Γνωρίζοντας τη λογοθεραπεία
Τι είναι η λογοθεραπεία;
Η Λογοθεραπεία είναι παραϊατρικός επιστημονικός κλάδος, ο οποίος δραστηριοποιείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση, τη διάγνωση, τη θεραπεία και την επιστημονική μελέτη των διαταραχών της ανθρώπινης επικοινωνίας. Οι διαταραχές με τις οποίες ασχολείται είναι: διαταραχές λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.
Τι είναι όμως η ομιλία, η επικοινωνία και ο λόγος;
- Η φωνητική εκφορά της γλώσσας επιτυγχάνεται με την ομιλία και έχει άμεση σχέση με το συντονισμό του συστήματος άρθρωσης και φώνησης του ατόμου. Οι λειτουργίες της ομιλίας είναι δύο : α) η παραγωγή ή η φωνητική απόδοση β) η αντίληψη της ομιλίας. Οι δυσκολίες στον τομέα της ομιλίας μπορεί να περιλαμβάνουν π.χ. > αντικατάσταση ενός φωνήματος με ένα άλλο, π.χ. το φώνημα /δ/ με το φώνημα /β/, δηλαδή η λέξη δώρο εκφέρεται ως ‘’ βώρο’’ > δυσκολία στη παραγωγή συμπλέγματος, π.χ. η λέξη ‘’τραπέζι’’ εκφέρεται ‘’ ταπέζι’’
- Η επικοινωνία ορίζεται ως η ικανότητα του ατόμου να εκφράζει και να μεταδίδει ιδέες και πληροφορίες με στόχο να επηρεάσει τη συμπεριφορά του άλλου, με βασική προϋπόθεση ότι ο άλλος θα προσλάβει το μήνυμα και δράσει ανάλογα.
- Στην ελληνική γλώσσα ο ορισμός που δίνει με μεγαλύτερη σαφήνεια το περιεχόμενο της έννοιας ‘’λόγος’’ είναι αυτός που τον χαρακτηρίζει ως αντίστοιχο της σκέψης, δηλαδή μέσω της βοήθειας του λόγου μπορούμε να ταξινομούμε, να ελέγχουμε, να εξάγουμε συμπεράσματα και να επικοινωνούμε.
Παιδιά τα οποία παρουσιάζουν δυσκολίες λόγου, μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολίες στην έκφραση αλλά και στην κατανόηση της ομιλίας των άλλων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο να δυσκολεύονται να εκφραστούν αλλά και να κατανοήσουν οδηγίες, ερωτήσεις κλπ.
Με ποιές διαταραχές ασχολείται η λογοθεραπεία;
Η λογοθεραπεία ασχολείται με την αντιμετώπιση και την αποκατάσταση των παρακάτω διαταραχών:
- Διαταραχές άρθρωσης
- Φωνολογικές διαταραχές
- Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (τραυλισμός, ταχυλαλία)
- Διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα
- Διαταραχές φωνής
- Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός)
- Καθυστέρηση λόγου και Ειδικές γλωσσικές διαταραχές
- Διάφορα σύνδρομα
- Νοητική υστέρηση
- Περιπτώσεις Διγλωσσίας
- Βαρηκοΐα
- Εγκεφαλική παράλυση
- Δυσκολίες μάσησης- κατάποσης
- Σχιστίες χείλους και Υπερώας
- Μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο
- Μετά από Κρανιοεγκεφαλικές Kακώσεις
- Στην Άνοια
- Στην Νόσο του Parkinson
- Στην Νόσο Alzheimer
Δήμητρα Σαμαρά
Λογοθεραπεύτρια,
Master Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία, University of East London
Βιβλιογραφική Ανασκόπηση
- Νικολόπουλος, Δ.(2008). Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές, Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα.
- Speake, J.(2003). How to identify and support children with speech and language difficulties. (Επι. Κοκμοτός Π., Μπέλλα Σ.) Εκδόσεις Γλαύκη, Χανιά.
- Τομάρας, Ν.(2008). Μαθησιακές Δυσκολίες Ισότιμες Ευκαιρίες στην Εκπαίδευση, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα.