Π. Πέρκα: Ξεκινούν τα υδροπλάνα, αλλάζουν οι αστικές συγκοινωνίες, έμφαση στο σιδηρόδρομο
Αποκλειστική συνέντευξη στο ypodomes.com
Μία αποκαλυπτική, μεγάλη συνέντευξη παραχώρησε η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κα Πέτη Πέρκα, στον Νίκο Καραγιάννη για το portal ypodomes.com. Αναφέρθηκε στους κύριους άξονες του πολιτικού σχεδιασμού του Υπουργείου, και συγκεκριμένα: στη νέα μεγάλη προοπτική ανάπτυξης δικτύου υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα, την ενδυνάμωση του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), την προαγωγή της οδικής ασφάλειας, τις εξελίξεις στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά και τα σχέδια του Υπουργείου για την προώθηση της αστικής βιώσιμης κινητικότητας.
Ν.Κ: Κυρία Πέρκα αυτή τη στιγμή έχουμε σε εξέλιξη ένα σχέδιο νόμου για τα Υδατοδρόμια. Τι γίνεται σε σχέση με αυτό; Που βρισκόμαστε;
Πέτη Πέρκα: Πιστεύω η ίδρυση και λειτουργία δικτύου υδατοδρομίων για τη χώρα μας είναι μία σημαντική επενδυτική ευκαιρία και έχουμε ήδη αργήσει. Πρόκειται για μια δραστηριότητα που παρουσιάζει εξαιρετικά οφέλη για τις νησιωτικές περιοχές που κοσμούν τον τόπο μας, και αναμένεται να αναβαθμίσει το τουριστικό μας προϊόν, συγχρόνως όμως έχει και έντονα κοινωνικό χαρακτήρα, καθώς πρόκειται να εξυπηρετήσει πολλά μικρά νησιά που σήμερα στερούνται βασικών υπηρεσιών και αγαθών.
Υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ με τον νέο σχέδιο νόμου που απλοποιεί την διαδικασία και επιλύει σημαντικά προβλήματα, ευελπιστούμε ότι θα ενισχυθεί και θα επεκταθεί με την προσέλκυση και άλλων επενδυτών. Ήδη εξετάζουμε δυνατότητες επιτάχυνσης των αδειοδοτήσεων με την αξιοποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου για εκκρεμείς αιτήσεις, ώστε η δραστηριότητα να λειτουργήσει στη χώρα μας ει δυνατόν από το φετινό καλοκαίρι.
Από εκεί και έπειτα το σχέδιο νόμου που ετοιμάζουμε πιστεύουμε πως θα έχει πολύ καλύτερα αποτελέσματα, καθώς επιλύει τα ζητήματα που μέχρι σήμερα εμπόδιζαν ή καθυστερούσαν σημαντικά την ανάπτυξη της σχετικής δραστηριότητας στον ελλαδικό χώρο. Πρόκειται για μία σημαντική μεταρρύθμιση στον κλάδο των ελληνικών μεταφορών και είμαστε πλέον αισιόδοξοι ότι ο κόσμος θα αγκαλιάσει αυτό το μέσο.
Ν.Κ: Μετά τα Ιόνια που περιμένουμε να λειτουργήσουν άλλα υδατοδρόμια και πότε;
Πέτη Πέρκα: Στο Υπουργείο μας έχουν έως τώρα κατατεθεί περίπου 20 αιτήσεις, ενώ γνωρίζουμε ότι γίνονται προετοιμασίες για την υποβολή και άλλων. Για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου έχουν ήδη ξεκινήσει διαδικασίες για την προετοιμασία φακέλων αδειοδότησης 26 υδατοδρομίων από την αρμόδια Περιφέρεια, στον προγραμματισμό της οποίας έχουν ενταχθεί. Εμείς από την πλευρά μας υποστηρίζουμε όλες αυτές τις προσπάθειες, θέλοντας να διευκολύνουμε τις περιφερειακές υπηρεσίες για την ταχύτερη διεκπεραίωση των σχετικών αιτημάτων. Αρκετά ώριμα ως προς την εξέλιξη του τεχνικού φακέλου από τις συναρμόδιες υπηρεσίες είναι επίσης οι Σποράδες και η Θεσσαλονίκη.
Ν.Κ: Πως χωρίζονται οι τομείς ευθύνης και ποιες είναι οι αρμοδιότητες στα Υδατοδρόμια
Πέτη Πέρκα: Η αρμοδιότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου ανήκει στο Υπουργείο μας. Ωστόσο κατά τη διαδικασία αδειοδότησης εμπλέκονται και άλλοι συναρμόδιοι φορείς, όπως το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, αλλά και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Επίσης η ΥΠΑ είναι αρμόδια για τα θέματα ασφαλείας, τις εγκρίσεις των απαιτούμενων εγχειριδίων κ.α..
Πρέπει να τονίσουμε ότι για τη σύνταξη του σχεδίου νόμου που ετοιμάζουμε έχουν ληφθεί οι απόψεις όλων αυτών των εμπλεκομένων φορέων στο πλαίσιο εσωτερικών διαβουλεύσεων. Είναι η πρώτη φορά που στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων του φορέα μας πραγματοποιείται μιας τέτοιας έκτασης συνεργασία με άλλους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης με στόχο τη διαμόρφωση ενός σταθερού και λειτουργικού νομοθετικού πλαισίου.
Ν.Κ: Οι Οργανισμοί Λιμένων ή τα Λιμενικά Ταμεία τι ρόλο θα παίξουν;
Πέτη Πέρκα: Συνήθως το μοντέλο στηρίζεται στην ανάπτυξη μιας συνεργατικής σχέσης μεταξύ των Λιμένων και των ιδιωτών επενδυτών. Με το σχέδιο νόμου επιδιώκεται η αποσαφήνιση ρόλων και ευθυνών, με βασικό στόχο τη διευκόλυνση των επενδυτών στην απόκτηση άδειας υδατοδρομίου.
Ν.Κ: Υπάρχει περίπτωση να δούμε και διεθνή δρομολόγια με υδροπλάνα; Π.χ από Κροατία;
Πέτη Πέρκα: Βεβαίως. Ενδιαφέρον έχουν επιδείξει η Κροατία, η Ιταλία και η Αλβανία.
Ν.Κ: Άρα του χρόνου μπορούμε να πούμε ότι θα έχουμε ένα σοβαρό δίκτυο υδατοδρομίων;
Πέτη Πέρκα: Ευελπιστούμε ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο θα έχουμε αδειοδοτήσει αρκετά υδατοδρόμια και η δραστηριότητα θα μπορεί πλέον να αναπτύσσεται με σταθερό ρυθμό.
Ν.Κ: Πάμε λίγο στα Σιδηροδρομικά. Πήγατε πρόσφατα στο Ρότερνταμ για τους Πανευρωπαϊκούς άξονες. Βγήκε κάτι από εκεί;
Πέτη Πέρκα: Είμαστε σε καλή επαφή με Αλβανία, Σκόπια, Βουλγαρία. Μας ενδιαφέρει ο άξονας 10 που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων που προς το παρόν δεν είναι στον χάρτη των Διευρωπαϊκών αξόνων. Υπάρχει ενδιαφέρον από την Αλβανία να συνδεθεί με την Ελλάδα μέσω της Κρυσταλλοπηγής και είναι κάτι που το στηρίζουμε. Όπως και τα Σκόπια ενδιαφέρονται να συνδεθούν εκτός από την Ειδομένη και σύνδεση με Μπίτολα, εμείς έχουμε την υποδομή και χρειάζεται απλά να γίνει η σύνδεση.
Στο Ρότερνταμ μεταξύ 20-22 Ιουνίου έγινε η μεγαλύτερη σύνοδος της Ευρώπης (και της γύρω περιοχής/ έλαβαν μέρος χώρες όπως Αρμενία, Αζερμπαιτζάν, Γεωργία, Ισραήλ, Αίγυπτος, Παλεστίνη κλπ.) με στόχο την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και των επεκτάσεων του. Η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά σε όλες τις διαδικασίες και μελέτες, και φυσικά στην λήψη των αποφάσεων για όλα τα θέματα σχεδιασμού και δεν μπορεί να απουσιάζει από διαδικασίες στις οποίες είναι ενεργό μέλος. Είμαστε σε πολύ καλή επαφή με όλα τα γειτονικά μας Κράτη. Μας ενδιαφέρουν πρωτίστως οι δύο βασικοί άξονες που συνδέουν την χώρα μας με την υπόλοιπη Ευρώπη: Αυτοί είναι:
- Ο άξονας Orient-East/Med που συνδέσει την χώρα μας με την Δυτική και Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρία-Ρουμανίας. Ο άξονας αυτός είναι όλος σε Κοινοτικό έδαφος και φυσικά είναι τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου μεταφορών.
- Ο άξονας που συνδέει την χώρα μας με την Δυτική και Κεντρική Ευρώπη μέσω Σκοπίων-Σερβίας (με διακλάδωση προς Κροατία). Αυτός είναι ο πρώην άξονας Χ (δέκα) και είναι στον επίσημο χάρτη που απεικονίζει την επέκταση του Διευρωπαϊκού Δικτύου στα Δυτικά Βαλκάνια.
- Ακόμη, μας ενδιαφέρουν πολύ και οι παρακάτω άξονες που όλοι είναι στους χάρτες που απεικονίζουν την επέκταση του Διευρωπαϊκού Δικτύου στα Δυτικά Βαλκάνια και την Τουρκία:
- Ο άξονας Θεσσαλονίκη-Φλώρινα-Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς-Τίρανα-Μαυροβούνιο
- Ο οδικός άξονας Ηγουμενίτσα-Δυρράχιο-Μπαρ (Μαυροβούνιο)
- Ο σιδηροδρομικός άξονας Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη σε συνδυασμό με την σιδηροδρομική Εγνατία και τις κάθετες συνδέσεις
Η σιδηροδρομική σύνδεση Φλώρινας-Μπίτολα έχει λειτουργήσει στο παρελθόν. Από πλευράς μας, έχουμε πρόσφατα ανακαινίσει τις αναγκαίες υποδομές και είμαστε έτοιμοι για την επαναλειτουργία της γραμμής. Οι Σκοπιανοί εκδηλώνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την επαναλειτουργία της σύνδεσης αυτής, και υπολογίζουν ότι πολύ σύντομα (μέσα στο 2017) θα έχουν ολοκληρώσει τα αναγκαία έργα στο δικό τους έδαφος.
Ν.Κ. Σε σχέση με τον Πανευρωπαϊκό Άξονα 7 που συμμετέχει η χώρα μας, τα έργα σε τι φάση είναι;
Πέτη Πέρκα: Έχουμε τα μεγάλα έργα σε εξέλιξη που ολοκληρώνονται. Η αναμενόμενη εξέλιξη των βασικών έργων στον άξονα αυτό έχει ως εξής:
- Το μεγάλο έργο της ολοκλήρωσης όλων των παρεμβάσεων στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος 2017
- Η ανακαίνιση του τμήματος Πολύκαστρο-Ειδομένη ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος 2017
- Το έργο του πλήρους εκσυγχρονισμού του τμήματος Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας ολοκληρώνεται μέχρι το 2020
- Η ηλεκτροκίνηση/ σηματοδότηση/ τηλεδιοίκηση του άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης ολοκληρώνεται εντός του 2018.
Ν.Κ. Ας περάσουμε στις Αστικές Μεταφορές της Αθήνας. Υπάρχει ένα θέμα με το γερασμένο στόλο λεωφορείων. Τι μπορεί να γίνει για να βελτιωθεί η κατάσταση;
Πέτη Πέρκα: Έχουμε προτείνει την ένταξη του έργου για την ανανέωση του στόλου στο Πακέτο Γιουνκέρ. Παράλληλα επεξεργαζόμαστε και άλλες προτάσεις. Για παράδειγμα, εξετάζουμε την άντληση πρόσθετης χρηματοδότησης μέσω του ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ.
Παράλληλα, χρειάζεται να εξετασθεί ειδικότερα το θέμα της συντήρησης του εν ενεργεία στόλου. Η νέα διοίκηση της ΟΣΥ ασχολείται εντατικά με αυτό.
Ν.Κ: Πείτε μας λίγο για το Action Plan που ετοιμάζεται για τις συγκοινωνίες. Είναι από τους μεγάλους στόχους της Γενικής Γραμματείας;
Πέτη Πέρκα: Το Action Plan προβλέπει ομιλική λειτουργία για τους φορείς των αστικών συγκοινωνιών, με τον ΟΑΣΑ σε ρόλο συντονιστή. Προβλέπεται εξορθολογισμός δρομολογίων, δαπανών, οικονομίες κλίμακας στα καύσιμα, καθώς και συγχώνευση υπηρεσιών. Οι αστικές συγκοινωνίες εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική προτεραιότητα για εμάς. Κρατήσαμε σταθερή την μηνιαία κάρτα, η οποία εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η τιμολόγηση όμως των εισιτηρίων εξαρτάται και από τη συμπεριφορά μας ως πολίτες: η εισιτηριοδιαφυγή αποτελεί το βασικότερο πρόβλημα για την παροχή φθηνών, αλλά αξιόπιστων συγκοινωνιακών υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο. Πρέπει επιτέλους να αποκτήσουμε συνείδηση και να ακυρώνουμε το εισιτήριό μας κάθε φορά που χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ.
Ν.Κ. Σε λίγους μήνες θα μπει στη ζωή μας το ηλεκτρονικό εισιτήριο, τι αλλαγές θα φέρει στην καθημερινότητα των μετακινήσεων;
Πέτη Πέρκα: Κατ’ αρχάς θα μας λύσει πολλά προβλήματα. Υπολογίζουμε εντός του 2017 να έχει ολοκληρωθεί και να έχει τεθεί σε λειτουργία. Το προφίλ των αστικών συγκοινωνιών ανανεώνεται, ενώ αντιμετωπίζεται δραστικά το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής. Θα λειτουργήσουν μπάρες στις εισόδους των σταθμών του Μετρό, και ανάλογα μηχανήματα σε λεωφορεία, τρόλεϊ.
Ν.Κ: Ποια θα είναι η διαδικασία;
Πέτη Πέρκα: Στο Μετρό θα περνάμε την κάρτα από το ειδικό μηχάνημα μέσω του οποίου θα πραγματοποιείται ο έλεγχος καταβολής του προβλεπόμενου αντιτίμου. Στα λεωφορεία η πρόταση είναι αυτά τα μηχανήματα να μπουν στην μπροστινή πόρτα, κάτι που έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά.
Ν.Κ: Πιστεύετε πως με τη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα φύγουμε από τις ζημιογόνες χρήσεις και θα περάσουμε σε κερδοφορία;
Πέτη Πέρκα: Πράγματι λύνεται ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που θα επιτρέψει μεγάλη αύξηση στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών.
Ν.Κ: Με το σημαντικό τομέα των logistics τι θα πρέπει να περιμένουμε. Έχουμε το διαγωνισμό στο Θριάσιο.
Πέτη Πέρκα: Η χώρα μας έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα του συγκοινωνιακού κόμβου της Ευρώπης. Το Θριάσιο θα είναι μόνο η αρχή. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για τη διαμόρφωση ενός ολιστικού master plan για τις Μεταφορές. Το σχέδιο θα έχει πανελλαδική εμβέλεια, περιλαμβάνοντας δράσεις τόσο για τις αστικές μεταφορές, όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Το κρίσιμο είναι να δίνεται προτεραιότητα στα έργα στρατηγικής σημασίας. Με τον τρόπο αυτό οι πολιτικοί στόχοι θα έχουν αυξημένες προϋποθέσεις επιτυχίας, ενώ οι πολίτες θα λαμβάνουν ταχύτερα και αμεσότερα τα οφέλη των δράσεων του Υπουργείου μας.
Ν.Κ: Το θέμα της Οδικής Ασφάλειας πόσο σας απασχολεί;
Πέτη Πέρκα: Πρόκειται για τον πιο σημαντικό άξονα δράσεων του Υπουργείου μας. Η κοινωνία μας μαστίζεται καθημερινά από την απώλεια αδικοχαμένων ζωών και σοβαρών τραυματισμών ειδικά στους νέους ανθρώπους. Τα στοιχεία όλα είναι επιβαρυντικά και όσο δεν αλλάζουμε κουλτούρα στην οδηγική μας συμπεριφορά, το πρόβλημα θα οξύνεται. Για το λόγο αυτό χρειάζονται δραστικά μέτρα, κυρίως σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη παιδείας οδικής ασφάλειας. Στην κατεύθυνση αυτή πρόκειται να συμβάλλει σημαντικά η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-drive του Υπουργείου μας.
Πέρα από τη συνείδηση του Έλληνα οδηγού, απαιτείται κατάλληλη πολιτικοδιοικητική διαχείριση. Βρίσκομαι σε συνεχή επαφή με τις αρμόδιες υπηρεσίες οδικής ασφάλειας του Υπουργείου και έχουμε εποικοδομητική συνεργασία. Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει έναν κύκλο συναντήσεων και επαφών με άλλους συναρμόδιους φορείς, αλλά και φορείς της Κοινωνίας των Πολιτών, προκειμένου να εξετάσουμε την αποτελεσματικότητα του συστήματος διαχείρισης οδικής ασφάλειας της χώρας μας, να εντοπίσουμε διαχειριστικές αδυναμίες, αλλά κυρίως να αντλήσουμε πόρους ειδικά προοριζόμενους για τον εν λόγω άξονα πολιτικής με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Στο ίδιο μήκος κύματος κομβικής σημασίας είναι η αναμόρφωση του συστήματος εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Όπως αντιλαμβάνεστε, σύντομα θα έχουμε μεγάλες τομές και στο εν λόγω πεδίο πολιτικής.
Ν.Κ: Τι κάνουμε με τον τομέα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας;
Πέτη Πέρκα: Έχω προσωπικό όραμα για αυτό. Μάλιστα, την πρώτη μέρα που ήρθα στο Υπουργείο, διαπίστωση πως απουσίαζε υπηρεσιακή μονάδα εξειδικευμένη στον εν λόγω άξονα δράσεων. Η αναδιοργάνωση της αρχιτεκτονικής του φορέα μας αποτελεί επομένως ένα πρώτο βήμα για την απόδοση της δέουσας βαρύτητας στον τομέα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε εντατικά με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και συστήνουμε ομάδα εργασίας με στόχο την προαγωγή δράσεων και στρατηγικών.
Αξίζει να τονίσουμε τη μεγάλη σημασία των ΣΒΑΚ (Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας). Για πόλεις που τα υιοθετούν, προβλέπονται από την Ε.Ε. ειδικά χρηματοδοτικά κίνητρα και εργαλεία. Επομένως, με την εστίαση σε δράσεις αστικής κινητικότητας έχουμε άμεσα και πολλαπλά οφέλη, τόσο για την ανάπτυξη των πόλεων, όσο και για τους πολίτες μας. Αστική Κινητικότητα σημαίνει αλλάζω μια πόλη. Αυτό θέλουμε, να αλλάξουμε τις πόλεις μας, να τις κάνουμε βιώσιμες, ελκυστικές και με αυξημένη ποιότητα ζωής.
Ν.Κ: Για την Αθήνα θα μπορούσε να αναβιώσει η Ανάπλαση Πανεπιστημίου;
Πέτη Πέρκα: Μου φέρνετε ωραίο παράδειγμα. Δεν θα δείτε καμία ανάπλαση μεμονωμένη χωρίς να είναι ενταγμένη σε κάποιο στρατηγικό σχέδιο. Αν κάνεις παρέμβαση σε ένα δρόμο και δεν έχεις εξετάσει όλη την περιοχή θα έχεις μεταφορά του προβλήματος. Θα το λύσεις ενδεχομένως κάπου, παράλληλα όμως θα το μεταφέρεις αλλού. Άρα επιμένω σε αυτό, όλα με ένα στρατηγικό σχεδιασμό.
Ν.Κ: Κυρία Πέρκα σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας
Η Πέτη Πέρκα είναι Γενική Γραμματέας Μεταφορών στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων