- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Aπάντηση στην επερώτηση Αντωνιάδη για την πορεία υλοποίησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης και του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας

Απάντηση του Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου στην ερώτηση του Βουλευτή κ. Γιάννη Αντωνιάδη με θέμα: ‹‹Πορεία υλοποίησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΠΑ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας (ΕΠΑΛΘ)2014-2020››

Απαντώντας στην ερώτηση με αριθμό 630/24-10-2016, την οποία κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής κ. Γιάννης Αντωνιάδης ‹‹Πορεία υλοποίησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΠΑ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας και Θάλασσας (ΕΠΑΛΘ)2014-2020››

Όσον αφορά στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΠΑ)2014-2020, σημειώνεται ότι το ΠΠΑ 2014-2020 εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο 2015, αφού προηγήθηκαν εντατικές και επίπονες διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνέχεια των παρατηρήσεων των Υπηρεσιών της Επιτροπής επί του αρχικού σχεδίου που υποβλήθηκε τον Ιούνιο του 2014.

Σε συνέχεια της έγκρισης του ΠΑΑ 2014-2020 και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα δρομολογήθηκαν όλες οι απαιτούμενες προπαρασκευαστικές διοικητικές ενέργειες αφενός μεν για την ένταξη και πληρωμή των ανειλημμένων υποχρεώσεων στη νέα προγραμματική περίοδο αφετέρου δε για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου εφαρμογής των μέτρων και δράσεων του νέου Προγράμματος και την άμεση υλοποίηση του.

Στην κατεύθυνση αυτή, εντός του 2016 και μέχρι σήμερα, δρομολογήθηκε μέσα από τη διαβούλευση και στενή συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες και Φορείς:

Ταυτόχρονα έχει, ήδη, πραγματοποιηθεί:

Επιπλέον, προγραμματίζεται, εντός του έτους, η έκδοση προκηρύξεων σε σημαντικής χρηματοδοτικής βαρύτητας μέτρα του νέου Προγράμματος, όπως:

Σχετικά με το Μέτρο 17 ‹‹Εργαλεία διαχείρισης κινδύνου››, το οποίο συμπεριλαμβανόταν στην αρχική υποβολή του ΠΑΑ 2014-2020 ως πιλοτική εφαρμογή, η υλοποίηση του Υπομέτρου 17.1, το οποίο αφορά σε κατηγορίες προαιρετικής ασφάλισης, επιπλέον αυτών που ασφαλίζει  υποχρεωτικά ο ΕΛΓΑ, ελήφθησαν παρατηρήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Ε.Ε.), ενώ, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, έγινε φανερό ότι δεν υπήρχε ωριμότητα για να καταστεί δυνατό να υποστηριχθεί η επανυποβολή και έγκρισή του.

Ωστόσο, στο ενδιάμεσο διάστημα, ολοκληρώθηκε και παραλήφθηκε και η μελέτη σχετικά, με την εφαρμογή του συνόλου των εργαλείων διαχείρισης κινδύνου στη γεωργία [άρθρο 37 του Καν. (Ε.Ε.) 1305/2013].

Τα αποτελέσματα της μελέτης, μεταξύ των άλλων, έδειξαν ότι για την εφαρμογή του υπόμετρου 17.1 ‹‹Ασφάλιση καλλιεργειών, ζώων και φυτών››, δεδομένης της έλλειψης αναλογιστικής μελέτης από το Κράτος-Μέλος(Κ-Μ), καθίσταται μη ασφαλής ο προσδιορισμός του επακριβούς τιμήματος του ασφαλίστρου για καθεμία από τις κατηγορίες της προαιρετικής ασφάλισης.

Ως εκ τούτου, το σχετικό υπόμετρο 17.1 δεν επανυποβλήθηκε κατά τη 2η υποβολή του στην Επιτροπή, λόγω μη ωριμότητάς του και αδυναμίας στοιχειοθέτησης απαντήσεων στις σχετικές παρατηρήσεις της επιτροπής. Σε συνεργασία με τον ΕΛΓΑ (λόγω τεχνογνωσίας)θα επανεξεταστεί η δυνατότητα ωρίμανσης του σχετικού, υπομέτρου, μετά από σύνταξη νέας μελέτης.

Τέλος, σε σχέση με τον χρόνο ενεργοποίησης αντίστοιχων μέτρων με την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, επισημαίνεται ότι ο ΠΑΑ 2007-2013 εγκρίθηκε από την Ε.Ε. στις 29/11/2007, δηλαδή το ίδιο έτος με αυτό της τυπικής έναρξης της συγκεκριμένης Προγραμματικής περιόδου, σε αντίθεση με το νέο ΠΑΑ 2014-2020 που εγκρίθηκε στις 14/12/2015, δηλαδή ένα έτος μετά το έτος της τυπικής έναρξης της συγκεκριμένης Προγραμματικής Περιόδου, λόγω της μη ωριμότητας της πρώτης υποβολής του τον Ιούλιο του 2014, γεγονός που συνεπάγεται την περαιτέρω καθυστέρηση στην έναρξη εφαρμογής του.

Παραταύτα, έχουν γίνει όσα προαναφέρθηκαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ επισημαίνεται ότι, παρά την έγκριση του προηγούμενου ΠΑΑ 2007-2013 το 2007, οι προκηρύξεις στα βασικά επενδυτικά μέτρα αυτού έγιναν:

 Όσον αφορά στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας  (ΕΠΑΛΘ) 2014-2020, σημειώνεται ότι η δημόσια δαπάνη του ανέρχεται στα 523,4 εκατ. €, ενώ η δημόσια δαπάνη του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας (ΕΠΑΛ) 207-2013 στα 274,1 εκατ. €. Στους συνολικούς οικονομικούς πόρους του ΕΠΑΛΘ συμπεριλαμβάνονται πόροι ύψους 98 εκατ. € που αφορούν σε δαπάνες για τη συλλογή αλιευτικών δεδομένων, τον έλεγχο των αλιευτικών δραστηριοτήτων και την εφαρμογή της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής, που στην περίοδο 2007-2013 χρηματοδοτούνταν από ξεχωριστά χρηματοδοτικά μέσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το γεγονός ότι το υποβληθέν ΕΠΑΛΘ έγινε ‹‹ατόφιο αποδεκτό›› οφείλεται, αποκλειστικά, στη σωστή και αποτελεσματική δουλειά του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων [Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (ΕΥΔ)του ΕΠΑΛΘ της Γενικής Γραμματείας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων]που το συνέταξε , το υπέβαλλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το διαπραγματεύτηκε μαζί της.

Τα Δελτία Τύπου αναφέρουν τα βασικά ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά του Προγράμματος, τα οποία δεν άλλαξαν πριν από και μετά την έγκρισή του, το δε κείμενο το εισηγήθηκε η αρμόδια ΕΥΔ του ΕΠΑΛΘ, η οποία παραμένει, επίσης, η ίδια.

Όσον αφορά στην ενεργοποίηση του ΕΠΑΛΘ, σημειώνεται ότι, μέχρι σήμερα, έχουν προκηρυχτεί οι ακόλουθες δράσεις, συνολικής δημόσιας δαπάνης 93,8 εκατ. €:

-Επιλογή Στρατηγικών Τοπικής Ανάπτυξης με πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, στο πλαίσιο της Προτεραιότητας 4 ‹‹Αύξηση της απασχόλησης και της εδαφικής συνοχής ››. Η αξιολόγηση των υποβληθεισών προτάσεων ολοκληρώθηκε στις 27 Οκτωβρίου.

-Ολοκλήρωση τεσσάρων ‹‹κατά φάση›› δημοσίων έργων που είχαν ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΕΠΑΛ και αφορούσαν επενδύσεις για τη βελτίωση των υποδομών σε ιχθυόσκαλες και αλιευτικά καταφύγια, στο πλαίσιο της Προτεραιότητας 1 ‹‹Προώθηση της περιβαλλοντικά βιώσιμης, αποδοτικής ως προς τη χρήση των πόρων , καινοτόμου, ανταγωνιστικής και βασιζόμενης στη γνώση αλιείας››. Οι υποβληθείσες προτάσεις αξιολογούνται.

-Στήριξη του Προγράμματος συλλογής, διαχείρισης και χρήσης αλιευτικών δεδομένων στο πλαίσιο της Προτεραιότητας 3 ‹‹Ενίσχυση της εφαρμογής Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής››.

-Χρηματοδότηση έργων για την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Εποπτεία στο πλαίσιο της Προτεραιότητας 6 Προαγωγή της εφαρμογής της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής.

-Τεχνική βοήθεια για την υποστήριξη της εφαρμογής του ΕΠΑΛΘ.

Η καθυστέρηση στην ενεργοποίηση του ΕΠΑΛΘ οφείλεται στις ενέργειες που έπρεπε να προηγηθούν για τον ορισμό των αρμόδιων Αρχών (Διαχείρισης και Πιστοποίησης), την οριστικοποίηση του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ)και την παραμετροποίηση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΟΠΣ). Επιπροσθέτως, σημειώνεται ότι η αρμόδια ΕΥΔ του ΕΠΑΛΘ είναι επιφορτισμένη και με την προσπάθεια υλοποίησης και ολοκλήρωσης του ΕΠΑΛ, το οποίο, λόγω οικονομικής κρίσης, κατέστη οπισθοβαρές.