- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Πρωταθλήτρια η Ελλάδα σε άνεργους αποφοίτους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ΕΕ-28

Στο πλαίσιο των δράσεων της ΓΣΕΕ ενόψει της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης 2019,παρουσιάστηκε σήμερα στο αμφιθέατρο του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη, παρουσία εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων, του  συνδικαλιστικού κινήματος και επιστημονικών φορέων, η έρευνα του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ (2019) με τίτλο:

«ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ & ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:

Βασικά μεγέθη και διαστάσεις μιας επωφελούς διασύνδεσης».

Αντικείμενο της  έρευνας είναι η επικαιροποιημένη αποτύπωση της εξέλιξης των βασικών δεικτών της αγοράς εργασίας και των εκροών του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα την περίοδο 2001-2018, καθώς και η συσχέτισή τους με τους αντίστοιχους μέσους δείκτες στα κράτη-μέλη της  ΕΕ-28 (ευρωπαϊκό πλαίσιο αναφοράς).

Από τη μελέτη προκύπτουν τα ακόλουθα βασικά συμπεράσματα:

ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ:

Επιπλέον:

Η συγκεκριμένη τάση διογκώνει τα φαινόμενα του brain-drain (διαρροή εγκεφάλων στο εξωτερικό) και brain-waist (σπατάλη εγκεφάλων στην αγορά– αναντιστοιχία δεξιοτήτων), που ισχυροποιούνται κυρίως στις περιπτώσεις όπου το επίπεδο τεχνολογικής εξειδίκευσης της επιχείρησης (και τελικά του κλάδου και της αγοράς) είναι χαμηλότερο της προσφερόμενης.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σε αντίθεση με το μέσο ευρωπαϊκό όρο κυρίως ο δημόσιος τομέας  της οικονομίας στην Ελλάδα (στον οποίο εντάσσεται και η τριτοβάθμια εκπαίδευση) επενδύει στην Έρευνα & Ανάπτυξη, ενώ το αντίστοιχο μερίδιο του ιδιωτικού τομέα είναι χαμηλότερο. Η αγορά φαίνεται να «αμύνεται» ακόμα για μια οικονομία έντασης εργασίας έναντι μιας οικονομίας έντασης γνώσης.

Τα παραπάνω ευρήματα συνδέονται κυρίως με την αδυναμία της οικονομίας να δημιουργήσει υψηλής προστιθέμενης αξίας θέσεις εργασίας, ενώ ταυτοχρόνως η μεγάλη έκταση του φαινομένου διαμορφώνει συνθήκες περαιτέρω εγκλωβισμού της οικονομίας στον αρνητικό της κύκλο.

Συγκεκριμένα, η μεγάλη πλειονότητα των θέσεων εργασίας δημιουργούνται σε κλάδους και επαγγέλματα χαμηλής προστιθέμενης αξίας, που απαιτούν μεσαία και χαμηλά εκπαιδευτικά προσόντα και δεξιότητες, όταν είναι γενικά αποδεκτό ότι η χώρα, για να βγει με ασφάλεια από την κρίση, χρειάζεται να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας, με υψηλά εκπαιδευτικά προσόντα και δεξιότητες. Με άλλα λόγια, να δημιουργηθούν διαφορετικές θέσεις εργασίας από αυτές που δημιουργούνται.

Επιπλέον θα πρέπει:

Στο πλαίσιο του επανασχεδιασμού της ΕΚ θα πρέπει:

Για να δείτε ολόκληρη την έρευνα πατήστε εδώ