- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Το φαινόμενο Rivo και τα τέσσερα P (πι) του marketing

Πέρα από συμπάθειες, αντιπάθειες και εμπάθειες είναι κοινή παραδοχή ότι το Rivo All Day Café Bar έχει αλλάξει ριζικά τον χάρτη της διασκέδασης τα τελευταία 2 χρόνια στη Φλώρινα. Μετακίνησε την πιάτσα από τον πεζόδρομο στο ποτάμι και δεν θα ήταν υπερβολή αν πούμε ότι η ημερήσια προσέλευση στο συγκεκριμένο κατάστημα συγκρίνεται με το σύνολο των υπολοίπων στην πόλη. Τί είναι αυτό που κάνει τόσο πετυχημένη την συγκεκριμένη επιχείρηση, τουλάχιστον σε όρους προσέλευσης;

Στα οικονομικά και συγκεκριμένα στο marketing ένα από τα σημαντικότερα και πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια είναι το μείγμα marketing. Γνωστό και ως τα 4 Ρ του marketing από τις 4 αγγλικές λέξεις που αρχίζουν από Ρ: 1. Product (προϊόν), 2. Price (Τιμή), 3. Place (Τόπος) και 4. Promotion (Προώθηση) από τα οποία αποτελείται το μείγμα. Παρά την κριτική που έχει δεχτεί η συγκεκριμένη θεωρία ως ξεπερασμένη, συνεχίζει να είναι από τις δημοφιλέστερες και αποτελεσματικότερες και αποτελεί τη βάση των νεοπροτεινόμενων. Μια πετυχημένη επιχείρηση λοιπόν θα πρέπει να απαντήσει εύστοχα και τα 4 Ρ. Ας δούμε τις απαντήσεις στην περίπτωση του Rivo.

  1. Product (προϊόν). Το προϊόν του δεν είναι το συνηθισμένο των café-bar. Εκτός της μεγάλης ποικιλίας είναι εμπλουτισμένο και με ποικιλία φαγητού για όλες τις ώρες, στοιχείο που προσελκύει επιπλέον πελάτες και τους ενθαρρύνει να παραμείνουν στον χώρο για πολλή χρόνο και ο κόσμος φέρνει κόσμο. Επιπλέον το προϊόν δεν είναι μόνο αυτό καθεαυτό αλλά και οι υπηρεσίες που το συνοδεύουν. Το σέρβις, η εμφάνιση του προϊόντος, το περιβάλλον που θα καταναλωθεί, oι χώροι υγιεινής του καταστήματος. Όλα αυτά είναι προσεγμένα και σίγουρα πολύ πάνω από το μέσο όρο της περιοχής.
  2. Price (Τιμή). Οι τιμές του είναι τίμιες. Αυτό. Ο κατάλογος είναι τιμολογημένος με εξαιρετικό δείκτη value for money. Δηλ. αυτό που πληρώνει ο πελάτης υπάρχει και με το παραπάνω. Δεν θα αισθανθεί εξαπατημένος.
  3. Place (Τόπος). Το κατάστημα βρίσκεται στην ομορφότερη περιοχή της πόλης με τον ιδανικότερο προσανατολισμό που του δίνει πλεονέκτημα σε φυσικό φωτισμό και θερμοκρασία. Η γωνιακή, παραποτάμια με πεζόδρομους μπροστά του και απέναντί του θέση, του προσφέρει άνεση και άπλα χώρου. Η χωροταξία και η διακόσμηση του είναι επιμελημένα προσεκτικά με πολύ καλό λειτουργικό και αισθητικό αποτέλεσμα.
  4. Promotion (Προώθηση). Στις μικρές κοινωνίες, όπως της Φλώρινας, η καλύτερη προώθηση είναι οι προσωπικές σχέσεις. Σε αυτό το στοιχείο η διεύθυνση-ιδιοκτησία δίνει σεμιναριακά μαθήματα. Αδιάφορα αν η συμπεριφοράς της ως προς τους πελάτες του καταστήματος είναι αυθεντική ή καθαρά επαγγελματική, οι πελάτες εισπράττουν το ενδιαφέρον της καθ΄όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στο χώρο ανεξαρτήτως καταναλωτικού προφίλ. Και αυτό σε μια μικρή κοινωνία μεταδίδεται από στόμα σε στόμα που είναι η αποτελεσματικότερη προώθηση.

Δεν γνωρίζω αν η θεωρία του μείγματος marketing είναι γνωστή στη ιδιοκτησία του καταστήματος ή ακολουθήθηκε λόγω ταλέντου και συσσωρευμένης εμπειρίας. Εφαρμόστηκε πάντως στην πράξη με απόλυτη επιτυχία και νομίζω ότι εξηγεί επαρκώς το φαινόμενο Rivo. Βέβαια το τελικό οικονομικό αποτέλεσμα μιας επιχείρησης (κέρδη – ζημίες) εξαρτάται και από άλλους παράγοντες (οικονομικό περιβάλλον, νομοθεσία, έξοδα, όροι χρηματοδότησης, απρόοπτα κλπ). Το πετυχημένο μείγμα marketing υποστηρίζει ουσιαστικά μια επιχειρηματική προσπάθεια αλλά από μόνο του δεν φτάνει. Απαιτείται και ένα ελάχιστο επίπεδο επιχειρηματικού ταλέντου και βεβαίως εργατικότητας. Δεν είμαστε όλοι για όλα.

Το παράδειγμά του Rivo σίγουρα δεν είναι το μοναδικό πετυχημένο στην περιοχή μας. Επιχειρήσεις έρευνας και τεχνολογίας, ενέργειας, εξόρυξης, οινοποιίας, τουρισμού, τροφίμων, λιανεμπορίου, εστίασης και άλλες, που ξεχνώ ή αγνοώ και ας μου συγχωρεθεί, παρουσιάζουν εξαιρετικά αποτελέσματα και άρα έχουν απαντήσει εύστοχα τα 4 Ρ του μίγματος marketing. Τουλάχιστον στην προ-κορωνοϊού εποχή. Δεν είναι πολλές αλλά υπάρχουν. Η περίπτωση του Rivo όμως είναι τοπικό φαινόμενο και πιο εύκολα κατανοητή επειδή λίγο πολύ σχεδόν όλοι στη Φλώρινα το έχουμε επισκεφτεί ή έστω περάσει από έξω και έχουμε προσωπική εμπειρία.

Υποψιάζομαι ότι κάποιοι από τους αναγνώστες θα εκλάβουν το κείμενο αυτό ως διαφήμιση αλλά δεν ισχύει. Πρώτον επειδή τα παραπάνω στοιχεία είναι κοινή διαπίστωση και δεύτερον επειδή, τουλάχιστον στην παρούσα φάση, το συγκεκριμένο κατάστημα δεν έχει ανάγκη διαφήμισης. Το κείμενο γράφτηκε επειδή το Rivo είναι όντως ένα τοπικό φαινόμενο στον κλάδο του, επειδή εφαρμόζει εύστοχα τη θεωρία στην πράξη, επειδή μπορεί να εξηγήσει γιατί άλλες (ιδιαίτερα ομοειδής) επιχειρήσεις δεν τα καταφέρνουν το ίδιο καλά και ίσως πρέπει να επαναθεωρήσουν το μείγμα marketing τους και τέλος για να διαφυλάξει επίδοξους επιχειρηματίες από λανθασμένες επιλογές.

 

Θεόδωρος Παπαδόπουλος