- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Ο χαιρετισμός της Υφυπουργού Παιδείας, Ζέττας Μακρή, στην έναρξη του επιστημονικού συνεδρίου της ΕΜΑΕΦ

Καλημέρα σε όλες και όλους και χαίρομαι πάρα πολύ Σεβαστέ Πατέρα αγαπητοί συνάδελφοι, συνάδελφοι στην Πολιτική και στην Αυτοδιοίκηση για την τιμή που μου κάνατε να με καλέσετε και να προλογίσω και εγώ αυτή την εξαιρετική πρωτοβουλία. Θα κάνω βεβαίως την επιβαλλόμενη, όχι μόνο για λόγους φιλίας αλλά και δικαιοσύνης αναφοράς στη Ρένα Κουρεμένου που ήταν για μένα η κινητήρια δύναμη για να έρθω.

Και για να μη σας κουράζω, επανέρχομαι στο γραπτό μου κείμενο και λέγοντας αυτά που πριν είπα, η χαρά μου ήταν πολύ μεγάλη και είναι μια πολύ σημαντική ευκαιρία να συναντηθούμε, να συνομιλήσουμε, να βάλουμε στο επίκεντρο την Ιστορία, την Εκπαίδευση, την Κοινωνία, το Δίκαιο, τις Τέχνες, τον Πολιτισμό, που είναι οι βασικοί άξονες των κοινωνικών μετασχηματισμών του 20ου αιώνα, προφανώς και με επίδραση και στη Δυτική Μακεδονία. Στην κορυφή του ενδιαφέροντος αυτό το διήμερο, η Εταιρεία Μελετών Ανθρωπιστικών Επιστημών Φλώρινας σε συνδιοργάνωση με το Δήμο Φλώρινας υπό την αιγίδα της Επιτροπής Ελλάδα 2020-21, της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών και της Επιτροπής Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Δίνει αυτή η διήμερη ευκαιρία, το έναυσμα για έναν επιστημονικό διάλογο σχετικά με τις κοινωνικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις του 20ου αιώνα και την καταλυτική επίδρασή τους σε όλες τις πτυχές της ζωής, παραγωγής και δράσης στη Δυτική Μακεδονία. Μια θεματική με εξαιρετικό ενδιαφέρον που εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και αναδεικνύει τη δυναμική επιρροή και διάδραση της κοινωνίας με τους πυλώνες της μέσα στο χρόνο. Σημαντική και θεμελιώδης η παρουσία και η επίδραση της παιδείας σε κάθε κεφάλαιο της ελληνικής ιστορίας, της πορείας και της συνέχειας. Ένας διαρκής μετασχηματισμός που αφουγκράζεται τις απαιτήσεις, τις ανάγκες και τις επιθυμίες της κοινωνίας και τροφοδοτεί την εκπαιδευτική διαδικασία και λειτουργία ενσωματώνοντας τα νέα στοιχεία με μια φυσική και αυτονόητη λογική βελτίωσης, πρόοδου και εξέλιξης. Με γνώμονά μας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής, της φυσιογνωμίας και της ταυτότητας της Δυτικής Μακεδονίας, προσεγγίζουμε την επίδραση των ορόσημων του 20ου αιώνα, στην ανάδειξη αλλαγών σε όλους τους τομείς της καθημερινής δραστηριότητας.

Μέσα στα χρόνια η παιδεία πάντα με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και το ενδιαφέρον εστιασμένο στα παιδιά, μετασχηματίζεται τάχιστα, αποτελώντας κρίσιμο παράγοντα για την ευημερία του συνόλου των κατοίκων και της Δυτικής Μακεδονίας. Διαχρονικά και καθολικά ήταν και είναι τα αιτήματα και οι προβληματισμοί που αφορούν στην ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών σε ποιοτικά προγράμματα γενικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε όλες τις βαθμίδες με έμφαση στις ανάγκες αλλά και τις ανεξάντλητες δυνατότητες της περιοχής. Ζητούμενο ήταν η ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών με βάση την ιδιαίτερη μορφολογία της περιοχής. Ζητούμενο είναι και η εξασφάλιση της αυτονομίας των νέων με τη διευκόλυνση παραμονής και φοίτησης όλων των μαθητών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα στον τόπο τους. Θέμα προς επίλυση και η πρόσβαση και η προσβασιμότητα σε σχολικές δομές μαθητών και μαθητριών που κατοικούσαν σε χωριά που δε λειτουργούσαν σχολεία όπως απομακρυσμένες και αγροτικές περιοχές.

Κινάμε το σήμερα και τα ζητήματα που αφορούσαν στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό μέσα στο πλαίσιο της συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς με βάση τις ανάγκες της περιοχής, τις προοπτικές αυτές που διαθέτει η περιοχή και που μπορεί να αναπτύξει. Στο ίδιο πλαίσιο κινείται και η πολύωρη λειτουργία και η σύνδεση του Πανεπιστημίου της Δυτικής Μακεδονίας καθώς και η υποστήριξη και η ανάδειξη των Δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε στενή σχέση με την τοπική οικονομία και την αγορά εργασίας, προκειμένου να επιτευχθεί η επιθυμητή αλληλεπίδραση με τους φορείς της τυπικής και της μη τυπικής εκπαίδευσης. Η προτεραιότητα στην άμεση σύνδεση των αναγκών των πολιτών και της περιοχής με τα νέα δεδομένα που προκύπτουν με τη σταδιακή μετάβαση στη μεταλιγνιτική εποχή, έφερε στο προσκήνιο και τη δημιουργία τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας με αμεσότερη σύνδεση με τις τοπικές ανάγκες της κοινωνίας. Η ανάγκη υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας στη Δυτική Μακεδονία, η καλλιέργεια επιχειρηματικών δεξιοτήτων στους νέους μέσα από δράσεις τυπικής και μη τυπικής εκμάθησης, η θέσπιση κινήτρων και ευνοϊκού περιβάλλοντος για τη δημιουργία επιχειρήσεων από νέους στην Περιφέρεια αυτή, είναι θέματα που ξεκινούν από την Παιδεία, τα εφόδια που η Παιδεία εξασφαλίζει για τους μαθητές σε κάθε εποχή, τις ευκαιρίες που η Παιδεία δημιουργεί για τους νέους σε όποιον τόπο και αν βρίσκονται. Όλα αυτά τα βήματα έγιναν σταδιακά μέσα στο χρόνο. Άλλοτε με πιο γρήγορο ρυθμό, άλλοτε με πιο εντατική προσπάθεια για να μπορούμε σήμερα να αναγνωρίζουμε τις σημαντικές αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί αλλά και τους επόμενους στόχους που έχουμε μπροστά μας.

Το δικαίωμα σε μια ποιοτική Παιδεία είναι ένας μαραθώνιος που περνάει τη σκυτάλη από εποχή σε εποχή, αδιάκοπα και ακούραστα. Η ευθύνη μας για την εκπαίδευση των παιδιών μας, είναι μια μακρά διαδρομή που θα καθορίζει και την πορεία της χώρας μας στο παγκόσμιο περιβάλλον. Αποστολή και δέσμευσή μας, η εξασφάλιση ποιοτικής εκπαίδευσης για κάθε παιδί που ζει και μορφώνεται στη χώρα μας. Γιατί μόνο έτσι θα μπορούμε να είμαστε σίγουροι, ότι οι κοινωνικοί μετασχηματισμοί των επόμενων δεκαετιών θα έχουν θετικό πρόσημο και ουσιαστική συμβολή στο μέλλον του τόπου μας. Σας συγχαίρω και πάλι για την πρωτοβουλία σας. Σας ευχαριστώ εξαιρετικά για την τιμή που μου κάνατε.

Όπως αντιλαμβάνεστε οι υποχρεώσεις μου στην Περιφέρειά μου που δεν είναι κοινωνικές είναι σχετικές με τη θέση την οποία έχω δε θα μου επιτρέψουν να παρακολουθήσω το σύνολο των συνεδριάσεων. Προφανώς και θα πάρω όλες τις εισηγήσεις, θα τις επεξεργαστούμε με την Υπουργό και σε ό,τι αφορά το δικό μας τομέα, οι εισηγήσεις αυτές θα ληφθούν σοβαρά υπόψη. Όπως χρωστάω και μια άλλη επίσκεψη στη Δυτική Μακεδονία, στη Φλώρινα, την έχω υποσχεθεί στο φίλο μου τον Γιάννη Αντωνιάδη με την πρώτη ευκαιρία θα επανέλθω, λέγοντάς σας πως δεν είναι καθόλου δύσκολο, μου είναι πολύ ευχάριστο, άλλωστε και η καταγωγή μου από τα Γρεβενά με κάνει να νιώθω ότι είμαι μία από εσάς. Ευχαριστώ πάρα πολύ.