Παΐσιος
Ἄκουσα μὲ προσοχὴ ὅσα εἶπε ὁ Ἀθανάσιος Ῥακοβαλῆς στὴν προχθεσινὴ ὁμιλία του «Ἐμπειρίες καὶ διδαχὲς ἀπὸ τὸ ἅγιο Παΐσιο». Ἦταν μιὰ ἀτελείωτη ἀφήγησι γιὰ ἕναν ἄνθρωπο , ποὺ κατ᾿ αὐτόν, ἡ ζωή του ἦταν ὑπερφυσικὴ καὶ ἀνθρωπίνως ἀνεξήγητη. Διέβλεπε τὶς σκἐψεις τῶν ἄλλων, ἤξερε τὴ ζωὴ ἀγνώστων σ’αὐτόν, θεράπευε ἀσθένειες, ἔστελνε καὶ λάμβανε μηνύματα, ἐξέπεμπε φῶς, αἴρονταν πάνω ἀπὸ τὸ ἔδαφος, προφήτευε ἐπὶ ἐθνικῶν οἰκονομικῶν καὶ ἄλλων βιοτικῶν καὶ ἰδιωτικῶν ζητημάτων , καὶ ἄλλα πολλά. Κάθε φορὰ ποὺ ἀφηγοῦνταν ἕνα ἀφήγημα, ἐπεδίωκε νὰ καταπλήξῃ τοὺς ἀκροατὰς ῥωτώντας῾ «Πῶς ἐξηγεῖται αὐτὸ μὲ τὴν ἀνθρώπινη λογική;». Κάποτε τὰ παραλλήλιζε μὲ τὰ ἔργα τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν ἀποστόλων μὲ ἀναφορὲς ἀπὸ τὴν Ἁγία Γραφή.
Ἔχω ὅμως πολλὲς ἐνστάσεις στὰ λεχθέντα του· θ᾿ ἀναφέρω ἐνδεικτικά μόνο λίγες .
1. Τ᾿ ἀναφερθέντα στὴν ὁμιλία δὲν εἶχαν χριστοκεντρικὸ χαρακτῆρα, γιὰ νὰ ὠφελήσουν τὸ λαό. Ἦταν ἀλλεπάλληλες ἀφηγήσεις, ἀνεξέλεγκτης ἀξιοπιστίας, ποὺ συνετέλεσαν νὰ θαυμαστῇ ἀπὸ τοὺς ἀκούοντες ὁ Παΐσιος, κι ὄχι ὁ Χριστός. Ἦταν μιὰ ἀκατάσχετη παϊσιολογία. Οἱ ἀναφορές του στὸ Χριστὸ ἢ σὲ ἄλλες προσωπικότητες τῆς Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης ἐλάχιστες, ἀναιμικές, ἀτυχεῖς, πρόχειρες, ἀνακριβεῖς, καὶ μὲ μοναδικὸ σκοπὸ νὰ στηριχθῇ ὁ Παΐσιος ὡς θεοκίνητος, διότι οἱ ἀφηγήσεις ἄφηναν παγερὰ ἐρωτηματικὰ ὡς πρὸς αὐτὀ, ἀκόμη καὶ στὸν ἴδιο τὸν ἀφηγητή, ὁ ὁποῖος ἔκανε προσπάθεια νὰ πείσῃ τὸν ἑαυτό του καὶ τοὺς ἄλλους. Κατὰ κάποιο τρόπο ἔκανε ἀπολογία.
2. Ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστὸς στέλνοντας τοὺς μαθητὰς στὸ κήρυγμα τοὺς εἶπε νὰ διδάσκουν τοὺς ἀνθρώπους· «πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν» (Μθ 28,20). Ὁ κήρυκας, ὁ ἐντολοδόχος καὶ χρισμένος κήρυκας, ὀφείλει νὰ διδάσκῃ μόνο ὅσα ἔδωσε ἐντολὴ ὁ Κύριος στοὺς μαθητάς του, δηλαδὴ ὀφείλει νὰ περιφέρῃ στὸ στόμα του τὰ λόγια τοῦ Χριστοῦ. Οὔτε νὰ προσθέτῃ οὔτε ν᾿ ἀφαιρῇ οὔτε νὰ λέῃ ἄλλα χριστιανοφανῆ καὶ χριστώνυμα. Ὅποιος τὸ κάνει αὐτό, λέει ὁ Κύριος, «ἐλάχιστος κληθήσεται» (Μθ 5,19), ὁ δὲ Παῦλος στοὺς Γαλάτες δύο φορὲς εἶπε᾿ «ἀνάθεμα ἔστω» (1,8-9). Γιατί τόση αὐστηρότητα; Διότι ἡ διολίσθησι σὲ «ἐθελοθρησκεία» (Κλ 2,23) εἶναι πολὺ εὔκολη, συνεργεῖ δὲ πάντα καὶ ὁ πονηρὸς στὴν παρέκκλισι καὶ παρεπιλογή. Οἱ Κολοσσαεῖς λ.χ. ἀπὸ « χρηστολόγους» (= «καλολόγους») ἰουδαΐζοντες διδάχτηκαν ὅτι εἶναι τολμηρὸ νὰ προσεύχωνται οἱ Χριστιανοὶ κατ῾ εὐθεῖαν στὸ Χριστό. Θὰ πρέπει νὰ προσεύχωνται, κατ᾿ αὐτούς, στοὺς ἀγγέλους, διότι αὐτοὶ εἶναι προσβευταὶ τῶν ἀνθρώπων στὸ Θεό, αὐτοὶ οὐσιαστικὰ μᾶς σῴζουν (2,18), ὄχι ὁ Χριστός. Κι ἔκανε μεγάλη προσπάθεια ὁ Παῦλος νὰ τοὺς πάρῃ ἀπὸ τὴν ἀγγελολατρεία καὶ νὰ τοὺς φέρῃ πίσω στὸ Χριστό.
3. Ὁ Παΐσιος δὲν ἀπέκτησε ἐχθρούς. Τὸ γνήσιο κήρυγμα τῆς ἐν Χριστῷ ἀληθείας γίνεται αἰτία διωγμοῦ μέχρι θανάτου. Ὁ Χριστός, ὁ Παῦλος, ὁ Πέτρος, οἱ ἄλλοι ἀπόστολοι, ὁ Στέφανος, ὁ Ἰγνάτιος, ὁ Πολύκαρπος, ὁ Ἀθανάσιος , ὁ Χρυσόστομος, ὁ Κοσμᾶς, εἶχαν κόστος ἢ τὴ ζωἠ ἢ τὶς φυλακίσεις ἢ τὶς ἀπειλὲς ἢ τὶς ἐξορίες ἢ τὸν ἀποκλεισμὸ ἢ ὅ,τιδήποτε ἄλλο. Ἀντιθέτως ὁ Παΐσιος ἦταν ἀποδεκτὸς ἀπὸ ὅλους. Κοσμικοὶ καὶ ἀνεκκλησίαστοι καὶ ἄγευστοι πίστεως τὸν προσκυνοῦσαν καὶ τὸν ἐγκωμίαζαν καὶ ἐξακολουθοῦν νὰ τὸν ἐγκωμιάζουν ὡς αὐτοδύναμο γέροντα, καὶ θαυματοποιό, καὶ ἅγιο, καὶ προφήτη, ἐρήμην τοῦ σωτῆρος Χριστοῦ. Τἰ συνέβη καὶ δὲν ὑπἐστη οὔτε τὸν παραμικρὸ διωγμό; Προφανῶς κάποιος συμβιβασμὸς σὰν αὐτὸν ποὺ ἐλέγχεται ἀπὸ τὸν προφήτη Ἠλία᾿ «Ἕως πότε χωλαινεῖτε ἐπ᾿ ἀμφοτέραις ταῖς ἰγνύαις» (Γ΄Βα 18,21), ἢ κάποια ἑτεροζυγία, σὰν ἐκείνη ποὺ ἐλέγχει ὁ Παῦλος᾿ «Τίς συμφώνησις Χριστῷ πρὸς Βελίαλ ἢ τἰς μερὶς πιστῷ μετὰ ἀπίστου» (Β΄ Κο 6, 15).
4. Ὁ Παΐσιος προβλήθηκε ἀπὸ τὸν ὁμιλητή, ὄχι μόνο ὡς ἐνάρετος, ἀλλὰ καὶ ὡς ἀναμάρτητος. Ἐρωτᾶται᾿ Δὲν εἶχε στὴ ζωή του λάθη, ἁμαρτίες, πτώσεις; Δὲν ἀναφέρθηκε τίποτε. Ὁ Παῦλος ἔλεγε κλαίγονας, «Ἐγὼ ἐδίωξα τὴν ἐκκλησίαν», καὶ πάλι «οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς καλεῖσθαι ἀπόστολος» (Α΄Κο 15,9) . Ὁ Πέτρος ἀρνήθηκε τὸ Χριστό (26,69-75). Ὁ Θωμᾶς καὶ οἱ ἄλλοι δυσπίστησαν (Ἰω 20, 19-29). Ὁ Παΐσιος δὲν εἶχε τίποτε; Οὔτε μιὰ ἁμαρτία; Ἡ ἀποσιώπησι καὶ ἀπολυτοποίησι δὲν μαρτυροῦν ἀντικειμενικότητα.
5. Ὁ Παΐσιος «θαυματοποιοῦσε» χωρὶς ν᾿ ἀποδίδῃ τὴ δόξα στὸ Θεό. Ὁ Πέτρος καὶ ὁ Ἰωάννης, ὅταν ἀνεβαίνοντας στὸ ἱερὸ θεράπευσε τὸ χωλὸ «ἐν ὀνόματι Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ Ναζωραίου» καὶ θαυμάστηκε ἀπὸ τοὺς παρευρισκόμενους, διαμαρτυρήθηκε τὴν ἴδια στιγμή· «Ἄνδρες Ἰσραηλῖται, εἶπε, τί θαυμάζετε γι᾿ αὐτό ἢ τί ἀτενίζετε σ᾿ ἐμᾶς, ὡσὰν νὰ κάναμε νὰ περπατήσῃ αὐτὸς μὲ δική μας δύναμι ἢ εὐσέβεια;». Καὶ ἐξηγεῖ· «Ἐπὶ τῇ πίστει τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ τοῦτον, ὅν θεωρεῖτε καὶ οἴδατε, ἐστερέωσε τὸ ὄνομα αὐτοῦ, καὶ ἡ πίστις ἡ δι᾿ αὐτοῦ ἔδωκεν αὐτῷ τὴν ὁλοκληρίαν (= ἀρτιμέλεια) ταύτην ἀπέναντι πάντων ὑμῶν» (Πρξ 3,12· 16).
Ὁ Παῦλος, ὅταν στὴ Δέρβη μετὰ ἀπὸ θεραπεία χωλοῦ ἀποκλήθηκε Ἑρμῆς καὶ ὁ Βαρνάβας Δίας, ταράχτηκε μὴ τυχὸν τοὺς ἀποδοθῇ θεϊκὴ τιμὴ μὲ θυσίες, ὥρμησε μέσα στὰ πλήθη καὶ εἶπε ὅτι δὲν εἶναι θεοί, ἀλλὰ «ἄνθρωποι ὁμοιοπαθεῖς μὲ αὐτούς», καὶ ὅτι τὴ θεραπεία τὴν ἔκανε ὁ ζῶν Θεὸς ποὺ ἐποίησε τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν (Πρξ 14,15). Αὐτὴ ἡ ἄμεση ἀντίδρασι τοῦ Παύλου μετέστρεψε τὰ αἰσθήματα τοῦ λαοῦ, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ τὸν λιθοβολήσουν καὶ σύρουν τὸ πτῶμα του στὰ σκουπίδια, νομίζοντας ὅτι εἶναι νεκρός. Ὅταν τὴν ἄλλη μέρα ἐνώπιον τῶν ὀλίγων Χριστιανῶν συνῆλθε καὶ δὲν ἐξέφρασε οὔτε τὸ παραμικρὸ παράπονο γιὰ τοὺς λιθοβολητάς του, οἱ παρευρισκόμενοι θαύμασαν τὴν ἀνεξικακία του. Μεταξὺ αὐτῶν καὶ ὁ Τιμόθεος, ὁ ὁποῖος ἔπειτα τὸν ἀκολούθησε, ἀκριβῶς γι᾿ αὐτήν, καὶ ἔγινε πιστὸς μαθητὴς καὶ συνεργάτης του (Πρξ 14,8-28).
Ὁ Μωϋσῆς τιμωρήθηκε ἀπὸ τὸ Θεὸ νὰ μὴν μπῇ στὴ γῆ τῆς ἐπαγγελίας, διότι ἔκανε κάτι αὐτάρεσκο. Ἀντὶ νὰ «λαλήσῃ πρὸς τὴν πέτραν», ποὺ θὰ ἔδινε νερὸ στὴν ἔρημο, ὅπως τοῦ εἶπε ὁ Θεός, αὐτὸς «ἐπάταξε τὴν πέτραν ῥάβδῳ», πρᾶγμα ποὺ δυσαρέστησε τὸ Θεό (Ἀρ 20,7-12 ).
Ἀκούσαμε ἀπὸ τὸν ὁμιλητὴ ὅτι ὁ Παΐσιος εἶπε στὸν πατέρα τῆς μικρῆς ποὺ ἔπασχε ἀπὸ ψωρίασι (;)᾿ «Ἄφησα τὸ γόνατο μόνο ἀθεράπευτο γι᾿ αὐτὸν καὶ γι᾿ αὐτὸν τὸ λόγο». Ἀνακοίνωσε «ἱεροκρυφίως» στὸν πατέρα ὅτι αὐτὸς ἔκανε τὴν ἴασι, αὐτὸς ἄφησε κάτι ἀθεράπευτο, αὐτὸς ἔχει τὴν ἐξουσία καὶ τὴ δόξα! Μὴν τυχὸν καὶ πάει ἀλλοῦ τὸ μυαλὸ τοῦ πατέρα! Ἀντὶ νὰ τοῦ πῇ᾿ Δόξαζε τὸ Θεό, παιδί μου, ποὺ εὐδόκησε καὶ θεράπευσε τὴν κόρη σου!
Ἄλλοτε πάλι εἶπε στὸν ὁμιλητή· «Ἐγώ, Θανάση, ξέρω τί θέλουν, ξέρω τί σκέφτονται, ξέρω ἀπὸ τί πάσχουν οἱ ἄνθρωποι αὐτοὶ ποὺ ἦρθαν νὰ μὲ δοῦν». Πάλι τὸ ἴδιο᾿ Αὐτὸς ξέρει, αὐτὸς θεραπεύει, αὐτὸς δοξάζεται ὡς αὐτεπάγγελτος καὶ αὐτοδύναμος θεραπευτής! Ὁ Θεός;; Στὴν ἄκρη ὁ Θεός.
Τὸ «ἐγώ», πρέπει νὰ πῶ ὅτι κανένας πιστὸς δὲν πρέπει νὰ τὸ λέῃ, διότι ἔχει ἄμεση σχέσι μὲ τὸν ἐγωισμό. Δυστυχῶς τὸ ἀκούσαμε ἀρκετὲς φορὲς καὶ ἀπὸ τὸν ὁμιλητὴ γιὰ τὸν ἑαυτό του. Ὁ Παῦλος ἁρπάχθηκε στὸν τρίτο οὐρανό, καὶ μόνο μετὰ ἀπὸ δεκατέσσερα χρόνια τὸ φανέρωσε, τὸ φανέρωσε δἐ, ἐπειδὴ τὸν ἀνάγκασαν οἱ Κορίνθιοι (Β΄Κο 12,1-10).
6. Ὁ ὁμιλητὴς χρησιμοποίησε 3-4 φορὲς κρσμικὲς καὶ ἀνάρμοστες ἐκφράσεις γιὰ τέτοιο ἀκροατήριο, ὅπως «τἄπαιξε». Καὶ φαίνεται πὼς συνηθίζει τέτοιες ἐκφράσεις, διότι ζήτησε τὴν προσευχὴ τοῦ ἀκροατηρίου, γιὰ νὰ μὴν τοῦ φύγῃ καμμιὰ «στραβή», ὅπως εἶπε, λέξι. Κάποιες λέξεις μπορεῖ νὰ εἶναι ἐνδεικτικὲς ὑποκρυπτόμενου ὑφάλου.
7. Ὁ ἴδιος στὴν ἀρχὴ καὶ στὸ τέλος τῆς ὁμιλίας του ζήτησε οἱ ἀκροαταὶ νὰ προσεύχωνται στὸν Παΐσιο. Ὅταν οἱ μαθηταὶ ζήτησαν ἀπὸ τὸν Κύριο πῶς νὰ προσεύχωνται, τοὺς εἶπε᾿ Νὰ ἔτσι νὰ προσεύχεσθε; «Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς» κλπ. Καὶ πράγματι, ὅσες φορὲς προσεύχονται, ἀποτείνονται στὸ Θεὸ Πατέρα, ἀποκαλώντας τον ἄλλοτε καρδιογνώστη (Πρξ 1,24), καὶ ἄλλοτε ἀλλιῶς. Κάποιος ἐπικαλοῦνταν ἀπὸ τὴν Ἰνδία τὸν Παΐσιο, καὶ ὁ Παΐσιος τοῦ μιλοῦσε, ὄχι μὲ κινητό, χωρὶς νὰ φαίνεται, σὰν νὰ ἦταν δίπλα του. Ξέρει ὁ ὁμιλητής. Ὑπάρχει στὴ βιβλικὴ καὶ πατερικὴ γραμματεία τέτοιο φαινόμενο; ἢ εἶναι μεταφυσικὸ φαινόμενο ἄλλου κόσμου;
8. Ὁ Θεὸς μόνο εἶναι καρδιογνώστης , κανένας ἄλλος, οὔτε βέβαια καὶ ὁ Παΐσιος, ὅπως τὸν ἀποκάλεσε καταχρηστικά, γιὰ νὰ μὴ χρησιμοποιήσω ἄλλη ἁρμοδιώτερη λέξι, πολλὲς φορὲς ὁ ὁμιλητής. Τὰ παντοδύναμος, παντοκράτωρ, παντογνώστης, καρδιογνώστης, Κύριος, ποιητής, κλπ, δὲν ἀπαιτοῦν ἰδιαίτερη κατάρτισι γιὰ νὰ ξέρῃ ἕνας ὅτι προσιδιάζουν στὸ Θεό.
9. Σταματῶ, γιὰ νὰ μὴν κουράσω. Δὲν ἔχω τίποτε μὲ τὸν ἄνθρωπο. Φυσικὸς εἶναι. Προφανῶς ἀπὸ καλὴ προαίρεσι κάνει ὅ,τι κάνει. Ἀλλ᾿ αὐτὸ δὲ φτάνει. Θυμίζω μόνο τὴν προτροπὴ τοῦ Ἰακώβου (3,1).
Ἀθανάσιος Γ. Σιαμάκης
ἀρχιμανδρίτης
Τί είναι αυτά που λέτε π. Αθανάσιε και σκανδαλίζετε τον κόσμο; Εσείς ετεροδιδασκαλείτε.
– Είπατε «Τα αναφερθέντα στὴν ὁμιλία δὲν εἶχαν χριστοκεντρικὸ χαρακτῆρα … Ὁ Παΐσιος “θαυματοποιοῦσε” χωρὶς ν᾿ ἀποδίδῃ τὴ δόξα στὸ Θεό».
Δυστυχώς, δείχνετε ότι είστε τελείως άσχετος με τον Άγιο. Ότι δεν διαβάσετε τίποτα απ’ αυτόν. Επειδή συμβαίνει να έχω διαβάσει όλα τα βιβλία που έχουν εκδοθεί για τον Άγιο Παΐσιο, βεβαιώνω ότι αυτά που λέτε είναι εκτός πραγματικότητας. Ό,τι θαυμαστό έκανε ο Πατήρ Παΐσιος το επιτελούσε προς δόξαν Θεού. Τίποτα δεν απέδιδε στον εαυτό του. Το δε κήρυγμά του ήταν πάντα Χριστοκεντρικό.
– «Ὁ Παΐσιος προβλήθηκε ἀπὸ τὸν ὁμιλητή, ὄχι μόνο ὡς ἐνάρετος, ἀλλὰ καὶ ὡς ἀναμάρτητος. Ὁ Παΐσιος δὲν εἶχε οὔτε μιὰ ἁμαρτία;».
Ασφαλώς και είχε αμαρτίες και είχε επίγνωση της αμαρτωλότητας του. Θα αναφέρω δύο μόνο περιστατικά που το αποδεικνύουν αυτό:
1ον Βλέποντας ότι συρρέει πολύς κόσμος για να τον συμβουλευτεί, αναρωτιόταν στις μοναχές της Σουρωτής: “Απορώ γιατί έρχονται σ’ εμένα. Εγώ είμαι ένα τίποτα. Είμαι όπως ένα πεταμένο κονσερβοκούτι το οποίο λάμπει απλά και μόνο επειδή καθρεφτίζεται σ’ αυτό ο ήλιος” (δηλαδή ο Χριστός)
2ον Κάποτε, βγαίνοντας από την καλύβα του, είδε ένα γατάκι το οποίο ήταν πολύ άρρωστο και ετοιμοθάνατο. Το λυπήθηκε πολύ και άρχισε να το σταυρώνει. Βλέποντας ότι το ζώο ήταν στην ίδια κατάσταση ελεεινολόγησε τον εαυτό του, λέγοντας: “Νά ποιός είσαι Παΐσιε! Είσαι τόσα χρόνια στο Άγιο Όρος και είσαι τόσο αμαρτωλός ώστε δεν έχεις την παρρησία ούτε ένα γατάκι να ζητήσεις από το Θεό να κάνει καλά!” “Αμέσως μόλις έκανα αυτόν μελαγχολικό λογισμό” λέει ο Άγιος “το γατάκι έγινε καλά κι άρχισε να κάνει τούμπες από τη χαρά του πάνω στα πόδια μου!”.
– «Ὁ Παΐσιος δὲν ἀπέκτησε ἐχθρούς. Τὸ γνήσιο κήρυγμα τῆς ἐν Χριστῷ ἀληθείας γίνεται αἰτία διωγμοῦ».
Ποιος είπε ότι ο π. Παΐσιος δεν είχε εχθρούς; Φυσικά και είχε. Επανειλημμένως αναγράφεται (στα βιβλία για τον Άγιο) ότι τον μισούσαν πολλοί διότι μιλούσε εναντίον των μασόνων, εναντίον του σιωνισμού κ.λ.π. Μάλιστα, συγκέντρωνε την οργή των σκοτεινών κέντρων επειδή ενημέρωνε τον κόσμο για τον κίνδυνο με τις ηλεκτρονικές ταυτότητες που ετοιμάζονται να μας δώσουν και οι οποίες θα έχουν τον αριθμό-σύμβολο του Αντίχριστου. “Επειδή μιλάω συνέχεια για αυτά τα θέματα” έλεγε ο Άγιος, “με έχουν βάλει στο στόχαστρο. Πολλές φορές έρχονται νύχτα έξω από το καλύβι μου και βρίζουν”.
Μια φορά, μάλιστα, πήγαν τέσσερα άτομα να τον σκοτώσουν. Τρομοκρατήθηκαν και έφυγαν πανικόβλητοι όταν άκουσαν τον Άγιο να τους λέει: “Καλώς τα παιδιά! Ελάτε. Δεν θα κουραστείτε να με θάψετε γιατί έχω ήδη ανοίξει τον τάφο μου”. Άλλη φορά πάλι,ένας από τους προσκυνητές έμεινε μέχρι τέλους που νύχτωσε και όρμησε να τον πνίξει!
Προφανώς τα λέτε όλ’ αυτά π. Αθανάσιε γιατί δεν έχετε διαβάσει τίποτα για τον Πατέρα Παΐσιο, γι’ αυτό και δεν τον παραδέχεστε και δεν τον αποκαλείτε καν “Άγιο”.
– «Στὴν ἀρχὴ καὶ στὸ τέλος τῆς ὁμιλίας του ζήτησε οἱ ἀκροαταὶ νὰ προσεύχωνται στὸν Παΐσιο».
Φυσικά, αφού είναι Άγιος! Δεν έχουμε το δικαίωμα να προσευχηθούμε στους Αγίους μας; Θα γίνουμε κι εμείς προτεστάντες και Ιεχωβάδες; Θα ξεκρεμάσουμε τις εικόνες τους και δεν θα ζητούμε τις πρεσβείες τους; Τί είναι αυτά που γράφετε πάτερ;
Είναι πολύ λυπηρό να έχει ζήσει στα χρόνια μας και κοντά στην περιοχή μας ένας τόσο μεγάλος Άγιος κι εμείς να γράφουμε τόσο ανεύθυνα! Θυμάμαι, πρόπερσι, είχα πάει σε μία Μονή του Αγίου Όρους κι εκεί συναντήσαμε κάποιους Ρουμάνους προσκυνητές. Μου έκανε φοβερή εντύπωση όταν μας είπαν ότι τον Άγιο Παΐσιο τον σέβονται και τον ευλαβούνται όλα τα μοναστήρια της Ρουμανίας! (πάνω από 200, τον αριθμό) Το ίδιο συμβαίνει και στη Ρωσία και σε άλλες χώρες. Μάλιστα, στη Ρωσία έχει γίνει ένα πεντάωρο ντοκιμαντέρ για τον Άγιο Παΐσιο!*
Λυπάμαι πολύ.
Βασίλης κερμενιώτης
* “Άγιος Παΐσιος, ο Οικουμενικός Αγιορείτης – Ρωσική Ταινία Ντοκιμαντερ” https://www.youtube.com/watch?v=MLOpq8Wd4fo
Ούτε ο Παϊσιος ανέβηκε στον σταυρό για να σώσει τον άνθρωπο, ούτε ο Παϊσιος αναστήθηκε, ούτε ο Παϊσιος ανέβηκε στους ουρανούς, ούτε ο Παϊσιος θα ξανάρθει από εκεί, ούτε τον Παϊσιο κοινωνούμε, ούτε στον Παϊσιο προσευχόμαστε. Ό,τι και να έκανε ο Παϊσιος είναι δικό του θέμα. Ο Κύριος Ιησούς Χριστός δεν μας κάλεσε να είμαστε συνήγοροι ούτε τού Παϊσίου ούτε τού Αθανασίου ούτε τού Γεωργίου ή τού Βασιλείου. Για άλλο μεγάλο θέμα μας κάλεσε…
Ἀγαπητὲ Βασίλη, σὲ ἐκτιμῶ γιὰ τὴν ἀρθρογραφία σου σὲ ἐκκλησιαστικὰ ζητήματα. Λυπᾶμαι, ὅμως, διότι στὰ γραφόμενά μου δὲν ἀπάντησες. Μοῦ εἶπες ὅσα λένε καὶ γράφουν ἄνθρωποι μὴ ἐλέγξιμης ἀξιοπιστίας γιὰ τὸν Παΐσιο. Στὸ σχόλιό μου γράφω ὅσα λέει ὁ Χριστὸς καὶ ὁ θεὀπνευστος Παῦλος. Δὲν θὰ ἐπανέλθω σὲ τυχὸν περαιτέρω σχόλιά σου. Ὅσο γιὰ τοὺς αὐτοονομαζόμενους Μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ, ἴσως ἀγνοεῖς ὅτι ἐπὶ 30 χρόνια ἐπὶ Αὐγουστίνου ἤμουν ὁ ὑπεύθυνος τοῦ ἀντιχιλιαστικοῦ ἀγῶνος. Γιὰ δὲ τοὺς προτεστάντες σὲ δύο ἄρθρα μου καὶ σὲ ἄλλες ἀναφορὲς στὰ βιβλία μου λέω γιὰ τὴν ὀδυνηρὴ κατάντια καὶ ἀποδοκιμασία τους ἀπὸ τὸ Θεό. Εὐχαριστῶ.
Αγαπητέ πατέρα Αθανάσιε. Μπορεί, όντως, ο κ. Ρακοβαλής να προσέγγισε εσφαλμένα το θέμα του. Μπορεί, όντως, πολλοί που σέβονται τον Πατέρα Παΐσιο και τους άλλους αγίους Γέροντες της εποχής μας να πάσχουν από «γεροντολατρεία» και να υποτιμούν το γεγονός ότι η τιμή προς τους Αγίους μεταβαίνει προς τον Θεό που τους ανέδειξε. Οι Άγιοι είναι ετερόφωτοι και όχι αυτόφωτοι. Γι’ αυτό όμως δεν φταίει ο Άγιος Παΐσιος αλλά εμείς οι εμ-παθείς άνθρωποι.
