Καινούργια αυτοκίνητα: Καλύτερα να πάρω υβριδικό ή ηλεκτρικό;
Πλέον, οι τεχνολογίες στα καινούργια αυτοκίνητα στηρίζονται γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Υβριδικά κάθε τύπου και αμιγώς ηλεκτρικά, έρχονται για να φέρουν νέα δεδομένα, αλλάζοντας την εικόνα του κόσμου της αυτοκίνησης. Πολλοί καταναλωτές καλούνται να διαλέξουν ανάμεσα σε ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα. Ποια επιλογή ταιριάζει καλύτερα στο σήμερα και ποια μπορεί να αποδειχθεί «σοφότερη» επιλογή στο μέλλον;
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, αποθηκευμένη σε μπαταρία που φορτίζεται μέσω εξωτερικής πηγής. Η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης σημαίνει μηδενικούς ρύπους κατά την οδήγηση, στοιχείο κρίσιμο για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ειδικά στα αστικά κέντρα.Πέρα από το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τα EV προσφέρουν ομαλή και αθόρυβη λειτουργία, άμεση απόκριση στο γκάζι και σημαντικά χαμηλότερο κόστος χρήσης. Το ηλεκτρικό ρεύμα κοστίζει αισθητά λιγότερο από τη βενζίνη ή το πετρέλαιο, ενώ η συντήρηση περιορίζεται σε ελάχιστες φθορές.Δεν υπάρχουν λάδια, φίλτρα, συμπλέκτες ή μπουζί.Ωστόσο, το ζήτημα της αυτονομίας και της υποδομής φόρτισης παραμένει επίκαιρο. Οι πιο προσιτές προτάσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν πραγματική αυτονομία 250-350 χιλιομέτρων ή 400-500 χιλιόμετρα στα ακριβότερα και πιο προηγμένα μοντέλα, ικανή για την καθημερινότητα αλλά όχι πάντα αρκετή για μεγάλα ταξίδια. Επιπλέον, η πρόσβαση σε ταχυφορτιστές εκτός πόλης δεν είναι παντού δεδομένη, αν και βελτιώνεται συνεχώς.
Τα υβριδικά (HEV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV) αυτοκίνητα συνδυάζουν κινητήρα εσωτερικής καύσης με ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία. Τα απλά υβριδικά φορτίζουν την μπαταρία τους αποκλειστικά κατά την οδήγηση (ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα), ενώ τα plug-in φορτίζονται και από πρίζα, προσφέροντας αυτονομία 40–100 χλμ, ανάλογα το μοντέλο, αμιγώς ηλεκτρικά.Το πλεονέκτημα των υβριδικών είναι η αυξημένη ευελιξία. Δεν απαιτούν άμεση πρόσβαση σε φορτιστή και προσφέρουν καλύτερη κατανάλωση από τα συμβατικά θερμικά μοντέλα, ειδικά στην πόλη. Για όσους κάνουν πολλά χιλιόμετρα εκτός αστικών περιοχών, η ύπαρξη κινητήρα βενζίνης εξασφαλίζει ασφαλή αυτονομία, χωρίς την αγωνία της φόρτισης.Ιδιαίτερα τα plug-in υβριδικά προσφέρουν ένα μεταβατικό στάδιο προς την ηλεκτροκίνηση. Με καθημερινή φόρτιση, μπορούν να λειτουργούν σαν ηλεκτρικά στην πόλη, με επιπλέον όφελος δυνατότητα ενός ταξιδιού χωρίς άγχος.Από την άλλη πλευρά, η πολυπλοκότητα των δύο συστημάτων κίνησης (θερμικού και ηλεκτρικού) αυξάνει το κόστος συντήρησης, ενώ η πραγματική απόδοση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο χρήσης. Εάν ο οδηγός δεν φορτίζει τακτικά το plug-in, η κατανάλωση μπορεί να ξεπεράσει αυτή ενός συμβατικού βενζινοκίνητου.
Ποιο συμφέρει περισσότερο στην πράξη;
Τα ηλεκτρικά έχουν υψηλότερο κόστος αγοράς, ειδικά αν μιλάμε για μοντέλα με μεγάλη μπαταρία και αυτονομία. Ωστόσο, η κρατική επιδότηση (π.χ. μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά») μειώνει σημαντικά την τελική τιμή. Παράλληλα, το λειτουργικό κόστος είναι σαφώς μικρότερο: λιγότερα σέρβις, μικρότερη δαπάνη ενέργειας, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.Τα υβριδικά είναι πιο προσιτά ως προς την αρχική τιμή, ειδικά τα απλά HEV. Δεν απαιτούν αλλαγή συνηθειών – δεν ψάχνεις φορτιστή, δεν ανησυχείς για αυτονομία. Είναι ιδανική επιλογή για όσους κάνουν μικτές διαδρομές, δεν έχουν χώρο φόρτισης στο σπίτι ή διατηρούν επιφυλάξεις για τη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας.Σε βάθος χρόνου, ένα ηλεκτρικό μπορεί να αποδειχθεί οικονομικά αποδοτικότερο, ειδικά σε αστικό περιβάλλον ή σε χρήση τύπου ταξί/εταιρικού στόλου. Όμως το υβριδικό παραμένει μια ασφαλής και δοκιμασμένη τεχνολογία που καλύπτει τις ανάγκες του μέσου οδηγού χωρίς «εκπλήξεις». Ως επίλογο, κρατήστε ότι δεν υπάρχει απόλυτα σωστή απάντηση στην ερώτηση «ηλεκτρικό ή υβριδικό». Η επιλογή πρέπει να βασίζεται σε ρεαλιστικά κριτήρια χρήσης. Πού και πόσο οδηγούμε, τι χρήματα μπορούμε να εκταμιεύσουμε, αν έχουμε πρόσβαση σε φόρτιση, και πόσο σημαντική είναι για εμάς η περιβαλλοντική διάσταση.Για αστική χρήση, καθημερινές μετακινήσεις και ταξίδι χωρίς βιασύνη, το ηλεκτρικό είναι ιδανικό. Για μεικτές διαδρομές, απουσία φορτιστή και συχνά ταξίδια, το υβριδικό παραμένει ασφαλής επιλογή. Η τελική απόφαση ανήκει σε κάθε οδηγό και είναι αυτή που εξυπηρετεί καλύτερα τη δική του πραγματικότητα.