Μήνας θεάτρου: «Κάχα Μπάχα» από τους «Καθηγητές εν απο-δράσει»
Οι «Καθηγητές εν απο-δράσει» παρουσίασαν με μεγάλη επιτυχία τη θεατρική παράσταση «Κάχα Μπάχα» την Δευτέρα 27 και την Τρίτη 28 Ιουνίου 2016 στο θέατρο του «Αριστοτέλη». Το βίντεο που θα παρακολουθήσετε είναι από την πρώτη παράσταση.
Σημείωμα του σκηνοθέτη
Το θέατρο είναι ποίηση και η ποίηση είναι αμφίσημη, ο καθένας ερμηνεύει όσο θέλει και όσο μπορεί και με όποιον τρόπο αυτός επιλέγει. Έτσι, πέρυσι «στήσαμε» την πρώτη μας από-δραση και, όπως τότε δηλώσαμε, «δεν εκπροσωπούμε κανέναν σύλλογο, κόμμα ή παράταξη. Περπατούμε και αναπνέουμε ελεύθερα». Και φέτος λοιπόν συνεχίζουμε μια προσπάθεια στην ίδια φιλοσοφία. Μόνο που αυτή τη φορά δεν ανεβάζουμε κάποιο θεατρικό έργο, αλλά σπονδυλωτά ταχυδράματα με καθημερινές ιστορίες ανθρώπων. Με αυτές δεν προσπαθούμε να εκβιάσουμε το γέλιο σας· άλλος μπορεί να προβληματιστεί, άλλος να χαρεί, άλλος να εκνευριστεί. Το σίγουρο είναι πως στα ταχυ-δράματα των KarlValentin, JeanYanne, YvesMontand και Βασίλη Αναστασιάδη ο καθένας μπορεί να βρει τον εαυτό του.
Το πιο σημαντικό εργαλείο μας για να το πετύχουμε αυτό είναι ο επαγγελματισμός του ερασιτέχνη. Να επαγγέλλεσαι δηλαδή την αλήθεια των μικρών πραγμάτων δοσμένη μέσα από ένα αξεδίψαστο έρωτα για την τέχνη. Και αν κάποιος ρωτούσε τι είναι αυτός ο έρωτας, θα απαντούσαμε: η συνάντηση, συμπόρευση και τελική συνήχηση του μικρού «εγώ» μας, για να γεννηθεί, να βιωθεί και να μοιραστεί με όλους σας το ολόφωτο «εμείς». Εξάλλου, η τέχνη δεν πρέπει να μιλά αλλά να αντιμιλά και σκοπός μας πλέον είναι να δημιουργήσουμε την έκ-πληξη, δηλαδή να βγούμε από την πλήξη.
Το ταξίδι «προβλέπεται» συναρπαστικό και η συνάντηση καρποφόρα. Ελπίζουμε συντελεστές και κοινό να ξεκινήσουμε από το «νυν» και να ψηλαφήσουμε το «αιέν» για να θυμηθούμε και το λόγο του μεγάλου μας κυρ – Οδυσσέα…
Ευχαριστούμε τον Φ.Σ.Φ. «Ο Αριστοτέλης» και το Ξενοδοχείο ΦΑΙΔΩΝ για τη φιλοξενία των προβών.
Μπίσαλας Κώστας
Ταχυδράματα
- Τηλεγράφημα
- Άσχημες συνήθειες
- Πτηνέμπορος
- Καβγάς με γλυκόλογα
- Στον σταθμό
- Καπελάδικο
- Δύσκολη πληροφορία
- Θόρυβοι
- Βλάχος
- Πουλιά στον αέρα
- Στο φαρμακείο
- Δίπλωμα
- Ομπρελάδικο
- Τσαπατσουλιές
- Καθιστός άνθρωπος
Έπαιξαν με αλφαβητική σειρά οι: Βασιλειάδου Πηνελόπη, Γούναρη Μάρθα, Καλαϊτζή Σίσσυ, Κασκαμανίδου Κική, Κατσαντώνη Έφη, Κουρεμπανάς Αλέξανδρος, Μπαφίτη Άννα, Μπίσαλας Κώστας, Οικονομίδου Αρετή, Παπαδόπουλος Άγγελος, Πέγιος Κώστας, Πιερράτου Γιάννης, Πολατίδης Ηρακλής, Σταμπουλίδου Αναστασία, Ταμουτσέλης Νίκος, Φραγκιαδάκη Κρυσταλλία
Βοηθός σκηνοθέτη: Βακάλη Άννα
Μουσική επιμέλεια: Βαλκάνης Λάζαρος, Λάζου Αργύριος
Στην επιλογή των τραγουδιών συμμετείχε και ο Μπίσαλας Κώστας
Κλαρίνο – Σαξόφωνο: Βαλκάνης Λάζαρος
Πιάνο: Λάζου Αργύριος
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία – Σκίτσα: Βόσδου Νανά
Ηχοληψία – Φωτισμοί: Τρύφων Περικλής – Νικολάου Νίκος
Ηχογράφηση: Πουγαρίδης Απόστολος
Αξίζει να σημειώσουμε, πως αντί εισιτήριου, συγκεντρώθηκαν σχολικά είδη για τα παιδιά της Κιβωτού του Κόσμου.
Για την παράσταση «Κάχα- Μπάχα»
Η δεύτερη παράσταση του θεατρικού σχήματος «Καθηγητές εν αποδράσει» δόθηκε στις 28-6-2016 με επιτυχία στην αίθουσα του Αριστοτέλη.
Κάτω από τον πλαστό τίτλο της παράστασης «Κάχα- Μπάχα» συστεγάστηκαν δεκατέσσερα κωμικά σκετς του γερμανού KarlValentin. Το έργο στηρίζεται στο θεατρικό στιγμιότυπο, διακωμωδώντας καταστάσεις μακριά από κάθε ηθογράφηση και ρεαλισμό. Οι ρόλοι του συνιστούν γελοιογραφίες εν κινήσει. Οι απλές λεκτικές παρανοήσεις επιτείνουν τη σύγχυση και την ασυνεννοησία των απλών ανθρώπων. Η γλώσσα εξωθείται στα όριά της αποκαλύπτοντας τις εμμονές των ανθρώπων, το ανέφικτο της επικοινωνίας, το παράλογο της εξουσίας, τα τερατώδη αποτελέσματα μιας άκαμπτης και άγονης λογικής.
Στο δεύτερο μέρος της η παράσταση αξιοποίησε ένα φιλοσοφικού στοχασμού κείμενο του Βασίλη Αναστασιάδη που λειτούργησε παραπληρωματικά με τα ταχυδράματα του πρώτου μέρους. Μια παράσταση και ένα έργο εντελώς διαφορετικό από τα είδη που παρακολουθεί συνήθως το κοινό της πόλης. Μια πρόταση τολμηρή και προκλητική για ηθοποιούς και θεατές.
Η ερασιτεχνική θεατρική δραστηριότητα της περιφέρειας αφήνει σπάνια τα ίχνη της στον τύπο. Οι όροι των ερασιτεχνικών παραστάσεων όμως παρουσιάζουν ειδικά και μοναδικά χαρακτηριστικά. Το ερασιτεχνικό θέατρο καθορίζεται κυρίως από αγνή διάθεση συμμετοχής σε μια ομαδική προσπάθεια. Μια προσπάθεια στην οποία βλέπουμε αλλιώς τον εαυτό μας και έχουμε το κουράγιο να τον εκθέσουμε στα μάτια των άλλων. Κρίνουμε και κρινόμαστε και προσπαθούμε να έρθουμε σε επικοινωνία μέσα από το ανέμελο παιχνίδι της παράστασης. Το παιχνίδι δεν είναι πάντοτε χωρίς κινδύνους, αλλά στο ερασιτεχνικό θέατρο δεν είναι το αποτέλεσμα που μετράει αλλά η ίδια η διαδικασία. Κάθε παράσταση διαμορφώνει τους ηθοποιούς της αλλά και τους θεατές της, γιατί εγγράφεται στη μνήμη όλων. Έτσι, καλλιεργώντας τα κριτήρια της τέχνης η ερασιτεχνική παράσταση είναι συνεχώς ένα παιχνίδι «έκπληξης» που παίζεται στα όρια. Το καλό παιχνίδι όμως γίνεται πάντοτε στα όρια.
Μπράβο στους καθηγητές που τόλμησαν, μπράβο στον σκηνοθέτη που τους ενέπνευσε.
Άννα Πολατίδου,
Σχολ. Σύμβουλος Φιλολόγων