Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,
Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I
Οδηγίες προς γονείς
Τα κύρια συμπτώματα της διαταραχής, όπως ορίζονται από το DSM-IV, είναι: η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα.
Με βάση τα συμπτώματα διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠ-Υ στα παιδιά σχολικής ηλικίας.
Σαν γονείς μπορείται να ζητήσετε την εκτίμηση του παιδιού σας όταν εμφανίζει συστηματικά κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα:
Όταν κάνει λάθη απροσεξίας και δυσκολεύεται να εστιαστεί σε λεπτομέρειες
- Όταν δυσκολεύεται να διατηρήσει την συγκέντρωση του
 - Όταν δείχνει σαν να μην ακούει στο να παρακολουθήσει τις οδηγίες που του δίνετε, είναι για αυτό κάτι το ακατόρθωτο
 - Όταν η οργάνωση του χώρου και του χρόνου του είναι μια δύσκολη διαδικασία για αυτό
 - Όταν συχνά η προσοχή του διασπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα
 - Όταν δεν θυμάται τις υποχρεώσεις του για το σχολείο, ξεχνάει ή χάνει πράγματα
 - Όταν ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες
 - Όταν κουνά χέρια, πόδια, κουνιέται στο κάθισμα, δυσκολεύεται να αφοσιωθεί και να ολοκληρώσει την δραστηριότητα του
 - Όταν είναι υπερβολικά φλύαρο, απαντά χωρίς να περιμένει να ολοκληρωθεί η ερώτηση, δεν περιμένει την σειρά του, διακόπτει τις συζητήσεις των άλλων, ενοχλεί
 
Πως λοιπόν μπορείτε σαν γονείς να το βοηθήσετε;
- Οργανώστε το πρόγραμμα στο σπίτι, γράψτε σε ένα πίνακα ανακοινώσεων (που κρέμεται σε εμφανή σημείο ώστε το παιδί σας να το βλέπει πάντα) τις καθημερινές του υποχρεώσεις
 - Το δωμάτιο του πρέπει να είναι οργανωμένο
 - Προσέχουμε την διατύπωση των οδηγιών – εντολών (ποτέ δεν τις δίνουμε μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή)
 - Δεν δίνουμε πολύπλοκες οδηγίες
 - Ασκήσεις οργάνωσης και υπευθυνότητας πρέπει να αποτελούν μέρος της καθημερινότητας του παιδιού σας (π.χ. super market, προετοιμασία των ρούχων της επόμενης μέρας, τσάντα κ.λ.π )
 - Ανταμείψτε τις προσπάθειες του με επαίνους, καλά λόγια, χαμόγελα, χάδια στην πλάτη, αγκαλιάσματα, γαργάλημα
 - Ορίστε τους κανόνες του σπιτιού, οι κανόνες πρέπει να είναι ξεκάθαροι και να εξηγήσετε τι θα συμβεί όταν οι κανόνες ακολουθηθούν και τι, αν παραβιαστούν
 - Η τιμωρία για την παράβαση θα πρέπει να είναι γρήγορη, δίκαιη και σταθερή (και όχι σωματική)
 - Να είστε θετικοί, λέγοντας πάντα αυτό που θέλετε και όχι αυτό που δεν θέλετε
 - Δεν πρέπει να σχολιάζουμε αυτό που κάνει λάθος
 - Χρειάζεται να δίνετε ενίσχυση
 - Η επανάληψη οδηγιών πολλές φορές δεν έχει καλά αποτελέσματα
 - Η ύπαρξη φίλων είναι σημαντική για να ενισχύσετε τον επικοινωνιακό τομέα
 - Δώστε διεξόδους π.χ να ασχολείται με την άθληση
 - Αναθέστε του δουλειές στο σπίτι π.χ καθάρισμα του δωματίου του, puzzle, σκάκι, memory ασκούν την συγκέντρωση προσοχής
 
Όσο αφορά το διάβασμα
- Ο χώρος μελέτης να είναι χωρίς παρεμβολές ερεθισμάτων
 - Να χωρίζετε τις εργασίες σε μικρότερες και απλούστερες
 - Βοηθήστε να ξεκινήσει την ανάγνωση, μετά απομακρυνθείτε
 - Να προηγείται μια σιωπηλή ανάγνωση της φωναχτής
 - Να γίνονται συχνά διαλλείματα (αφού τελειώσουμε την πρώτη εργασία)
 - Να γίνεται αυτοαξιολόγηση
 - Να εναλλάσονται κινητικές και στατικές δραστηριότητες ώστε να υπάρχει εκτόνωση της έντασης ή της κούρασης
 - Δεν πρέπει να υπάρχει πίεση
 - Οι απαιτήσεις σας να είναι προσαρμοσμένες στις δυνατότητες του παιδιού σας και όχι στις δικές σας
 - Επανατροφοδοτείται το παιδί σας συχνά και άμεσα επαινώντας την συγκεκριμένη λειτουργική συμπεριφορά
 - Η σταθερή κοινή πορεία αντιμετώπισης και συμπεριφοράς και από τους δύο γονείς είναι καθοριστική
 
