Ομιλία της βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας Πέτης Πέρκα επί Νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού (video)
Στις 19.05.2020, η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, κα Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού «Ειδικές μορφές τουρισμού και διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη».Ακολουθεί η ομιλία της κας Πέρκα:
«Κύριε Υπουργέ δεν μας εκπλήσσετε και πολύ με αυτό το νομοσχέδιο. Όπως και όλα τα νομοσχέδια που φέρνει η Κυβέρνηση είναι στην γενική γραμμή εκχώρησης αρμοδιοτήτων του κράτους σε άλλους φορείς συνήθως σε ιδιώτες. Στην προκειμένη περίπτωση η εκχώρηση αφορά στο ΤΑΙΠΕΔ. Μια παρένθεση, ως Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιούσιας και μετά ως συντονίστρια της επένδυσης του ελληνικού, την περίοδο 2017-2019 δουλέψαμε με το ΤΑΙΠΕΔ, αν δεν υπήρχαν οι δημόσιες υπηρεσίες, με τις διαδικασίες, την θεσμική μνήμη και την συσσωρεμένη εμπειρία του δημόσιου τομέα, το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορούσε να προχωρήσει κανένα έργο.Όχι από ανικανότητα των στελεχών του, δεν λέω αυτό, έπρεπε να συνεργαστούμε. Τώρα υπάρχει μια νεοφιλελεύθερη αντίληψη που λέει ότι πρέπει να εκχωρούμε τα πάντα στον εν γένει αποδοτικότερο και ικανότερο ιδιωτικό τομέα. Αυτό όμως δεν ισχύει και υπάρχουν και αποδείξεις και από την οικονομική και από την υγειονομική κρίση. Αυτό είναι το πρώτο σχόλιο, ως προς την εκχώρηση αρμοδιοτήτων του Κράτους. Έχουμε επίσης, όπως σε όλα τα νομοσχέδια, διατάξεις για εξυπηρέτηση συμφερόντων, φωτογραφικές διατάξεις, οριζόντια έλλειψη σχεδιασμού, μείωση των ποινών, και προχειρότητα, ας τα πάρουμε με την σειρά.
Όλοι μας μιλάμε για τον τουρισμό. Πραγματοποιούνται διαρκώς συσκέψεις, έγινε τηλεδιάσκεψη και με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ. Επιχειρήσεις υποφέρουν, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να χάσουν τις δουλειές τους. Ο τουρισμός είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της οικονομίας μας και θα περίμενα λοιπόν, όταν μιλάμε για τουρισμό, σε αυτήν την συγκυρία, να συζητούσαμε πρώτα από όλα για την ενίσχυση του τουριστικού κλάδου, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των οικογενειακών επιχειρήσεων. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει μη επιστρεπτέα ενίσχυση 3 δις, και δεν βλέπουμε τίποτα από την Κυβέρνηση. Να δούμε τι θα πει αύριο (20.5.2020) ο Πρωθυπουργός, αν και δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες γαλαντόμες συμπεριφορές, σε ότι αφορά τουλάχιστον στην μεσαία τάξη, παρόλο που ομνύει πολύ συχνά σε αυτήν.
Επειδή διετέλεσα Γενική Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, έχω και μια διαστροφή και παρακολουθώ τις σχετικές ΚΥΑ που εκδίδονται, παρατηρώ λοιπόν ότι υπάρχει διαφορετικό κείμενο στο ΦΕΚ και στην Διαύγεια. Η με αριθμ. 47458 ΕΞ2020/15.05.2020 ΚΥΑ όπως έχει αναρτηθεί στη διαύγεια (ΑΔΑ 6Η1ΖΗ- ΙΕΣ) αναφέρει ότι « η παραχώρηση της απλής χρήσης των χώρων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας, που περιλαμβάνονται στον πίνακα του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ 1 «Πίνακας θέσεων ηλεκτρονικών δημοπρασιών, διενεργούμενες αποκλειστικά από τις Κτηματικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών». Η ίδια απόφαση όμως έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ Β ΄ 1864/15.5.2020 με διαφορετικό περιεχόμενο. Έχει διαγραφεί η αναφορά για πίνακα θέσεων ηλεκτρονικών δημοπρασιών, παραρτήματος 1. Εδώ υπάρχει ένα θέμα. Αλλοίωσηδημόσιου εγγράφου; τι υπέγραψαν οι υπουργοί; ποιο κείμενο ισχύει; Είναι η ίδια απόφαση με τον ίδιο αριθμό πρωτοκόλλου. Να το δείτε αυτό..
Τις ηλεκτρονικές δημοπρασίεςγια την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού, είχα την τιμή, να τις ξεκινήσω εγώ σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, που τώρα πια δεν είναι στο Υπουργείο Οικονομικών αλλά στο Ψηφιακής διακυβέρνησης. Καταφέραμε να υλοποιήσουμε για πρώτη φορά πιλοτικά ηλεκτρονικές δημοπρασίες με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα. Παρόλο που στην αρχή, ως καινοτόμο εργαλείο, αντιμετωπίσαμε δυσκολίες, καταφέραμε να αυξήσουμε κατά πολύ τα δημόσια έσοδα, με υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Επομένως,με στόχο τον εκσυγχρονισμό και τη διαφάνεια της διαδικασίας, την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου αλλά και την προβολή των αιγιαλών σε παγκόσμιο επίπεδο, προφανώς θέλουμε να γίνονται ηλεκτρονικές δημοπρασίες.Όμως, οι υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών είναι έντονα υποστελεχωμένες και έχουν σοβαρό πρόβλημα, ειδικότερα τους καλοκαιρινούς μήνες να ολοκληρώνουν τις σχετικές ενέργειες για τιςπαραχωρήσεις.Τι ακριβώς θα κάνουν; και πώς; Όλες οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες θα γίνουν από τις Κτηματικές Υπηρεσίες ή θα βγει πίνακας με συγκεκριμένες θέσεις για ηλεκτρονική δημοπρασία; θα αναμένουν παράρτημα με θέσεις;
Αυτό είναι το επιτελικό κράτος; Η απόλυτη προχειρότητα. 15.5.2020 εκδόθηκε η συγκεκριμένη ΚΥΑ, και σήμερα συζητάμε την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τους αιγιαλούς, η οποία εισήχθη στη Βουλή 15.5.2020. Κανένας συντονισμός, σχεδιασμός, προγραμματισμός, Θα έπρεπε να έχει προηγηθεί η τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου και στην συνέχεια η έκδοση της ΚΥΑ βάσει του νέου νομοθετικού πλαισίου για τον αιγιαλό. Από 15.5.2020 που εκδόθηκε η ΚΥΑ έχουν ξεκινήσει οι σχετικές διαδικασίες και από τους ιδιώτες που ζητούν την έκδοση άδειας παραχώρησης και από τις υπηρεσίες. Πότε αυτές οι υπηρεσίες θα καταφέρουν να κάνουν τις παραχωρήσεις; μέχρι 15.7.2020 οι δήμοι και από 16.7.2020 μέχρι 31.8.2020 οι Κτηματικές Υπηρεσίες, την υπoστελέχωση των υπηρεσιών και τον μήνα Αύγουστο τον λαμβάνετε υπόψη; Είστε σίγουρος ότι θα τα καταφέρουν; εγώ πολύ αμφιβάλλω, είναι πολύ αργά. Ούτε ενίσχυση ούτε μια τάξη σε αυτά τα θέματα.
