Με αφορμή τον πρόσφατο σχεδιασμό της ΔΕΗ για τη νέα ενεργειακή εποχή της Δυτικής Μακεδονίας, το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας παρεμβαίνει δυναμικά στη δημόσια συζήτηση, θεωρώντας αναγκαίο να θέσει ένα κρίσιμο ερώτημα: Ποια είναι η συγκεκριμένη θέση της Φλώρινας στη νέα ενεργειακή και παραγωγική πραγματικότητα που διαμορφώνεται;
Με Ανοικτή Επιστολή που απέστειλε προς τον Πρόεδρο της ΔΕΗ Α.Ε. και την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας —η οποία κοινοποιείται παράλληλα στους τοπικούς βουλευτές και δημάρχους— το Εργατικό Κέντρο ζητά καθαρές απαντήσεις και συγκεκριμένες δεσμεύσεις για το μέλλον των υποδομών του ΑΗΣ Μελίτης και του Αμυνταίου.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται, η απολιγνιτοποίηση δεν πρέπει να μετατραπεί σε αποβιομηχάνιση και η Δίκαιη Μετάβαση δεν μπορεί να αφήνει πίσω της την περιοχή που για δεκαετίες στήριξε το ενεργειακό σύστημα της χώρας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ανοικτής Επιστολής:
Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε,
Κύριε Υπουργέ,
Με αφορμή το πρόσφατο δελτίο τύπου της ΔΕΗ σχετικά με την απολιγνιτοποίηση και τον αναπτυξιακό σχεδιασμό για τη Δυτική Μακεδονία, το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας θεωρεί αναγκαίο να τοποθετηθεί δημόσια και να θέσει συγκεκριμένα ερωτήματα που αφορούν τη θέση της Φλώρινας στη νέα ενεργειακή και παραγωγική πραγματικότητα.
Η ΔΕΗ παρουσιάζει έναν νέο αναπτυξιακό σχεδιασμό για τη Δυτική Μακεδονία, με σημαντικές επενδύσεις, νέες ενεργειακές δραστηριότητες και έργα που φιλοδοξούν να δημιουργήσουν ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο.
Κάθε επένδυση που δημιουργεί ανάπτυξη και θέσεις εργασίας στη Δυτική Μακεδονία είναι θετική και την αντιμετωπίζουμε ως τέτοια. Η ενίσχυση της Περιφέρειάς μας αποτελεί κοινό στόχο και κοινή ανάγκη.
Ωστόσο, μετά την παρουσίαση αυτού του σχεδιασμού, παραμένει ένα κρίσιμο και εύλογο ερώτημα:
Ποια είναι η συγκεκριμένη θέση της Φλώρινας στη νέα ενεργειακή εποχή;
Η Φλώρινα δεν αποτέλεσε ποτέ μια δευτερεύουσα περιοχή στον ενεργειακό χάρτη της χώρας.
Ήταν ένας από τους βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε η ενεργειακή ανάπτυξη της Ελλάδας.
Οι μονάδες του Αμυνταίου και της Μελίτης αποτέλεσαν στρατηγικές ενεργειακές υποδομές. Στήριξαν το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, δημιούργησαν άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ανέπτυξαν υψηλή τεχνογνωσία και διαμόρφωσαν την οικονομική και κοινωνική ζωή της περιοχής.
Η Φλώρινα έδωσε στη ΔΕΗ και στη χώρα ανθρώπινο δυναμικό, ενεργειακές υποδομές, παραγωγική εμπειρία και στήριξε για δεκαετίες μια εθνική ενεργειακή επιλογή.
Σήμερα, όμως, στη νέα εποχή που διαμορφώνεται, η περιοχή μας διαπιστώνει ότι δεν έχει παρουσιαστεί ένας σαφής και συγκεκριμένος σχεδιασμός για τον ρόλο της.
Η ΔΕΗ έχει δικαίωμα να σχεδιάζει τη νέα ενεργειακή εποχή της χώρας και να προσαρμόζει τη στρατηγική της στις νέες ενεργειακές και οικονομικές συνθήκες.
Η Φλώρινα όμως έχει δικαίωμα να γνωρίζει ποια είναι η θέση της μέσα σε αυτή τη νέα εποχή.
Η περιοχή μας δεν ζητά να αμφισβητήσει την ενεργειακή μετάβαση. Ζητά διαφάνεια, συγκεκριμένο σχεδιασμό και σαφή απάντηση για το πώς οι υποδομές, η τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό της Φλώρινας θα αποτελέσουν μέρος του νέου παραγωγικού μοντέλου.
Η Φλώρινα απουσιάζει από τον χάρτη των νέων επενδύσεων
Στο πρόσφατο δελτίο τύπου παρουσιάζονται φιλόδοξοι σχεδιασμοί για τη νέα εποχή της Δυτικής Μακεδονίας: ενεργειακές επενδύσεις, νέες τεχνολογικές δραστηριότητες, σύγχρονες υποδομές και προοπτικές δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Η Φλώρινα δεν αμφισβητεί τη σημασία αυτών των σχεδιασμών.
Αντίθετα, θεωρεί ότι κάθε νέα παραγωγική δραστηριότητα που ενισχύει τη βάση της Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί θετική εξέλιξη για το σύνολο της Περιφέρειας.
Όμως η δίκαιη μετάβαση απαιτεί κάτι περισσότερο από γενικές αναφορές.
Απαιτεί συγκεκριμένες απαντήσεις:
- Ποια νέα παραγωγική ή βιομηχανική δραστηριότητα προβλέπεται για τη Φλώρινα;
- Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τις υφιστάμενες ενεργειακές υποδομές;
- Ποια είναι η θέση της Μελίτης και του Αμυνταίου στον νέο αναπτυξιακό χάρτη;
- Ποιες νέες θέσεις εργασίας προβλέπονται για την περιοχή;
Η δίκαιη μετάβαση δεν μπορεί να αξιολογείται μόνο σε επίπεδο συνολικών αριθμών και γενικών εξαγγελιών.
Πρέπει να αποτυπώνεται στις τοπικές κοινωνίες που επί δεκαετίες στήριξαν την ενεργειακή ανάπτυξη της χώρας.
Η Μελίτη δεν μπορεί να αποτελεί μια ξεχασμένη ενεργειακή υποδομή
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί η απουσία σαφούς αναφοράς στον ΑΗΣ Μελίτης.
Ο ΑΗΣ Μελίτης δεν αποτελεί απλώς ένα περιουσιακό στοιχείο.
Αποτελεί μια σημαντική ενεργειακή υποδομή στρατηγικού χαρακτήρα, η οποία ενσωματώνει τεχνογνωσία δεκαετιών, εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και δυνατότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν στη νέα παραγωγική εποχή.
Η δημιουργία και λειτουργία του αποτέλεσε σημαντική επένδυση στο ενεργειακό σύστημα της χώρας και συνδέθηκε άμεσα με την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής.
Για τον λόγο αυτό, η συζήτηση για το μέλλον του δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο σε μια εταιρική αποτίμηση ενός περιουσιακού στοιχείου.
Αφορά μια ενεργειακή υποδομή που μπορεί να αποτελέσει μέρος του νέου σχεδιασμού.
Τα ερωτήματα είναι σαφή:
Ποιο είναι το σχέδιο της ΔΕΗ και της Πολιτείας για τον ΑΗΣ Μελίτης;
Θα αξιοποιηθεί αυτή η υποδομή στο πλαίσιο του νέου ενεργειακού και βιομηχανικού σχεδιασμού της χώρας ή θα οδηγηθεί σε σταδιακή απαξίωση;
Πώς σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί η εμπειρία και η τεχνογνωσία των εργαζομένων που επί δεκαετίες στήριξαν την ενεργειακή λειτουργία της χώρας;
Το Αμύνταιο και η ανάγκη ενός νέου ενεργειακού οικοσυστήματος
Η περίπτωση του Αμυνταίου δείχνει ότι η ενεργειακή μετάβαση μπορεί να δημιουργήσει νέες δυνατότητες, όταν υπάρχει ολοκληρωμένος σχεδιασμός, σταθερό πλαίσιο και σύνδεση της ενέργειας με την παραγωγή.
Η ανάπτυξη δραστηριοτήτων γύρω από το πράσινο υδρογόνο και η δημιουργία ενός νέου ενεργειακού οικοσυστήματος αποτελούν σημαντική ευκαιρία για το Αμύνταιο, τη Φλώρινα και συνολικά τη Δυτική Μακεδονία.
Όμως οι μεγάλες εξαγγελίες πρέπει να μετατρέπονται σε πραγματικές επενδύσεις, σαφή χρονοδιαγράμματα και σταθερές θέσεις εργασίας.
Το Αμύνταιο μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα μιας νέας παραγωγικής κατεύθυνσης, όπου η ενέργεια συνδέεται με τη βιομηχανία, την τεχνολογία και την απασχόληση.
Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση του Αμυνταίου δεν μπορεί να υποκαθιστά την ανάγκη ενός συνολικού σχεδίου για ολόκληρη τη Φλώρινα.
Η νέα ενεργειακή εποχή πρέπει να αφορά το σύνολο της Περιφερειακής Ενότητας και να αξιοποιεί το σύνολο των δυνατοτήτων της.
Η δίκαιη μετάβαση πρέπει να αφορά ολόκληρη τη Δυτική Μακεδονία
Παρακολουθούμε τις σημαντικές επενδύσεις και τους σχεδιασμούς που παρουσιάζονται σε άλλες περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας.
Δεν είμαστε απέναντι σε αυτές.
Κάθε νέα παραγωγική δραστηριότητα ενισχύει τη συνολική προσπάθεια της περιοχής να αποκτήσει νέο αναπτυξιακό ρόλο.
Όμως η δίκαιη μετάβαση προϋποθέτει ισόρροπη ανάπτυξη και ισότιμη συμμετοχή όλων των περιοχών που στήριξαν επί δεκαετίες το ενεργειακό σύστημα της χώρας.
Είναι θετικό ότι σε άλλες περιοχές παρουσιάζονται συγκεκριμένα έργα, χρονοδιαγράμματα και αναπτυξιακές κατευθύνσεις.
Για τη Φλώρινα, μέχρι σήμερα, δεν έχει παρουσιαστεί αντίστοιχο επίπεδο σχεδιασμού.
Η δίκαιη μετάβαση δεν μπορεί να σημαίνει ότι δημιουργούνται νέες ευκαιρίες σε ορισμένες περιοχές και ταυτόχρονα περιοχές που αποτέλεσαν ενεργειακούς πυλώνες της χώρας παραμένουν χωρίς σαφή προοπτική.
Καλούμε σε δημόσια τοποθέτηση και διάλογο
Το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας καλεί τη Διοίκηση της ΔΕΗ και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να παρουσιάσουν δημόσια ένα σαφές και συγκεκριμένο σχέδιο για τον ρόλο της Φλώρινας στη νέα ενεργειακή εποχή.
Η δίκαιη μετάβαση δεν μπορεί να αποτελεί μόνο έναν γενικό πολιτικό στόχο ή μια συνολική αναφορά σε αναπτυξιακές προοπτικές.
Πρέπει να αποτυπώνεται σε συγκεκριμένες αποφάσεις, επενδύσεις, χρονοδιαγράμματα και δεσμεύσεις.
Ζητούμε συγκεκριμένες απαντήσεις για:
- το μέλλον των υφιστάμενων ενεργειακών υποδομών της περιοχής,
- την αξιοποίηση του ΑΗΣ Μελίτης και του Αμυνταίου,
- τις νέες παραγωγικές και βιομηχανικές δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν στη Φλώρινα,
- τις νέες θέσεις εργασίας που προβλέπονται για την περιοχή,
- τον τρόπο με τον οποίο η τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό της Φλώρινας θα αποτελέσουν μέρος του νέου παραγωγικού μοντέλου.
Η περιοχή που για δεκαετίες στήριξε το ενεργειακό σύστημα της χώρας δεν μπορεί να παραμένει σε καθεστώς αβεβαιότητας.
Η νέα ενεργειακή εποχή απαιτεί συγκεκριμένο ρόλο για τη Φλώρινα, συγκεκριμένο σχεδιασμό και συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Παράλληλα, καλούμε τη Διοίκηση της ΔΕΗ σε συνάντηση εργασίας στη Φλώρινα, με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των εργαζομένων και των τοπικών φορέων, προκειμένου να παρουσιαστεί ο σχεδιασμός για τις ενεργειακές υποδομές της περιοχής και να συζητηθούν οι δυνατότητες αξιοποίησής τους προς όφελος της ανάπτυξης και της απασχόλησης.
Η ενεργειακή μετάβαση θα κριθεί όχι μόνο από τις νέες επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν, αλλά και από το αν οι περιοχές που στήριξαν επί δεκαετίες το ενεργειακό σύστημα της χώρας θα έχουν ουσιαστικό ρόλο στο μέλλον.
Η Φλώρινα δεν ζητά ειδική μεταχείριση.
Ζητά ίση μεταχείριση.
Ζητά αναγνώριση της προσφοράς της.
Ζητά ισότιμο ρόλο στο μέλλον.
Η ΔΕΗ έχει δικαίωμα να σχεδιάζει τη νέα ενεργειακή εποχή.
Η Φλώρινα όμως έχει δικαίωμα να γνωρίζει ποια είναι η θέση της μέσα σε αυτή.
Για το Εργατικό Κέντρο Φλώρινας
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΙΑΚΟΣ
Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΘΩΜΑΣ ΤΑΡΤΟΡΑΣ






















