Η εργασία και η εκπαίδευση μετά την πανδημία
Οι επιπτώσεις της τελευταίας πανδημίας, που δεν έχει τελειώσει ακόμα, είναι βαριές σε όρους ανθρώπινων ζωών, κοινωνικής συνοχής, ψυχικής υγείας, οικονομικής ευημερίας. Πολλά που θεωρούσαμε δεδομένα, άλλαξαν. Η εργασία και η εκπαίδευση είναι δύο τομείς όπου έλαβαν χώρα πρωτοφανείς αλλαγές. Η θεσμοθέτηση της καθολικής τηλεκπαίδευσης και της τηλεργασίας, όπου είναι εφικτό, παρά τις δυσλειτουργίες τους, έδωσαν λύση και κράτησαν ¨ανοιχτά¨ τα σχολεία και τις υπηρεσίες και θα είναι καλό να μην καταργηθούν πλήρως όταν περάσει το κακό.
Ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νεαροί γονείς είναι αυτό της φύλαξης των νηπίων. Όταν δεν υπάρχει βοήθεια από συγγενείς, πρέπει να βρεθεί το κατάλληλο πρόσωπο και βεβαίως να πληρωθεί. Αυτό δυσκολεύει και αποθαρρύνει τους νέους από την τεκνοποίηση και είναι ένας λόγος για την κάκιστη εικόνα του δημογραφικού της χώρας. Μπορεί λοιπόν να θεσμοθετηθεί ένα ποσοστό μόνιμης τηλεργασίας με ελαστικό ωράριο που θα εστιάζει στα παραδοτέα τόσο στον ιδιωτικό, όσο και στον δημόσιο τομέα, χωρίς βέβαια να καταργούνται εργασιακά δικαιώματα. Η τηλεργασία μπορεί να είναι για κάποιες μέρες της εβδομάδας ή του μήνα, με προτεραιότητα στους νέους γονείς, αρκεί βεβαίως η φύση της εργασίας να το επιτρέπει. Πέρα από τη διευκόλυνση και την εξοικονόμηση χρημάτων, θα δοθεί η δυνατότητα στους γονείς να περνούν περισσότερο χρόνο με τα μικρά παιδιά τους που είναι ανεκτίμητο. Βεβαίως η προτεραιότητα μπορεί να αφορά και άλλες κατηγορίες εργαζόμενων π.χ. ΑμΕΑ. Η παραπάνω πρόταση σε καμία περίπτωση δεν είναι η λύση στο πρόβλημα των εργαζομένων με μικρά παιδιά και η πολιτεία οφείλει να διευκολύνει αυτές τις οικογένειες με υποδομές και μέτρα στήριξης κατά τα πρότυπα προηγμένων χωρών.
Στις ορεινές περιοχές της χώρας είναι πολύ συνηθισμένο τους χειμερινούς μήνες να κλείνουν οι σχολικές μονάδες λόγω χιονοπτώσεων και/ή ψύχους. Υπάρχει απώλεια διδακτικών ωρών και μια αβεβαιότητα και αγωνία μαθητών, καθηγητών και γονέων για την απόφαση του Δημάρχου μέχρι το προηγούμενο βράδυ για τη λειτουργία των μονάδων. Μπορεί να θεσμοθετηθεί απλά ότι στις περιπτώσεις πρόβλεψης χιονόπτωσης και/ή παγετού τα μαθήματα να διεξάγονται με τηλεκπαίδευση. Ο δήμαρχος ή η Πολιτική Προστασία ή μια αρμόδια Επιτροπή με αντικειμενικά κριτήρια π.χ. βαθμοί θερμοκρασίας και ώρες χιονόπτωσης θα το αποφασίζουν από την ημέρα της αξιόπιστης δυσμενούς πρόβλεψης και για όσες μέρες θα προβλέπονται οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες, χωρίς να χρειάζεται να παίρνουν απόφαση κάθε μέρα. Έτσι δεν θα χάνονται μαθήματα, θα υποστηρίζεται ο προγραμματισμός των σχολείων και των οικογενειών, δεν θα γίνονται επικίνδυνες μετακινήσεις, θα υπάρχει εξοικονόμηση καυσίμων που είναι σημαντικό έξοδο. Επιπλέον ο Δήμαρχος θα απαλλαγεί από την πίεση και την κριτική που του ασκείται για τις σχετικές αποφάσεις του.
Οι αντιξοότητες είναι μέρος της ανθρώπινης ιστορίας. Μας αναγκάζουν όμως στην εξεύρεση λύσεων που μπορεί να γίνουν μόνιμες μεταρρυθμίσεις αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά υφιστάμενα προβλήματα.
Παπαδόπουλος Θεόδωρος