Όσον αφορά εκείνο που γράψατε, ότι όσα επικαλέστηκα τα «λένε άνθρωποι μη ελέγξιμης αξιοπιστίας», επιτρέψτε μου να σας πω ότι κάνετε λάθος. Aν όσοι γνώρισαν το Γέροντα Παΐσιο και καταθέτουν τις μαρτυρίες τους ήταν 10 ή 50 ή 100 θα μπορούσατε να το πείτε αυτό. Όμως, τον άγιο Γέροντα τον γνώρισαν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι! Τολμώ να πω ότι δεν υπάρχει άνθρωπος στην Ελλάδα που είτε ο ίδιος, είτε κάποιο συγγενικό ή φιλικό του πρόσωπο δεν γνώρισε τον Πατέρα Παΐσιο και δεν έμεινε έκπληκτος από τα εντυπωσιακά χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος με τα οποία ήταν προικισμένος. Ακόμη και ο Άγιος Πορφύριος τον επαινούσε.
Συγχωρήστε με, δεν ήθελα να σας προσβάλλω. Αναγνωρίζω την πολυετή πνευματική προσφορά σας στη Μητρόπολη, αλλά πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν διατυπώνουμε κρίσεις, γιατί, δυστυχώς, το άρθρο σας αφήνει σκιές και υπονοούμενα γι’ αυτήν καθ’ εαυτή την αγιότητά του μεγάλου αυτού ανδρός.
Χαίρετε.
Εὐχαριστῶ τὸν π. Ἀθανάσιο. Τὸ ζήτημα δὲν εἶναι ἐὰν συμφωνοῦμε μαζἰ του (προσωπικὰ συμφωνῶ) ἐπειδὴ τὰ ὑποστηρίζει ὁ ἴδιος ἢ ἂν συμφωνῶ μὲ τὸν κ.Β.Κ. (δὲν συμφωνῶ) ἢ μὲ ὁποιονδήποτε ὁπαδὸ οἰουδήποτε γέροντος καὶ ἁγιοποιηθέντος, ἢ ἀμφισβητοῦντα ἢ ἀντιφρονοῦντα. Τὸ ζήτημα εἶναι ἂν συμφωνοῦμε (ἔχουμε τὴν ἴδια φωνή, τὸ ἴδιο φρόνημα, τὴν ἴδια ὁμολογία) μὲ τὴν Ὀρθόδοξη Πίστι, μὲ τὴν Ἁγία Γραφή, μὲ τὴν διαχρονικὴ Ἐκκλησία.
Ὑπήρξε ἐποχὴ ποὺ στὴν Κων/λη ὅλοι οἱ ναοὶ ἦταν τῶν αἱρετικῶν Ἀρειανῶν, ὑπῆρχε ἐποχὴ ποὺ ἐπικτράτησαν οἱ Εἰκονομάχοι πάνω ἀπὸ αὶῶνα. Τότε αὐτὴ ἦταν ἡ κυριαρχοῦσα ἀντίληψι, τῆς πλειοψηφίας, ὄχι ἡ σωστή. Ἡ πολυθεΐα μπορεῖ νὰ ἔχῃ ἐκδοχὲς τὴν θεοποίηση ἀνθρώπων. Πότε ὁ Ἐπίσκοπος Φλωρίνης προέβαλε “μικροὺς θεούς”; Ποτὲ. Ὄχι στὴ Γεροντολατρεία.
Εὐχαριστῶ γιὰ τὴ δημοσίευσι τοῦ σχολίου μου. Ἐπίσκοπο Φλωρίνης ἐννοοῦσα τὸν π. Αὐγουστῖνο, ποὺ ἂν ζοῦσε, θὰ ἐπαναλάμβανε αὐτὸ ποὺ μᾶς ἔλεγε μὲ αὐστηρότητα, στὴν κατασκήνωσι τῆς Πρώτης καὶ σὲ συνάξεις, πρὸς ὅσους τυχὸν ἐξεδήλωναν φαινόμενα προσωπολατρείας πρὸς τὸ πρόσωπό του: “δὲν εἶμαι ἐγὼ ὁ νυμφίος, ἐγὼ εἶμαι ὁ νυμφαγωγός, Νυμφίος εἶναι ὁ Χριστός”.
Αὐτὸ εἶναι τὸ νόημα τῆς Χριστιανικῆς Πίστεως καὶ τὸ καθῆκον τῶν πνευματικῶν πατέρων καὶ ὅχι ἡ προσωπολατρεία ποὺ καταντᾶ νεοειδωλολατρεία. Καλὰ Χριστούγεννα, εὐλογημἐνος ὁ καινούριος χρόνος.