- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Είναι τελικά τα μαθηματικά για όλους;

«Δεν είμαι καλός στα μαθηματικά». Κάθε χρόνο το ακούω από μερικούς μαθητές μου.

Στην πραγματικότητα, το έχω ακούσει και από πολλούς ενήλικες.

Ερώτηση: Υπάρχει κάποια αλήθεια στην ιδέα, ότι κάποιοι απλά δεν μπορούν να μάθουν τα μαθηματικά;

Απάντηση: Η επιστήμη λέει ότι η φύση μας έχει δώσει όλα τα απαραίτητα τμήματα του εγκεφάλου για να κατανοήσουμε τα μαθηματικά μέχρι, τουλάχιστον, την ανώτερη σχολική άλγεβρα και τη γεωμετρία. Σχεδόν όλοι γεννιούνται με την ικανότητα (α) να εκτιμούν την έννοια των αριθμών και (β) να έχουν μια αίσθηση του γεγονότος ότι οι αριθμοί και ο χώρος σχετίζονται. Επομένως είναι ικανοί να κατανοήσουν αριθμητική, γεωμετρία και άλγεβρα, αρκετά βαθιά, ώστε να την εφαρμόσουν σε πραγματικές καταστάσεις της ζωής. Είναι αλήθεια, ότι ορισμένοι μαθητές ή ενήλικες έχουν μεγαλύτερη έφεση στα μαθηματικά σε σχέση με άλλους συνομήλικούς τους, όπως είναι αλήθεια ότι πάντα θα υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι καλύτεροι σε έναν τομέα από άλλους – π.χ. μπορεί να είστε σε θέση να φτιάξετε ένα έπιπλο καλύτερα από μένα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι τελείως ανίκανος να μάθω πώς να κατασκευάζω ένα έπιπλο.

Τα μαθηματικά, σε όλη τους τη δόξα, είναι όμορφα και η καθαρή λογική και απλότητα του θέματος γίνεται κατανοητή από λίγους. Ίσως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το μάθημα διδάσκεται μέσω απομνημόνευσης, ή ίσως επειδή είναι ένα σωρευτικό θέμα. Η μη κατανόηση ενός θέματος μας αφήνει μπερδεμένους για τα υπόλοιπα θέματα και έτσι μας κάνει να αισθανόμαστε ανεπαρκείς. Επιπλέον, πολλοί άνθρωποι δεν πιστεύουν ότι τα μαθηματικά που μάθαιναν στο σχολείο θα τεθούν στην πράξη αργότερα στη ζωή τους και ενώ είναι αλήθεια ότι το x = (- β ± √ (β ^ 2-4αγ)) / 2α ή το Πυθαγόρειο Θεώρημα είναι πιθανό να μην μας φανεί χρήσιμο όταν για παράδειγμα συμπληρώνουμε την φορολογική μας δήλωση, παρόλα αυτά μας βοηθά να δημιουργήσουμε δεξιότητες λογικής σκέψης. Τέτοιοι λόγοι τείνουν να κάνουν τους περισσότερους ανθρώπους να καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι τα μαθηματικά είναι άχρηστα και δεν χρειάζεται να αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο ή προσπάθεια σε αυτά και έτσι τα παρατούν αναστενάζοντας «Δεν μπορώ να κάνω μαθηματικά».

Υπάρχουν βέβαια πραγματικές μαθηματικές αναπηρίες, με την πιο σημαντική να είναι η δυσαριθμησία. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει, ότι τα μέρη του εγκεφάλου που σχετίζονται με τα μαθηματικά δεν λειτουργούν σωστά, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ο πάσχων να κατανοήσει τα μαθηματικά προβλήματα. Συχνά ονομάζεται μαθηματική δυσλεξία και υποτίθεται ότι επηρεάζει το 6-7% του πληθυσμού. Ωστόσο, μόνο και μόνο επειδή δεν μπορεί κάποιος να υπολογίσει εύκολα την κορυφή μιας παραβολής, δεν σημαίνει ότι υποφέρει από δυσαριθμησία. Αλλά αν είναι δύσκολο να καταλάβει την ιδέα ότι έξι ρολόγια είναι ο ίδιος αριθμός αντικειμένων με έξι μπανάνες ή έξι φορτηγά, πιθανόν να χρειαστεί να επισκεφτεί έναν ειδικό.

Επομένως, αν δεν έχετε μια πραγματική διαταραχή, μπορείτε να κάνετε μαθηματικά! Πιστέψτε το ή όχι, ο εγκέφαλός σας έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται τύπους και θεωρίες. Έτσι, την επόμενη φορά που νομίζετε ότι τα μαθηματικά είναι πέρα από τις δυνατότητές σας, θυμηθείτε: Η επιστήμη είναι στο πλευρό σας! Η επιστήμη λέει ότι μπορείτε να το κάνετε, και η επιστήμη είναι (σχεδόν) πάντα σωστή!

Νοταράς Νίκος

Μαθηματικός

Μέλος  Δ.Σ. της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (παράρτημα Φλώρινας)

Μαθηματικό εργαστήρι Νοταράς Νίκος