Σε ότι αφορά τις αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο στον αιγιαλό και την παραλία, ακούστε να δείτε, υπάρχει διαφορετική αντίληψη, όμως η δική μας άποψη δικαιώνεται και από τα παραδείγματα ξένων χωρών. Σε όσες χώρες δεν τηρήθηκε αυτό, το εκτός συναλλαγής, αγαθό, που λέγεται αιγιαλός, όσο δεν προστατεύτηκε το περιβάλλον, όσο δεν υπήρχε ελεύθερος χώρος στις παραλίες, τα αποτελέσματα ήταν τραγικά, και αναφέρομαι στην Ισπανία. Αν αρχίσουμε να γεμίζουμε τις παραλίες τελείως, δηλαδή από τα 500 τ.μ. που προβλεπόταν για παραχώρηση σε ιδιώτες, εμείς το κάναμε 300 τ.μ., και τώρα με αυτό το νομοσχέδιο επαναφέρετε τα 500 τ.μ.. Ξέρετε, είναι κέρδος για τον ελληνικό τουρισμό να υπάρχει μεγαλύτερο μέρος ελεύθερης παραλίας. Είναι κέρδος και τουριστικό προϊόν, να πηγαίνεις σε μια χώρα που έχει και ελεύθερες παραλίες, που έχει ελεύθερο χώρο. Εσείς επαναφέρετε τα 500 τ.μ. ως το μέγιστο εμβαδόν κάθε παραχώρησης για απλή χρήση (ομπρέλες- ξαπλώστρες, τραπεζοκαθίσματα, θαλάσσια μέσα). Και αυτό δεν είναι λόγω κορονοϊού, είναι μόνιμη διάταξη, ισχύει γενικώς και όχι μόνο για την έκτακτη περίοδο του κορονοϊού. Και μειώνεται τη συνολική έκταση κάθε αιγιαλού που πρέπει να μένει ελεύθερη, από 60% σε 50%. γιατί το μειώνεται; Είναι σημαντική μείωση χωρίς λόγο.
Δεν λείπει αυτό από τις τουριστικές επιχειρήσεις, δώστε ρευστότητα στις επιχειρήσεις, στηρίξτε τους εκεί που το χρειάζονται. Όσον αφορά στις όμορες επιχειρήσεις,δηλαδή στα όμορα με αιγιαλό ξενοδοχεία, camping και κέντρα αναψυχής, μπήκε με την τροποποίηση του 2019 ένας περιορισμός στα 500τμ., γιατί δεν μπορεί μια επιχείρηση που καταλαμβάνει όλο το μέτωπο να παίρνει όλη την παραλία. Με τη άρθρο 44 τώρα, καταργείται αυτός ο περιορισμός και οι όμορες επιχειρήσεις παίρνουν ξανά όλη την πρόσοψη. Ευτυχώς διατηρήσατε την ελεύθερη ζώνη min 2 μέτρων εκατέρωθεν των ορίων τους που θεσπίστηκε με την τροποποίηση το 2019, στη περίπτωση ύπαρξης συνεχόμενων όμορων επιχειρήσεων.
Για αυτούς που παραβιάζουν τον νόμο μειώνετε την ποινή αποκλεισμού από οποιαδήποτε παραχώρηση από πέντε έτη σε ένα. Και βεβαίως υπάρχει κ Υπουργέ και μια μείωση κατά 40% του ανταλλάγματος του τιμήματος για την παραχώρηση. Εδώ, θα ήθελα να σας πω το εξής, άραγε κάνει το ίδιο η παραλία nammos στην Μύκονο με οποιοδήποτε άλλο νησί ή την Χαλκιδική; Υπάρχει ένα θέμα με την εμπορική αξία και το πως ορίζεται, και πώς γίνεται η προβλεπόμενη μείωση από τα οριζόντια μέτρα.
Κλείνοντας, να υπενθυμίσω ότι εκτός από το θαλάσσιο και καλοκαιρινό τουρισμό, υπάρχει και ο χειμερινός τουρισμός. Είμαι βουλευτής Φλώρινας, πουθενά δεν αναφέρεται στο νομοσχέδιο κάτι για τον θεματικό και κυρίως τον χειμερινό τουρισμό, σε μια περιοχή που είναι σε απολιγνιτοποίηση, και θα ήθελα να σκεφτούμε και αυτήν την διάσταση στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης».