Πέτη Πέρκα: «Ποιο είναι μεγαλύτερο, τα 360 εκ. ή τα 600 εκ. ευρώ; Προφανώς τα 360, αν είσαι Πρωθυπουργός της Ελλάδας!»
Κλίμα ευφορίας στην κυβέρνηση, έπειτα από την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η δέσμευση για επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ από τη σιδηροδρομική εταιρία, θεωρήθηκε μεγάλη επιτυχία – από τον Πρωθυπουργό και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών φυσικά, οι οποίοι προφανώς έχουν ‘κοντή’ μνήμη.
Αυτό, διότι ‘ξεχνούν’ ότι μόλις το 2019 είχαν υπογράψει ένα αντίστοιχο Μνημόνιο Συναντίληψης με τη Hellenic Train (τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ) για την επιδότηση των άγονων γραμμών. Στο εν λόγω κείμενο, η εταιρία δεσμευόταν για επενδύσεις 600 – 750 εκατομμυρίων ευρώ που αφορούσαν νέο τροχαίο υλικό και ανακατασκευές του παλαιού, νέες τεχνολογίες και επενδύσεις σε ακίνητα της ΓΑΙΑΟΣΕ. Παράλληλα, το δημόσιο είχε την υποχρέωση ολοκλήρωσης των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας, να ολοκληρώσει δηλαδή την περιβόητη Σύμβαση 717.
Όλοι γνωρίζουμε τη συνέχεια: στην τελική σύμβαση που υπεγράφη το 2022, ‘εξαφανίστηκαν’ τόσο οι υποχρεώσεις της Hellenic Train, όσο και του δημοσίου, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθούν έργα ιδιαίτερα κρίσιμα για την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Χρειάστηκε να μεσολαβήσει το έγκλημα των Τεμπών για να αναλάβει τελικά η κυβέρνηση την υποχρέωση ολοκλήρωσης των συστημάτων ασφαλείας και να επανέλθει η δέσμευση της Hellenic Train για επενδύσεις, οι οποίες φυσικά υπολείπονται κατά 240 εκατομμύρια τουλάχιστον, σε σχέση με τη συμφωνία του 2022. Ας μας συγχωρέσει λοιπόν η ΝΔ, αλλά δεν συμμεριζόμαστε τους ‘πανηγυρισμούς’ της. Άλλωστε, έχουμε ακόμα δυο χρόνια μέχρι το 2027, όταν και ο σιδηρόδρομος θα είναι πλέον ασφαλής, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Ο Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος χθες μίλησε για «καινούρια» τρένα και «καινούρια» αμαξοστάσια. Μένει αρχικά να δούμε αν έστω κι αυτές οι συρρικνωμένες επενδύσεις της Hellenic Train διατηρηθούν μέχρι την υπογραφή της τελικής σύμβασης ή ‘εξαφανιστούν’ στην πορεία. Και φυσικά να δούμε τι τρένα θα επιλέξει να φέρει στη χώρα μας η εταιρία – γιατί με αυτά που έχουμε δει να κινούνται στις ράγες έως τώρα, δεν μπορούμε να είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι.