ΤΣΙΟΥΜΙΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ: ΦΥΣΙΚΟΣ
ΘΕΜΑ Α
Εξετάζει τις γνώσεις των υποψηφίων στη θεωρία της διδαχθείσας ύλης. Ξεκάθαρα ερωτήματα από όλο το εύρος της ύλης χωρίς παγίδες, αλλά απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στις εκφωνήσεις των ερωτημάτων, για αποφυγή παρανοήσεων. Θέμα αρκετά βατό.
ΘΕΜΑ Β
Αποτελείται από 3 επιμέρους θέματα, καθένα από τα οποία εξέταζε ένα μεμονωμένο τμήμα της ύλης. Πιο αναλυτικά το Β1 εξετάζει μια κεντρική πλαστική κρούση. Ιδιαίτερα απλό θέμα που λύνεται από τις γνώσεις της Β’ Λυκείου. Το Β2 καταπιάνεται με ένα αρμονικό κύμα και την ταλάντωση των σημείων του υλικού μέσου στο οποίο το κύμα διαδίδεται. Αν και εύκολο, εδώ μετράει η σωστή διατύπωση της απάντησης. Τέλος το Β3 ασχολείται με το φαινόμενο σκέδασης Compton. O συνδυασμός της Α.Δ.Ε και του τύπου της σκέδασης Compton οδηγούν στη σωστή απάντηση. Επίσης σχετικά εύκολο, το πιο χρονοβόρο όμως από τα τρία θέματα του Β.
ΘΕΜΑ Γ
Μαγνητικό πεδίο, επαγωγή και αλληλεπίδραση ρευματοφόρων αγωγών εμφανίζονται στο θέμα Γ. Αν και το σχήμα αρχικά φαίνεται περίπλοκο, τα ερωτήματα που τίθενται , οδηγούν στην απομόνωση σε κάθε ερώτημα συγκεκριμένου μέρους του σχήματος. Το πρώτο ερώτημα εξετάζει την κατανόηση της εμφάνισης επαγωγικής τάσης σε πλαίσιο. Τα ερωτήματα Γ2 και Γ3 καταπιάνονται με τη θερμότητα που παράγεται σε κύκλωμα εναλλασσόμενης τάσης και το Γ4 με την αλληλεπίδραση δυο αγωγών που διαρρέονται από ρεύμα. Η γνώση τύπων από την Β ‘λυκείου, όπως ο νόμος του Ohm, χρησιμεύει στην εύρεση στοιχειών για τον σωστό υπολογισμό της δύναμης Laplace μεταξύ των αγωγών. Το θέμα Γ κρίνεται ως βατό για μαθητές που έχουν δουλέψει πολλάκις ασκήσεις από το κεφάλαιο του ηλεκτρομαγνητισμού, χωρίς τεράστιο όγκο υπολογισμών.
ΘΕΜΑ Δ
Το απαιτητικότερο θέμα από τα τέσσερα. Σωστή στρατηγική, προσεκτικός σχεδιασμός και ανάλυση δυνάμεων σε όλα τα σώματα του συστήματος καθώς και η εφαρμογή νόμων στροφικής και μεταφορικής ισορροπίας, οδηγούν στην επίλυση των ερωτημάτων. Αρκετά χρονοβόρο το Δ1, που όμως αν δεν έχει λυθεί αναλυτικά, δεν επηρεάζει την επίλυση των επόμενων ερωτημάτων, καθώς το αποτέλεσμα δίνεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρακάτω.
Μηχανική στερεού σώματος και κύλιση χωρίς ολίσθηση εξετάζονται στο ερώτημα Β2. Και πάλι η σωστή στρατηγική και μεθοδική εργασία οδηγούν στην λύση. Το Δ3 την ταλάντωση ενός σώματος του συστήματος, που προκειμένου να λυθεί , χρειάζεται κι εδώ μεθοδικά η εργασία στο σχήμα καθώς και η γνώση υπολογισμού του έργου. Το Δ4 επιλύεται πάλι με την εφαρμογή νόμων μεταφορικής και στροφικής ισορροπίας σε 2 σώματα του συστήματος. Η σωστή απομόνωση των σημάτων με τα οποία έπρεπε να δουλέψουν σε κάθε ερώτημα οι εξεταζόμενοι, ήταν βασική ώστε να μην επέλθει ο πανικός που προκαλεί το αρχικό σχήμα. Συνδυαστικό θέμα, όπως αναμενόταν, από τα κεφάλαια της Μηχανικής Στερεού Σώματος και Ταλαντώσεων.
Τα θέματα κρίνονται βατά, ειδικά τα Α,Β και Γ όπου μέτριοι και καλοί μαθητές μπορούσαν να πάρουν αρκετές μονάδες. Το τελευταίο θέμα ήταν απαιτητικό ως προς το πλήθος των σχέσεων και εξισώσεων που χρειάζονταν για να λυθεί. Η σωστή διαχείριση του χρόνου αλλά και του αρχικού σχήματος, ειδικά στο τελευταίο θέμα ήταν απαραίτητη.