- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Τι είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;

Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,

Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I


Όλες οι πληροφορίες που λαμβάνουμε έρχονται σε εμάς από την λειτουργία των αισθητηριακών συστημάτων (όρασης, ακοής, γεύσης, όσφρησης, ισορροπίας, βαρύτητας, κίνησης).

Αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι λοιπόν η διαδικασία με την οποία ο εγκέφαλος οργανώνει, επεξεργάζεται και ερμηνεύει μια πληροφορία που λαμβάνει από το περιβάλλον και το σώμα του.

Δυσλειτουργία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι η δυσκολία επεξεργασίας των εισερχόμενων πληροφοριών που έχει σαν αποτέλεσμα τη μη λειτουργική συμμετοχή του παιδιού στις καθημερινές δραστηριότητες και τη μη λειτουργική συμπεριφορά του.

Παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση μπορεί να έχουν: υπέρκινητικότητα, αδυναμία συγκέντρωσης, μαθησιακές δυσκολίες, κακό συντονισμο στη κίνηση, αδεξιότητα, διαταραχές συμπεριφοράς.

Ποιά όμως είναι τα συμπτώματα;

Ας ξεκινήσουμε από τα βρέφη και τα νήπια.

Έχουν προβλήματα με το φαγητό τους, προβλήματα ύπνου, είναι εξαιρετικά ευερέθιστα όταν είναι ντυμένα, νοιώθουν και αισθάνονται άβολα με τα ρούχα.

Σπάνια παίζουν με παιχνίδια που απαιτούν δεξιότητες, δεν ανταποκρίνονται ανάλογα στο πόνο, αντιστέκονται στις αγκαλιές μας, έχουν κακή ισορροπία, πέφτουν πάνω σε πράγματα, μιλάνε λίγο ή καθόλου, μπορεί να είναι εξαιρετικά ζωηρά, κινούν συνεχώς το σώμα τους, τρέχουν πάνω – κάτω, καθυστερούν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα.

Αργότερα στη προσχολική ηλικία έχουμε δυσκολίες στην εκπαίδευση της τουαλέτας, υπερβολική ευαίσθησια στο θόρυβο ή τις μυρωδιές, εντοπίζουν το άγγιγμα μόνο όταν γίνεται με δύναμη, είναι αδέξια, βρίσκονται σε συνεχή κίνηση, θέλουν να ακουμπήσουν τα πάντα γύρω τους, δυσκολεύονται να κάνουν φίλους, έχουν ξαφνικές αλλαγές διάθεσης και έντονα ξεσπάσματα.

Δυσκολεύεται κάποιος τρίτος να καταλάβει την ομιλία τους και φαίνεται να μην κατανοούν τις προφορικές οδηγίες.

Τέλος στη σχολική ηλικία αποσπάται εύκολα η προσοχή τους στη τάξη, αργούν να κάνουν τα μαθήματα τους, αποφεύγουν τις υποχρεώσεις τους όπως π.χ το διάβασμα.

Είναι αδέξια, σκοντάφτουν συχνά, έχουν δυσκολίες να μάθουν νέες δραστηριότητες.

Βρίσκονται σε συνεχή κίνηση, δυσκολεύονται να κάνουν καινούριους φίλους, προτιμούν να κάνουν τα ίδια και τα ίδια.

Έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση, δεν έχουν ευχέρια λόγου.

Αν η διαταραχή δεν αντιμεωπισθεί εγκαίρως θα υπάρχουν πολύ ενοχλητικές εκδηλώσεις στην ενηλικίωση.

Υπάρχει υποψία ότι το παιδί σας παρουσιάζει διαταραχή της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης;; Τότε μπορεί να γίνει μια αξιολόγηση.

Μετά από προσεκτική ανάλυση των αποτελεσμάτων των δοκιμασιών (test) και πληροφοριών, ο θεραπευτής θα σας κάνει κάποιες προτάσεις που σχετίζονται με την κατάλληλη θεραπεία.

Σήμερα για την Εργοθεραπεία η μέθοδος (Sensory Integration) είναι μια ευρέως διαδεδομένη θεραπευτική προσέγγιση.

Σκοπός της θεραπείας είναι η διευκόλυνση της καλύτερης νευρολογικής εξέλιξης των παιδιών που έχουν δυσκολίες αισθητηριακής ολοκλήρωσης.

Έτσι το παιδί γίνεται ικανό να επεξεργάζεται αυτόματα σύνθετες αισθητηριακές πληροφορίες με ένα πιο αποτελεσματικό τρόπο σε σχέση με το παρελθόν.

Η θεραπεία σχεδιάζεται ξεχωριστά για το κάθε παιδί ανάλογα με τις ανάγκες του.

Είναι εξουθενωτική γιατί ενεργοποιεί όλες τις αισθήσεις.

Είναι διασκεδαστική, απευθύνεται στις δύνατότητες του παιδιού και όχι στις αδυναμίες του.

Pagiantzanew_iounios2017