Όλα χάνονται, του καθενός έρχεται η ώρα.
Όλα μένουν. Εγώ φεύγω. Εσείς να δούμε τώρα.
Οδυσσέας Ελύτης
Τριάντα χρόνια από τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου. Και αυτό το “εσείς να δούμε τώρα”, πρέπει να μας γεμίζει ευθύνη όλους μας.
Για μένα ο Ανδρέας είναι ο Τελευταίος Αρχηγός. Όπως θα λέγαμε ο τελευταίος μεγάλος ή ο τελευταίος ηγέτης ή ο τελευταίος των Μοϊκανών.
Δηλαδή, ο τελευταίος που έσεται πρώτος. Ο τελευταίος με την ύστατη ένταση του πρώτου.
Αυτός ο τίτλος δοσμένος από το λαό, όχι από μένα.
Από το λαό, που έδωσε το χέρι στον Ανδρέα Παπανδρέου να πιαστεί και να περάσει στην αθανασία.
Από το λαό μας, που μαζί του σήκωσε τις μεγάλες πέτρες όσο βάσταξε, όσο μπόρεσε, όσο άντεξε.
Σήκωσαν τη μοίρα μας δηλαδή. Και δε βούλιαξαν.
Ο Τελευταίος Αρχηγός. Γιατί; Δε θα υπάρξει άλλος; Κατά τη γνώμη μου, όχι!
Όχι τουλάχιστον σαν κι αυτόν. Άλλος μεγάλος ίσως. Αλλά σαν κι αυτόν Όχι!
Γιώργος Λιάνης