Πέτη Πέρκα: «Κυβέρνηση άμοιρη ευθυνών, που η κοινωνία δεν της έχει πλέον εμπιστοσύνη»
Τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για την Πρόταση Δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης
«Ο Πρωθυπουργός με την ομιλία του ξεπέρασε τα όρια. Λογικό να έχει χάσει την ψυχραιμία του, με πάνω από 1 εκατομμύριο κόσμο στο δρόμο, καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να μακροημερεύσει. Και η καταστολή στα συλλαλητήρια επιβεβαιώνει το καθεστώς που έχει δημιουργήσει η ΝΔ. Ούτε με καταστολή γλιτώνετε όμως..», σχολίασε ξεκινώντας την τοποθέτησή της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς.
«Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η περσινή Πρόταση Δυσπιστίας έγινε «για μια μονταζιέρα που ουδέποτε υπήρξε», ενώ έχει αποδειχθεί ότι οι συνομιλίες που δόθηκαν στα μέσα ενημέρωσης ήταν παραποιημένες. Την ώρα που οι συγγενείς έψαχναν τους ανθρώπους τους και η κοινωνία βρισκόταν σε σοκ, κάποιοι μόνταραν τις συνομιλίες του σταθμάρχη, τις οποίες πήραν παρανόμως από τον ΟΣΕ, Διευθύνων Σύμβουλος του οποίου παραμένει ο κ. Τερεζάκης. Που εμπλέκεται σε τόσα γεγονότα σχετικά με τη συγκάλυψη για το έγκλημα των Τεμπών. Και είναι ακόμα στη θέση του.
Ούτε την τωρινή Πρόταση Δυσπιστίας καταλαβαίνει ο Πρωθυπουργός. Μάλλον δεν καταλαβαίνει πως άλλαξαν οι συνθήκες και πώς βλέπει η κοινωνία την κυβέρνησή του. Μιλάει για «μύθους», «φαντασιώσεις» και «θεωρίες συνομωσίας». Επιμένει, ακόμα κι αν αποδεικνύονται άλλα από όσα έχει πει, είτε ψευδόμενος είτε ‘παραπλανημένος’. Αντί να έρθει στη Βουλή απολογούμενος, μοίρασε ευθύνες σε όσους κυβέρνησαν πριν από αυτόν και δεν αναμετρήθηκε με τις δικές του».
Μιλώντας για τις διαχρονικές ευθύνες για την κατάσταση του σιδηροδρόμου, η Π. Πέρκα υπενθύμισε ότι η ΝΔ είναι αυτή που έχει κυβερνήσει τα περισσότερα χρόνια τη χώρα. Αναφέρθηκε στα δισεκατομμύρια πόρων που δόθηκαν, αλλά τελικά σιδηρόδρομο δεν είχαμε. Στα έργα που ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’90 για να ολοκληρωθούν – αν ολοκληρώθηκαν – 20 χρόνια μετά. Στα 10 δισεκατομμύρια λειτουργικό έλλειμμα του ΟΣΕ την περίοδο 2000-2010. Στα δάνεια δισεκατομμυρίων του Οργανισμού που τελικά ‘φορτώθηκαν’ στο κράτος. Στην πολυδιάσπαση με τις τόσες εταιρίες που ιδρύθηκαν, με χιλιάδες προσλήψεις, Διοικητικά Συμβούλια, κόστος λειτουργίας, διοικητικό ‘χάος’ και επιδικασμένες κρατικές ενισχύσεις για κάποιες από αυτές. Όπως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία επανέλαβε ότι η ιδιωτικοποίησή της προβλεπόταν ήδη από το πρώτο μνημόνιο.
«Μας θυμίζει κάτι όλο αυτό; Θα έλεγα ότι η ιστορία του σιδηρόδρομου και η κατάρρευσή του περιγράφει την κατάρρευση της χώρας. Eίναι ένα καλό παράδειγμα για ανάλυση και αποφυγή».
«Όταν το «όλοι φταίμε» δεν ποσοτικοποιείται, μεταμορφώνεται αυτομάτως σε «όλοι ίδιοι είναι». Και το τελευταίο είναι επιβλαβές για τη Δημοκρατία. Γι’ αυτό αν θέλουμε να βρούμε τον περισσότερο ή τον λιγότερο ένοχο για τα χάλια του σιδηροδρομικού δικτύου και του ΟΣΕ πρέπει –όπως λένε οι Αμερικανοί– ‘να ακολουθήσουμε το χρήμα’».
Στο πλαίσιο αυτό, σχολίασε την «πέδηση, στα όρια της κατάρρευσης» κατάσταση των σιδηροδρομικών έργων την τετραετία 2019 – 2023. Τις εξαγγελίες της ΕΡΓΟΣΕ για έργα 3.5 – 4 δισεκατομμυρίων, όταν στην πραγματικότητα οι απορροφήσεις ετησίως κυμαίνονταν μόλις στα 40-50 εκατομμύρια ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων αφορούσε σε απευθείας αναθέσεις, δηλαδή χρήματα όχι από κοινοτικά κονδύλια αλλά από τον εθνικό προϋπολογισμό.
Σε ό,τι αφορά τη Σύμβαση 717, σε αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ επί κυβέρνησης ΝΔ, καταγράφεται ότι η πρόοδος της Σύμβασης ήταν το Μάιο του 2019 ήταν 72.04%, 74% το Μάρτιο του 2020, και μόλις 77% το Φεβρουάριο του2023.
Υπενθύμισε ακόμα ότι το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R παραδόθηκε το 2018, πιστοποιήθηκε 4 χρόνια αργότερα, αλλά δεν λειτουργεί ακόμα.
«Και το 2023 συμβαίνει το τραγικό, αδιανόητο, αναιτιολόγητο έγκλημα των Τεμπών, όπου δυο τραίνα συγκρούονται ενώ υπάρχει διπλή σιδηροδρομική γραμμή!», είπε χαρακτηριστικά.
«Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος δυστυχήματος; Προφανώς, αφού οι προειδοποιήσεις ήταν πολλές και από πολλές μεριές. Όλοι μιλούσαν για θέματα ασφάλειας και κατάρρευση του σιδηρόδρομου.
Έχουμε λοιπόν από τη μια προειδοποιήσεις και από την άλλη μια κυνική αδιαφορία και εγκληματική παραμέληση, με αποτέλεσμα να μην ληφθεί μέριμνα ακόμα και για τις ελάχιστες δικλείδες ασφαλείας. Καμία δικλείδα ασφαλείας από την πιο απλή έως τα σύγχρονα συστήματα.
Το έγκλημα των Τεμπών αποτελεί μια συλλογική ‘πληγή’, από το σημείο αυτό όλα άλλαξαν. Όμως είναι καθήκον του κράτους να διασφαλίζει το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφάλειας».
Απαντώντας στο επιχείρημα της κυβέρνησης ότι η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού για τη Διερεύνηση Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει σχέδιο συγκάλυψης, η Βουλεύτρια Φλώρινας επανέλαβε: «Κάνατε ό,τι ήταν δυνατόν για να μην λειτουργήσει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Ευτυχώς ο Αντιπρόεδρος του Οργανισμού απευθύνθηκε για το Πόρισμα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Αυτό σάς ‘ξέφυγε’, γιατί το Πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ακόμα το περιμένουμε».
«Όσο για την ερμηνεία σας ότι με το Πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποδεικνύεται ότι για το ‘μπάζωμα’ δεν υπήρχε κυβερνητική εντολή, πού στηρίζεται αυτό το συμπέρασμα; Έχει επιστημονική βάση; Σε ποια επιστημονικά δεδομένα; Και πώς εκταμιεύτηκαν τότε 650 χιλιάδες ευρώ γι’ αυτό τον σκοπό; Βεβαίως ο κ. Μητσοτάκης και πάλι δεν είχε ιδέα..», σημείωσε δηκτικά.
«Και είστε ‘περήφανοι’ για το μπάχαλο του επιτελικού κράτους, υποστηρίζετε ότι ήσασταν στον τόπο του εγκλήματος ως απλοί παρατηρητές – προφανώς γιατί καλύτερα άχρηστος παρά ένοχος. Πάντως και ως παρατηρητές τα πήγατε πολύ καλά, γιατί ο χώρος έγινε ‘λαμπίκο’, όπως ήταν η εντολή – και αυτό έχει καταγραφεί.
Ρώτησα και χθες, ποιος ανέλαβε το έργο συλλογής στοιχείων, ιχνών και πειστηρίων, όπως ορίζει το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών; Προφανώς όχι ο κ. Τριαντόπουλος, αυτός είχε αναλάβει άλλη δουλειά, «για καλό σκοπό». Οι οικογένειες των θυμάτων και οι πραγματογνώμονες το έκαναν, οι οποίοι έβρισκαν από δω κι από κει τους ιστούς των ανθρώπων και τα κόκαλα. Πρόκειται για ένα τιτάνιο έργο».
Η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς αναφέρθηκε και στην ‘αφωνία’ του Πρωθυπουργού για το «άγνωστο μέχρι σήμερα καύσιμο», το οποίο σύμφωνα με το Πόρισμα ευθύνεται για την πυρόσφαιρα.
«Ο Πρωθυπουργός μάς είπε ότι η Πυροσβεστική και η Hellenic Train τον ενημέρωσαν πως η πυρόσφαιρα οφείλεται σε έλαια σιλικόνης. Η Πυροσβεστική, που έδωσε Πόρισμα μισή σελίδα και πήρε εντολή να φύγει από τον τόπο της τραγωδίας. Και η Hellenic Train, η οποία έχει προνομιακή σχέση με την κυβέρνηση: Mε τις εξαιρέσεις που απολαμβάνει από τις υποχρεώσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών για τα δικαιώματα των επιβατών. Mε την επιδότηση των άγονων γραμμών για 15 χρόνια – διάστημα πρωτοφανές ευρωπαϊκά για μη κρατική σιδηροδρομική εταιρία. Ενώ στο έγκλημα των Τεμπών είναι αντιμέτωπη μόνο με πλημμελήματα».
Η Π. Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της, τονίζοντας τα εξής: «Ανακαλύψατε τώρα το βαθύ κράτος, μάλλον σάς διέφυγε ότι είναι η παράταξή σας που το έχει στήσει. Εντοπίσατε όμως το πρόβλημα …φταίνε οι δημόσιοι υπάλληλοι! Όχι ότι αποσύρεται το κράτος, αποψιλώνεται η δημόσια διοίκηση και εκχωρείτε τα πάντα σε φίλα προσκείμενους επιχειρηματίες!
Και εάν στα Τέμπη, για την κυβέρνηση, είχαμε «διαχρονικές αστοχίες που συναντήθηκαν με ανθρώπινα λάθη», για οτιδήποτε άλλο, για οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, και πάλι σύμφωνα με την κυβερνητική γραμμή, φταίνε εξωγενείς παράγοντες.
Καμία ευθύνη για την ακρίβεια στην ενέργεια, καμία ευθύνη για τα κέρδη ρεκόρ των εισηγμένων και των τραπεζών, καμία ευθύνη για τις υποκλοπές, καμία ευθύνη για το έγκλημα στην Πύλο και για την επιχειρούμενη συγκάλυψη στο έγκλημα των Τεμπών.
Είστε μία κυβέρνηση άμοιρη ευθυνών, πιστεύοντας ότι με την αλαζονεία που σάς διακρίνει δεν θα κριθείτε ποτέ. Όμως η κοινωνία δεν σάς έχει πλέον εμπιστοσύνη και για αυτό πρέπει να φύγετε!».
Δείτε εδώ τοvideo: https://youtu.be/s4m9uIZRKd0