- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Οι καταναλωτικές τάσεις που θα κυριαρχήσουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια

Με την πρωτοφανή αλλαγή στην καθημερινότητα των περισσότερων ανθρώπων στον κόσμο που ξεκίνησε στις αρχές του 2020 με την ραγδαία εξάπλωση της πανδημίας στον πλανήτη, μοιραία επηρεάστηκαν σημαντικά και οι συνήθειες των καταναλωτών. Πώς θα διαμορφωθούν οι κανόνες του εμπορίου τα επόμενα χρόνια και ποιες είναι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν;

Όσοι ασχολούνται με το εμπόριο δε φοβούνται την αλλαγή, τουναντίον, οι πιο διορατικοί επιχειρηματίες την αντιμετωπίζουν ως ευκαιρία. Καθώς η οικονομία δείχνει να ανακτά τη δυναμική της, μετά μια πολύμηνη παύση που προκάλεσαν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που επιβλήθηκαν στις περισσότερες χώρες, νέες συνθήκες διαμορφώνονται σε συνδυασμό με την εξέλιξη της τεχνολογίας.

Διαβάστε παρακάτω ορισμένα χρήσιμα στοιχεία για τις κυριότερες καταναλωτικές τάσεις που θα διαμορφώσουν την αγορά μετά την πολυπόθητη «επιστροφή στην κανονικότητα».

Οι διαδικτυακές αγορές ήρθαν για να μείνουν

Κατά τη διάρκεια των lockdown μεγάλος αριθμός καταναλωτών εξοικειώθηκε αναγκαστικά με τις αγορές μέσω διαδικτύου. Ο τζίρος του e-shopping απογειώθηκε και προβλέπεται να φτάσει τα  4,2 τρισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος του 2021, όπως αναφέρει το Forbes.com (1). Στο Ηνωμένο Βασίλειο, 68% των Βρετανών δηλώνουν ότι είναι πιο πιθανό να ψωνίσουν στο διαδίκτυο σε σύγκριση με πριν από την πανδημία.

Παράλληλα, οι καταναλωτές έχουν μάθει να λαμβάνουν online πληροφόρηση για προϊόντα που τους ενδιαφέρουν μέσα από εξειδικευμένες πλατφόρμες και να βρίσκουν ακριβώς αυτό που ψάχνουν στις πιο συμφέρουσες τιμές. Μια τέτοια πρόταση εξειδικευμένης ενημέρωσης είναι το kimbino.gr όπου ανεβαίνουν κάθε βδομάδα τα φυλλάδια αλυσίδων ειδών διατροφής. Η άμεση σύγκριση των διάφορων προσφορών αποβαίνει εις όφελος του καταναλωτή, καθώς μπορεί να επιλέξει με κριτήρια την ποιότητα και το κόστος. Στο φυλλάδιο του My Market (2), για παράδειγμα, παρουσιάζεται ένα ενημερωτικό αφιέρωμα στις ευεργετικές ιδιότητες του καφέ, παράλληλα με πολύ ενδιαφέρουσες προσφορές, όπως espresso της Illy με έκπτωση 25% και τελική τιμή 3,36 ευρώ για τη συσκευασία των 250 γρ ή ελληνικός καφές Ελ Γκρέκο μόνο με 1,82 ευρώ για τη συσκευασία των 168 γρ.

Οι μάρκες αναλαμβάνουν τον έλεγχο

Το 20% των καταναλωτών ηλικίας 18-40 ετών προτιμούν να αγοράζουν απευθείας από τον ιστότοπο μιας μάρκας, αντί για κάποιο κατάστημα λιανικής ή πλατφόρμα αγορών, σύμφωνα με το Serendipity2.com (3). Οι μάρκες αναλαμβάνουν περισσότερο έλεγχο, γνωρίζοντας ότι οι καταναλωτές θέλουν κάτι παραπάνω από ένα προϊόν από τις αγορές τους. Θέλουν να αισθανθούν μια σύνδεση με μια μάρκα και την κοινότητά της.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την παράκαμψη τρίτων και μεταπωλητών, τη διαχείριση ολόκληρης της εσωτερικής εμπειρίας από την αρχή και μια στροφή στο μοντέλο DTC (Direct To Consumer). Αυτή είναι μια σημαντική αλλαγή από τα παραδοσιακά μοντέλα B2C (Business to Consumer) που ήταν διαδεδομένα εδώ και γενιές.

Η βιωσιμότητα απασχολεί τους καταναλωτές

Οι καταναλωτές συνειδητοποιούν το γεγονός ότι οι πόροι στον πλανήτη μας είναι περιορισμένοι. Επικεντρώνονται (δικαίως) όλο και περισσότερο στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος και στις αρχές της βιωσιμότητας.

Το 66% των καταναλωτών, σε παγκόσμια κλίμακα, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για αγαθά που παράγονται και διακινούνται σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης. Και αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς οι βασικές βιομηχανίες που διακινούν προϊόντα μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ρυπογόνες. Η βιομηχανία της μόδας, για παράδειγμα, παράγει το 10% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει το World Bank.

Ως αποτέλεσμα, οι εταιρείες υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές σε όλη τη γκάμα των δραστηριοτήτων τους. Υποστηρίζουν οικονομικά περιβαλλοντικές οργανώσεις, χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά ή επιλέγουν μια αλυσίδα εφοδιασμού με μικρότερο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα.

Κάτι που αξίζει να σημειώσουμε είναι ότι οι μάρκες που δεν επικεντρώνονται στη βιωσιμότητα καταγγέλλονται όλο και περισσότερο από τους καταναλωτές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πολλοί από αυτούς θα προτιμήσουν να αγοράσουν μάρκες που ταιριάζουν περισσότερο με τις καταναλωτικές τους αξίες.

Νέες καταναλωτικές συνήθειες, νέες τάσεις, νέες τεχνολογίες… Το εμπόριο εξελίσσεται διαρκώς και αυτό αποτελεί και τη γοητεία του επιχειρείν: να ερμηνεύεις έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει, να προβλέπεις τις εξελίξεις, να προσαρμόζεις τις πολιτικές σου, με στόχο την ανάπτυξη και την κερδοφορία.

ΠΗΓΕΣ