- Νέα Φλώρινα - https://neaflorina.gr -

Πέτη Πέρκα: «ΟΣΕ όπως ΔΕΗ, ‘πατέντες’ για την ασφάλεια, ΣΔΙΤ… και στο βάθος ιδιωτικοποίηση»

«Στόχος μας είναι ο ΟΣΕ να εξελιχθεί σε νέα ΔΕΗ», δήλωσε ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο κατά την παρουσίαση του επερχόμενου νομοσχεδίου για τον Οργανισμό. Και ειλικρινά δεν ξέρω πόσο αισιόδοξοι μπορούμε να είμαστε μετά από αυτή τη δήλωση.

Πρώτον, γιατί το μοντέλο της ΝΔ για τη ΔΕΗ το πληρώνουν ακριβά – κυριολεκτικά και μεταφορικά – οι ίδιοι οι καταναλωτές στη χώρα μας.

Και δεύτερον, το σχέδιο για αναπροσαρμογή του συστήματος αμοιβών για τα ανώτερα στελέχη του ΟΣΕ, όπως έγινε στη ΔΕΗ, με εξαίρεση από τις προβλέψεις του Ενιαίου Μισθολογίου, η ‘ευελιξία’ που θα δοθεί στη νέα διοίκηση, οι fast-track προσλήψεις, η εκχώρηση αρμοδιοτήτων κτλ, ‘φωνάζει’ ιδιωτικοποίηση. Δηλαδή, σε μια ευρωπαϊκή οικογένεια που η τάση στις μεταφορές και στο σιδηρόδρομο ειδικότερα είναι οι επανακρατικοποιήσεις/επαναδημοτικοποιήσεις, η Ελλάδα επιλέγει το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, επιλέγει δηλαδή να είναι η ‘θλιβερή’ εξαίρεση.

Κατά τα άλλα, τι έχει να προτείνει ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, ώστε ο σιδηρόδρομος να κάνει αυτό το «άλμα ασφάλειας»;

Δηλαδή ένα νέο Δευτεροβάθμιο Κέντρο Ελέγχου, το οποίο καταργήθηκε το 2020, όπως καταργήθηκαν και οι υπόλοιπες ‘δικλείδες ασφαλείας’ (τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R κτλ). Μία από αυτές αν λειτουργούσε κατά το έγκλημα των Τεμπών, πιθανότατα το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.

Εδώ ο ταλαντούχος επικοινωνιακά κ. Κυρανάκης αποφάσισε να εκμεταλλευτεί την εμπειρία του από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και μας διαφημίζει ένα σύστημα, μάλλον μια ‘πατέντα’, η οποία από τη μία εφαρμόστηκε ανεπιτυχώς στο Κτηματολόγιο, από την άλλη εμφανίζει πολλές ‘τρύπες’ (κίνδυνος απώλειας δορυφορικού σήματος, απουσία αισθητήρων εδάφους). Σε κάθε περίπτωση, τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας που πρέπει να έχει ο σιδηρόδρομος με βάση και τις ευρωπαϊκές Οδηγίες (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, ETCS), ακόμα δεν λειτουργούν.

Σας θυμίζει κάτι αυτό; Τις εξαγγελίες επί Υπουργού Κ. Καραμανλή για έργα άλλοτε 3, άλλοτε 3.5, άλλοτε 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), τα οποία δεν έγιναν ποτέ. Η τραγική κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου επί κυβέρνησης ΝΔ είναι πάντως γεγονός, κατάσταση που επιδεινώνεται συνεχώς.

Κατά τα άλλα, κάθε πρόταση της ΝΔ έχει και λίγο από αυστηροποίηση των κανονισμών, ποινές που φτάνουν και σε απόλυση για «σοβαρές αστοχίες», και φυσικά αξιολόγηση για τους δημόσιους υπαλλήλους.

Κλείνοντας, δεν μπορώ να μην σχολιάσω την ‘πίεση’ της κυβέρνησης προς τη Hellenic Train να αυξήσει τις επενδύσεις. Να θυμίσω απλά ότι πρόκειται για την ίδια κυβέρνηση που στη συμφωνία με την ιταλική σιδηροδρομική εταιρία για τις άγονες γραμμές, δέχθηκε να αφαιρεθεί η υποχρέωση της Hellenic Train για υποχρεωτικές επενδύσεις 600 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ παράλληλα ‘εξαφανίστηκαν’ και οι δεσμεύσεις του ελληνικού δημοσίου για την ολοκλήρωση των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας.

Αυτή λοιπόν η κυβέρνηση, πλέον προσπαθεί με παραινέσεις να πείσει τη Hellenic Train για επενδύσεις, ενώ με λύσεις ‘πυροσβεστικές’ και ελλείψει συστημάτων, προσπαθεί να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας.