Παιδιά με καθυστέρηση στην ομιλία
Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,
Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I
Η καθυστέρηση στην ομιλία εδώ και πολύ καιρό είναι η ανησυχία των γονιών για το παιδί τους και ιδιαίτερα όταν γίνεται σύγκριση με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας που ήδη έχουν αναπτύξει λόγο, αλλά και είναι πιο ώριμα σε όλα τα αναπτυξιακά επίπεδα (στη συμπεριφορά, στη κίνηση, στην επικοινωνία και στην λειτουργικότητα).
Ας δούμε όμως πως εξελίσσεται ο λόγος… Και τι πρέπει να σας προβληματίσει…
0 εως 6 μηνών:
Χαμογελάει όταν του μιλάτε; Τρομάζει με ήχους; Αναγνωρίζει ήχους; Τους επαναλαμβάνει; Ψιθυρίζει;
7 εως 12 μηνών:
Ανταποκρίνεται στο ονομά του; Καταλαβαίνει στο ναι – όχι; Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με καθημερινά αντικείμενα; Ακούει όταν του μιλάτε; Κατανοεί απλές εντολές;
13 εως 18 μηνών:
Χρησιμοποιεί ηχολαλία; Ακολουθεί τις απλές εντολές που του δίνεται; Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 20 ή περισσότερες λέξεις; χρησιμοποιεί χειρονομίες για να εκφραστεί;
19 εως 24 μηνών:
Χρησιμοποιεί λέξεις για να επικοινωνήσει μαζί σας; (ουσιαστικό + ρήμα) Χρωματίζει την φωνή του; Απαντά στην ερώτηση ¨τι είναι αυτό;¨ Διασκεδάζει; Ονομάζει καθημερινά αντικείμενα; Έχει λεξιλόγιο 50 – 100 λέξεως ή περισσότερων; Αντιλαμβάνεται 300 τουλάχιστον λέξεις;
2 εως 3 χρονών:
Εκφράζει την ανάγκη του για τουαλέτα; Ζητάει αντικείμενα; Δείχνει, ονομάζει εικόνες σε βιβλίο; Ακολουθεί απλές εντολές; Απαντά σε απλές ερωτήσεις; Απολαμβάνει τραγούδια ρυθμικά; Κάνει ερωτήσεις με 1- 2 λέξεις; Έχει αντιληπτικό λόγο 500 – 900 λέξεις και εκφραστικό 50 – 250 ή και περισσότερες λέξεις;
Δεν ξεχνάμε ότι το εύρος της φυσιολογικής ανάπτυξης του λόγου σε κάθε παιδί είναι μεγάλο…
Η καθυστέρηση της ομιλίας μπορεί να είναι είτε ένα παροδικό και φυσιολογικό στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού σας είτε το αρχικό σύμπτωμα ενός νευρολογικό – συμπεριφορικού προβλήματος.
Πολλά παιδιά με καθυστέρηση λόγου τελικά αναπτύσσονται φυσιολογικά.
Πότε πρέπει να ζητήσετε βοήθεια; Όταν πιστεύεται ότι το παιδί σας είναι ¨ πίσω¨, όταν βλέπεται σημεία που σας ανησυχούν…
Το παιδί σας πρέπει να αναπτύσσει την ικανότητα να επικοινωνεί και να αλληλεπιδρά με το βλέμμα του (να έχει οπτική επαφή).
Πρέπει να αναπτύσσει κινήσεις και χειρονομίες και μίμηση για επικοινωνία.
Δεν πρέπει να δυσκολεύεται στην κατανόηση της γλώσσας…
Δεν πρέπει να δυσκολεύεται στην εκτέλεση των απλών εντολών που του δίνεται.
Πρέπει να ασχολείται με το παιχνίδι…
Παρατηρείται συχνά ότι το παιδί σας χαρακτηρίζεται απρόσεκτο… (πέφτει, σκαρφαλώνει , χτυπάει , κάνει ζημιές , θυμώνει , κλαίει εύκολα, είναι πολύ ανυπόμονο , δεν έχει καλές σχέσεις με τα παιδιά της ηλικίας του , δυσκολεύεται στη συγκέντρωση , έχει υπερκινητικότητα , παρορμητικότητα , δυσκολίες στη λεπτή κινητικότητα )
Τα προβλήματα λόγου – ομιλίας μπορεί να επηρεάσουν το παιδί σας όχι μόνο στην ικανότητα του παιδιού για λεκτική επικοινωνία αλλα και στη συμπεριφορά και κοινωνικοποίηση του , στη ψυχοσυναισθηματιή ισορροπία του και στη προσπάθεια για μάθηση.
Όμως η καθυστέρηση του λόγου , είναι μια ένδειξη που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας.
Καλύτερα να ανησυχήσουμε νωρίς και λάθος παρά αργά και σωστά.
Η πρώιμη και έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση είναι πάντοτε προτιμότερη.