Π. Πέρκα: «Οι λιγνιτικές περιοχές καταρρέουν, μηδέν στον σχεδιασμό και στις αποκαταστάσεις…κι αυτοί κομπάζουν ότι είναι ‘φιλοπεριβαλλοντικοί’»
Ομιλία της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ. Π. Πέρκα στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σ/Ν του ΥΠΕΝ: «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων – Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ης Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα, επείγουσες διατάξεις για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές – πολεοδομικές και ενεργειακές ρυθμίσεις»
«Θα προσπαθήσω να μιλήσω για 4 τουλάχιστον νομοσχέδια ή 4 θεματικές, γιατί αυτό κατάφερε ο κ. Υπουργός. Δεν είναι πρωτότυπο, αλλά αυτό που συνέβη, ειδικά με τις τροπολογίες και δίκαιη και η αγανάκτηση όλων των πλευρών της αντιπολίτευσης. Ήταν 3 νομοσχέδια σε 1, τα 2 χωρίς διαβούλευση και ήρθαν και οι τροπολογίες, οι οποίες είναι άλλο ένα νομοσχέδιο. Βεβαίως δεν σας αρέσει ο διάλογος και βεβαίως δεν θέλετε να γίνεται κουβέντα συγκεκριμένη μέσα στη Βουλή, αλλά αυτό το πράγμα δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Τροπολογίες της τελευταίας στιγμής λοιπόν, αλλά πριν απ’ όλα, θα ήθελα να απαντήσω στη τοποθέτηση του κ. Υπουργού. Καμάρωσε για πολλοστή φορά, γιατί λέει η κυβέρνηση αυτή είναι η πιο φιλοπεριβαλλοντική, η οποία δεσμεύτηκε για απολιγνιτοποίηση. Ξεκινάω με έναν ακόμα χαρακτηρισμό για την κυβέρνηση, με το ‘πρωθύστερο’. Τι έκανε λοιπόν, δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός για απολιγνιτοποίηση και όχι για απανθρακοποίηση, επιμένει να μη μιλάει για απανθρακοποίηση και να συνεχίζει να βάζει στο Ταμείο Ανάκαμψης έργα φυσικού αερίου, παρόλο που δε χρηματοδοτούνται, αλλά οι Υπουργοί του το μάθανε μετά.
Το δε σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση έστω, δεν έχει γίνει ακόμα. Masterplan – έκθεση ιδεών, εδαφικά σχέδια ακόμα πιο αόριστα, αποκαταστάσεις μηδέν, χωρικός σχεδιασμός μηδέν. Μιλάμε για χωροταξία, πού είναι η προγραμματική σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΝ και ΔΕΗ; Πώς θα γίνουν αυτές έστω οι επενδύσεις που προδιαγραφονται που τελικά πάρθηκαν και πίσω στα εδαφικά σχέδια; Οι περιοχές καταρρέουν κι εδώ κομπάζουν ότι είναι και φιλοπεριβαλλοντικοί. Πάμε για απολιγνιτοποίηση, 3500 χιλιάδες οι άνεργοι, μηδέν σχεδιασμός, μηδέν στις αποκαταστάσεις, μηδέν όμως και πολύ χαμηλά στη χρηματοδότηση…9η η χώρα μας παρόλη τη γρήγορη, την εμπροσθοβαρή απολιγνιτοποίηση. Βουλγαρία, Ρουμανία που δεν έχουν δεσμευτεί καν για απολιγνιτοποίηση, 1.2 δις η μια, 2 δις η άλλη, 750 εκ. εμείς από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Δε μέτρησε ο χρόνος της απολιγνιτοποίησης, δε μέτρησε η σύνδεση του ΑΕΠ της χώρας από το λιγνίτη, αποτυχία πλήρης σε όλα τα επίπεδα. Και βέβαια έξω από τον κανονισμό της δίκαιης μετάβασης κι έξω από τον κανονισμό και του Ταμείου Ανάκαμψης και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Βάζουν-βγάζουν έργα φυσικού αερίου, γιατί αυτά θέλουν να εξυπηρετήσουν. Δεν είναι φιλοπεριβαλλοντική κυβέρνηση. Κι έχει αποδειχτεί αυτό. Όταν καταργείς τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, δεν είσαι φιλοπεριβαλλοντικός. Και όταν καταστρέφεις και αποδομείς πλήρως το χωροταξικό σχεδιασμό, δεν είσαι φιλοπεριβαλλοντικός. Ούτε όταν αποδυναμώνεις τον ΟΦΥΠΕΚΑ. Ούτε όταν παρεμβαίνεις στα δάση χωρίς έγκριση της δασικής υπηρεσίας είσαι υπέρ του περιβάλλοντος. Ούτε όταν φέρνεις ένα νομοσχέδιο προθύστερα για τη χωροταξία/πολεοδομία, όπου εκεί ουσιαστικά πολεοδομείς τη χωροταξία, καταργείς ένα ώριμο σχέδιο μελετητικά και χρηματοδοτικά της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, το αφήνεις δύο χρόνια στον πάγο, μετά κάνεις κάτι μετονομασίες κι αρχίζεις την εξυπηρέτηση συμφερόντων. Ποιο Πανεπιστήμιο, ποια σχολή τα λέει αυτά ότι είναι χωροταξικός σχεδιασμός;
Κι έρχεται σήμερα η τροπολογία και ξαναλλάζει, σημείο σημείο, όροι δόμησης λέει στα εκτός σχεδίου, αλλάζουν… γη υψηλής παραγωγικότητας, σε ένα χιλιόμετρο θα αποχαρακτηρίζεται. Αυτά λέει, αυτό που περνάει στα ψιλά, μια τροπολογία μέσα σ’ ένα νομοσχέδιο. Και ξέρετε τι άλλο λέει – γιατί σας λέμε καμιά φορά εμείς θέλουμε και να βοηθήσουμε. Θυμάμαι από αυτό το βήμα να φωνάζω και να λέω ‘πάτε στην εκτός σχεδίου δόμηση, χωρίς να έχετε λύσει το θέμα των δρόμων’ που το ΣτΕ είχε αποφανθεί. Και τώρα ήρθε η τροπολογία και πάλι έξω από τη νομολογία του ΣτΕ, οι δρόμοι θα χαρακτηρίζονται από το συντονιστή της Αποκεντρωμένης. Τι είναι αυτά που κάνετε;
Επανέρχομαι όμως στην απολιγνιτοποίηση. Τι ακριβώς κάνετε για τη Δυτική Μακεδονία δύο χρόνια τώρα, πέρα από το να έχετε δεσμευτεί όπως είπαμε άδικα, χωρίς σχέδιο κτλ. Τίποτα, μηδέν, δεν έχει γίνει τίποτα. Πού θα γίνουν αυτές οι επενδύσεις, για να μην πούμε ποιες πρέπει να είναι… Σε ποια εδάφη, σε ποια αποκατάσταση, με ποιες χρήσεις γης, ποιους αφορούν; Τα εδαφικά θα έπρεπε να λένε και τον επενδυτή, αυτό λέει το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Εδώ δεν έχουμε τίποτα, ο κ. Σκυλακάκης μου είπε «θα δούμε το ενδιαφέρον των επενδυτών και αναλόγως θα γίνει η χρηματοδότηση». Δεν υπάρχει σχεδιασμός δηλαδή από την Πολιτεία, δεν υπάρχει κράτος. Αυτό δεν είναι ούτε δημοκρατικό, ούτε φιλοπεριβαλλοντικό και βεβαίως δε προοιωνίζει και τίποτα καλό για τη χώρα.
ΑΠΕ λοιπόν χωρίς αναθεώρηση του ειδικού χωροταξικού, χωρίς ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, υπερθέρμανση, στο γεωπληροφορικό χάρτη της ΡΑΕ τρομάξαμε όλοι, τρόμαξαν κι οι τοπικές κοινωνίες από την πληθώρα. Πουθενά λέξη για καινοτομία. Κλείνουμε την τηλεθέρμανση – γελάει όλη η Ευρώπη – στη Φλώρινα και στη Μεγαλόπολη που είναι ‘technology agnostic system’ και μπορούσε να λειτουργήσει με ΑΠΕ κλπ. Να πληροφορηθείτε ότι στην Ευρώπη το 80% των επενδύσεων στην ενέργεια είναι τηλεθερμάνσεις. Για να βάλει φυσικό αέριο, το οποίο δε χρηματοδοτείται όμως, αλλά θα βρούμε πόρους…Και κοροϊδεύουν τους κατοίκους των ίδιων περιοχών.
Εν πάση περιπτώσει, και για τη ΔΕΗ, πρέπει να πω και για τη ΔΕΗ, μας είπε ο κ. Υπουργός ότι δεν είχαμε και αυξήσεις… Αυτό δε θέλει και πολλές αποδείξεις, το έχουν καταλάβει τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις: 20% αύξηση στην τιμή του ρεύματος το Σεπτέμβρη, κατάρρευση των τιμών γενικώς, αλλά με κερδοσκοπία, στην οποία συμμετείχε και η ΔΕΗ, αγόραζε 28 ευρώ /MWH και πουλούσε 110/ MWH. Έχει απολέσει πλήρως τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Κι έρχεται και το target model και τώρα λέει το διορθώνουμε. Αλήθεια; Προθύστερο είναι κι αυτό. Πρώτα γίνεται η καταστροφή, μονιμοποιούνται οι υψηλές τιμές στο ρεύμα και μετά έρχεστε να διορθώσετε με έναν μηχανισμό; Και για τις ΝΟΜΕ είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση του Σαμαρά, η οποία επίσης έχασε, απεμπόλησε τα δωρεάν δικαιώματα των ρύπων, αυτά τα έχει γράψει η ιστορία, δεν ξεχνιούνται.
Ολοκληρώνω, να απαντήσω πολύ σημειακά – δεν έχω και πολύ χρόνο για όλα αυτά τα νομοσχέδια – επειδή έγινε η ερώτηση «τι σας ενοχλεί με το Πληρώνω Όσο Πετάω;». Τίποτα, είναι πάρα πολύ καλό. Αλλά δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται πρόχειρα, θέλει κι αυτό σχεδιασμό. Επαναφέρετε το τέλος ταφής ενισχύοντας την καύση, στη θέση της εισφοράς ενίσχυσης δράσεων κυκλικής οικονομίας. Και αφαιρείτε αρμοδιότητες από τους δήμους, οι οποίοι δε συμμετέχουν στο σχεδιασμό, έχουν όμως το κόστος. Θα μου πείτε, εδώ αλλάζετε τα δικά σας, ψηφίζετε και ξε-ψηφίζετε. Να σας θυμίσω μόνο ότι για τα πλαστικά μιας χρήσης, κανονικά αυτές τις μέρες έπρεπε να εκδοθεί η ΚΥΑ για το σύστημα εγγυοδοσίας.
Εν πάση περιπτώσει, το πιο τραγικό και θέλω να μιλήσω λίγο παραπάνω γι’ αυτό είναι «η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση», όπως τη χαρακτήρισε ο κ. Υπουργός, η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε λοιπόν είναι στο θέμα της χωροταξίας. Όντως, κοντεύει να καταργηθεί η χωροταξία. Είπαμε ότι πιάνει πάτο με το νομοσχέδιο για τη χωροταξία, δεν ήταν ο πάτος, θα καταργηθεί φαντάζομαι και ως επιστημονικό αντικείμενο, εννοείται κι απ’ τα Πανεπιστήμια, πρέπει να βγει… Έρχονται οι τροπολογίες, ξηλώνουν σημείο – σημείο ό,τι είχε θεσμοθετηθεί. Ο κ. Ταγαράς, και επειδή είναι εδώ, θα ήθελα να μου το απαντήσει, υπάρχει δημοσίευμα ότι βγαίνουν οικοδομικές άδειες για το Μάτι…πρωθύστερο κι αυτό γιατί ο χωρικός σχεδιασμός για το Μάτι παίρνει άλλη μια παράταση δύο χρόνων. Γίνεται ένα ωραίο deal δυστυχώς -θα το ξαναπώ ότι με πονάει- με το ΤΕΕ μεσάζοντα, ώστε να γίνουν αδιαφανώς οι μελέτες της δεύτερης φάσης…για 6 εκατομμύρια βέβαια, αλλάζει και το προφίλ του θεσμού του ΤΕΕ.
Και τέλος, παράταση βέβαια σε όλα τα ειδικά πολεοδομικά και περιφερειακά σχέδια, οπότε έτσι χωρίς εργαλεία, μπορεί να κάνει ο οποιοσδήποτε, οτιδήποτε, οπουδήποτε. Δεν υπάρχουν καν χρονοδιαγράμματα. Δηλαδή μπορεί να μην τελειώσουν αυτά ποτέ. Είναι πράγματι μια μεταρρύθμιση τρομερή. Με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου δεν έγινε τίποτα, μάλλον δεν πέτυχε κι αυτό, να το καταργήσουμε ίσως…
Η πιο επικίνδυνη διάταξη όμως είναι εκείνη που αναφέρει ότι τα ΕΠΣ κατισχύουν σε κάθε περίπτωση, ακόμα και από τις ισχύουσες διατάξεις του ΓΟΚ! Αυτό είναι αυτό που λέμε ‘τρύπες στο σχεδιασμό’. Είναι επικίνδυνα αυτά που κάνετε. Και να πω και κάτι ακόμα. Οι ΥΔΟΜ υποστελεχωμένες, υπάρχουν ΥΔΟΜ, 20 στο σύνολο, που δεν έχουν καν Πολιτικό Μηχανικό και υπολειτουργούν. Δε σας νοιάζει, είναι απλό. Και υπάρχουν οι ‘επείγουσες’ οι τροποποιήσεις του ΓΟΚ για τις οποίες θέλω να σας ενημερώσω ότι ο ΓΟΚ αλλάζει κάθε 30 χρόνια. ΓΟΚ του 1955, ΓΟΚ του 1985, ΝΟΚ του 2012. Ποια επείγουσα ανάγκη υπάρχει για να αλλάξετε τον ΝΟΚ του 2012; Φωτογραφικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένα συμφέροντα, δεν είναι τίποτε άλλο.
Τελειώνω με το ΔΕΔΔΗΕ, είναι έγκλημα, ξεπουλάτε το πολυτιμότερο περιουσιακό και αναπτυξιακό στοιχείο, ένα δίκτυο μονοπωλιακού χαρακτήρα, με ελάχιστο εγγυημένο έσοδο, με κέρδη που μπορούν να αυξηθούν, γιατί μπορεί να αναπτύξει τεχνολογίες όπως το 5G, έξυπνα δίκτυα κτλ. Δεν σας υποχρεώνει κάποιο μνημόνιο γι’ αυτό, είναι άλλο ένα δείγμα της εμμονής σας στις ιδιωτικοποιήσεις, όταν σε όλη την Ευρώπη υπάρχει ακριβώς η αντίστροφη τάση. Και κερδοσκοπικά funds παντού, όπως ακριβώς γίνεται και στην απολιγνιτοποίηση. Έξω η τοπική κοινωνία, μέσα 2-3 μεγάλοι επενδυτές, να μοιραστούν το χρήμα και τα οφέλη από αυτή την «μεταρρύθμιση»