Σεξουαλική Αγωγή: ένα ζήτημα που παραμένει ταμπού μέχρι και σήμερα για την Ελληνική Πολιτεία και κοινωνία
Στην εποχή μας, η σεξουαλική αγωγή των νέων χαρακτηρίζεται ως ελάχιστη, και σε πολλές περιπτώσεις μηδαμινή. Πιο συγκεκριμένα στη κοινωνία μας, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί ένα μεγάλο ταμπού, όπου στο άκουσμά του, δημιουργεί ένα συναίσθημα φόβου και σύγχυσης στους γονείς, ενώ από την Πολιτεία θεωρείται ως ένα πεδίο φτωχής και μη χρήσιμης γνώσης. Αυτή η προκατάληψη, εμποδίζει τόσο το οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον των νέων όσο και την Πολιτεία να καταλάβουν την σοβαρότητα του θέματος γύρω από την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, κυρίως των μικρών ηλικιών, που αφορά τη μελλοντική τους σεξουαλική συμπεριφορά.
H έλλειψη σεξουαλικής αγωγής οφείλεται, από τη μία πλευρά, στην έντονη προβολή σεξουαλικών συμβόλων, κινήτρων ή σκηνών που προέρχονται κατά κύριο λόγο από τη τηλεόραση, τα socialmedia, το Internet ή άλλα μέσα ενημέρωσης, τα οποία ευνοούν στο να αναπτυχθεί αυτό το φαινόμενο, το οποίο, από την άλλη, χωρίς τη σωστή ενημέρωση τόσο από τη πλευρά των γονιών όσο και από τη πλευρά της πολιτείας, μπορεί να έχει σοβαρά αποτελέσματα στη μετέπειτα σεξουαλική ζωή των νέων. Κάποια από τα αποτελέσματα της έλλειψης σεξουαλικής αγωγής είναι η συχνή εναλλαγή συντρόφων, η μη ασφαλή σεξουαλική δραστηριότητα, η βίαιη σεξουαλική συμπεριφορά, ο λανθασμένος τρόπος τοποθέτησης του προφυλακτικού, σοβαρές σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες, ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες καθώς κ.α. Η σεξουαλική ενημερότητα είναι μείζονος σημασίας για τους νέους και σημαίνει δυο πράγματα: πρώτον αποφυγή των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων και δεύτερον επιτυχή χρησιμοποίηση μιας αντισυλληπτικής μεθόδου. Οι γονείς και η Πολιτεία θα πρέπει από τη πρώτη στιγμή να δημιουργήσουν διόδους επικοινωνίας για το θέμα αυτό με τους νέους, κυρίως όμως να δράσουν κατά τη παιδική ηλικία, έτσι ώστε να φροντίσουν για την όσο το δυνατόν καλύτερα δομημένη σεξουαλική αγωγή και συμπεριφορά των νέων.
Μέσα από τη δράση ενημέρωσης που διοργανώσαμε στην πόλη της Φλώρινας (η οποία είχε ως θεματικό περιεχόμενο την ενημέρωση περαστικών, κυρίως εφήβων και νέας ηλικίας ατόμων, αναφορικά με τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και το σωστό τρόπο τοποθέτησης του προφυλακτικού) εντοπίσαμε να λαμβάνουν χώρα ένα θλιβερό γεγονός και ένα εκπληκτικό. Το θλιβερό γεγονός ήταν ότι οι γονείς και το σχολείο αποτελούν κατά πολύ λιγότερο πηγές ενημέρωσης για του νέους, όσο αφορά τα θέματα σεξουαλικής παιδείας και προφύλαξης, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την άποψη πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί για τη κοινωνία μας θέμα ταμπού και ένα τομέα σαφώς παραμελημένο. Από την άλλη το γεγονός το οποίο μας εξέπληξε ήταν πως οι νέοι, αν και ελλείψει δημόσιας και κοινωνικής ενημέρωσης, είναι σε μεγάλο ποσοστό ενημερωμένοι σχετικά με τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα όπως και συνειδητοποιημένοι για τη σημαντική αξία του προφυλακτικού και το μεγάλο ρόλο που παίζει ως προς την πρόληψη.
Με αφορμή τα παραπάνω, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση πρέπει να άρχεται από το σχολείο, με μέριμνα και σύμπραξη της Πολιτείας, ώστε τα παιδιά να έχουν αρχικά μια γνωριμία με το γυναικείο και το αντρικό σώμα αλλά και σταδιακά να ενημερώνονται για το πώς θα προφυλάσσονται. Όμως, κατά την άποψή μας, το μεγαλύτερο βάρος επωμίζεται η οικογένεια, για την οποία είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Επίσης, μεγάλη επιρροή μπορούν να ασκήσουν τα ΜΜΕ στην ενημέρωση όχι μόνο των νέων αλλά και των μεγαλύτερων ηλικιών, καθώς και οι διάφορες οργανώσεις (και όχι μόνο) που δρουν με σκοπό την σεξουαλική αγωγή των πολιτών.
Τέλος, θα θέλαμε να κλείσουμε με ένα μήνυμα προς πολλές κατευθύνσεις, προτρέποντας τόσο την Πολιτεία να σταθεί υπεύθυνη, κατανοώντας τη σοβαρότητα του ζητήματος της σεξουαλικής αγωγής και να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για την υποστήριξή της, καθώς και τους πολίτες όλων των ηλικιών, οι οποίοι θα πρέπει να ενεργοποιηθούν επί του ζητήματος, πιο συγκεκριμένα, οι γονείς να τολμήσουν και οι νέοι να αναζητήσουν τη σεξουαλική αγωγή.
Εκ μέρους φοιτητών του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, στα πλαίσια εργασίας πάνω στο μάθημα «Εφαρμογές Προγραμμάτων για την Αειφορία στο Δημοτικό Σχολείο»
Αλεξοπούλου Δήμητρα
Γιαννόπουλος Παναγιώτης
Γιάτσου Ευαγγελία
Καραπαναγιωτίδης Σολομών
Χατζή Κυριακή – Ιωάννα
Η σεξουαλική αγωγή είναι μια αγωγή στην ψευδαίσθηση της ασφάλειας!! Δηλαδή μια εγκληματική έκθεση των παιδιών σε κίνδυνο που δεν αντιλαμβάνονται! Αντί να καθησυχάζουμε τα παιδιά με μια ανύπαρκτη προστασία ας τα ενημερώσουμε έντιμα και ειλικρινά!
Το κείμενο είναι τέλεια ελλιπές και απόλυτα αντιεπιστημονικό! Παρακαλώ πολύ να προστεθούν παραπομπές ερευνών γενετιστών, βιολόγων, ψυχολόγων και όχι απόψεων γενικών και αορίστων. Να παρουσιαστούν, επίσης, παραδείγματα εκπαιδευτικής πολιτικής άλλων χωρών και τα αποτελέσματά τους. Ας μην αποφαινόμαστε τόσο επιπόλαια!
Καλησπέρα σας. Στα πλαίσια της διαφορετικής αντίληψης από τη μία και του ευγενούς διαλόγου από την άλλη θα ήθελα να απαντήσω στα σχόλιά σας. Αρχικά θα ήθελα να σας επισημάνω πως η πρώτη παράγραφος των σχολίων σας διακατέχεται από την προσωπική σας αντίληψη περί του θέματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και όχι μία επιστημονικά κατοχυρωμένη, καθώς οι μεγαλύτεροι (που εξειδικεύονται του θέματος) επιστημονικοί φορεις, παγκόσμιοι και μη, με δηλώσεις τους, επιστημονικές μελέτες ή ανακοινώσεις, τάσσονται υπέρ της σημαντικότητας της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Συνεπώς τυγχάνετε ελλειπούς ενημέρωσης επί του θέματος…Αντιφρονείτε με τις επιστημονικές κοινότητες (τις οποίες παρακάτω παραδόξως επικαλείστε)…Και ίσως αγνοείτε τι εστί στην ευρύτερη έννοιάς της η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
Κατά δεύτερον, αυτή η “αντιεπιστημονικότητα” του άρθρου, την οποία με τόση άνεση χαρακτηρίσατε, προήλθε από την μελέτη 7 επιστημονικών δημοσιευμένων μελετών και άρθρων (τα οποία θα μπορούσα να σας τα αποστείλω και να τα μελετήσετε ιδίοις όμμασι/ εκεί θα δείτε και τις παραπομπές που ζητήσατε και τα συναφή εάν μου αναφέρετε το email σας – άρα άτοπη η αναφορά σας περί γενικών και αόριστων απόψεων). Επίσης σας υπενθυμίζω ξανά την αντίληψη που ανέφερα παραπάνω των ειδικοτήτων που αναφέρατε, των οποίων και θέλετε απόψεις και έρευνες…Θα ήθελα να σας πω, πως δεν θα προχωρούσαμε στην δημοσίευση άρθρου, με επιστημονικό, ερευνητικό και κοινωνικό περιεχομενο, δίχως την ανάλογη επιστημονική έρευνα, μελέτη και διαδικασία.
Τρίτον, οι επιπόλαιες αποφάνσεις μας, όπως τις χαρακτηρίσατε, προήλθαν μέσα από την ανάλυση των απαντήσεων και απόψεων των συζητήσεών μας με άτομα νεαρής ηλικίας, που έλαβαν χώρα στη δράση μας, με όμοιες ή παρόμοιες άλλων επιστημονικών ερευνών (οι ερωτήσεις που ρωτούσαμε τους εθελοντές συνομιλητές είχαν παρθεί από ερωτηματολόγιο επιστημονικής μελέτης).
Τέλος, θεωρώ, πως καλό θα ήταν πριν σχολιασετε, οπουδήποτε, να έχετε επαρκή ενημέρωση επί του θέματος, και να μην προσδιορίζετε τα γραφόμενα ως γενικότητες, αοριστίες, αντιεπιστημονικά κα, τα οποία πρώτα απ όλα χαρακτηρίζουν την δική σας εκφερόμενη άποψη.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΣΕ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ! ΘΑ ΠΕΙΣΤΕΙΣ ΟΤΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΙ ΤΗ ΣΕΞ.ΑΓΩΓΗ!
Οι επιστήμονες απορρίπτουν την σεξουαλική αγωγή. Η τελευταία τυγχάνει πρόταση κάποιων ψυχολόγων, παιδαγωγών και θεωρητικών της παιδαγωγικής που ιδεολογικά αποφαίνονται και όχι ερευνητικά. Πρόκειται για ανθρώπους που ακολουθούν και χρηματοδοτούνται από τον παγκόσμιο οργανισμό Planned Parenthood για οικονομικούς και άλλους λόγους.
Ο Αμερικανικός σύνδεσμος αγωγής (National Abstinence Education Association) απορρίπτει κάθετα αυτή την εκπαιδευτική πολιτική.
Μπορείς να δεις τα :
-Truth about Planned Parenthood,
-How does Planned Parenthood celebrate black history month?,
-Hooking kids on sex II.
Ο Richard Crosby (2002) απέδειξε ότι τα ποσοστά αποτυχίας των προφυλακτικών αγγίζουν το 50% για τα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα!
Στην Αφρική έγινε εκστρατεία παροχής προφυλακτικών με σκοπό τη μείωση του Aids. Μεταξύ των ετών 1992-2001 οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν μόνο στη Μποτσουάνα από 6 εκατομμ, σε 15 εκκατομ. Το αποτέλεσμα; ΤΟ AIDS ΤΡΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΕ!! (Norman Hearts & Sanny Chen, 2004). Διαπιστώνεις πως δεν είναι δική μου προσωπική αντίληψη η έκθεση σε μια ψευδαίσθηση ασφάλειας!
Στα παραπάνω να προσθέσω τις εξής έρευνες που μιλούν ξεκάθαρα για την αποτυχία των προφυλακτικών:
Macaluso, J. Kelaghan, I. Artz, K.d “Mechanical failure of the latex condom in a cohort of women at high STI risk”, Sexually Transmitted Diseases 1999, 26(8), oeA. 450-458. National Institutes of Health, Workshop summary: Scientific evidence on condom effectiveness for sexually transmitted disease (STD) prevention, 20 July 2001.
Medical Institute of Sexual Health, Six bad reasons to have sex
S. Ahmed K.O., “HIV incidence and sexually transmitted disease prevalence associated with condom use: A population study in Rakai, Uganda”, AIDS 15:16 (2001), p.p. 2171-2179
J. Baeten K.Q., “Hormonal contraception and risk of sexually transmitted disease acquisition: Results from a prospective study”, American Journal of Obstetrics & Gynecology 185:2 (2001), p.p. 380-385
J.C. Shlay K.Q., “Comparison of sexually transmitted disease prevalence by reported level of condom use among patients attending an urban sexually transmitted disease clinic”, Sexually Transmitted Diseases 31:3 (March 2004), p.p. 154-160
Anna Wald K.Q., “The relationship between condom use and herpes simplex virus
Σημαντικό, επίσης, να γνωρίσεις και να μελετήσεις για να καταρτιστείς σφαιρικά και όχι από 7 άρθρα σε προπτυχιακό επίπεδο στα πλαίσια εργασίας εξαμήνου είναι τα αναλυτικά προγράμματα σεξουαλικής αγωγής που ήδη “τρέχουν”, για παράδειγμα της Κύπρου! Για να αντιληφθείς τι πραγματικά προτείνεις… Η σεξουαλική αγωγή όπως έχει οριστεί να διδαχθεί και αγωνιούν κάποιοι για την είσοδό της το σχολικό πρόγραμμα έχει τα εξής:
1) Στην Α’ Δημοτικού διδάσκεται ο αυνανισμός με οδηγίες, υποδείξεις και ασκήσεις (ΚΣΟΠ σελ.126)!
2) Από το δημοτικό εισάγεται η ερωτική σχέση και η γενετήσια ένωση (ΚΣΟΠ σελ. 109 & 147)
3) Στη Γ’ γυμνασίου μαθαίνουν τα παιδιά για το χάπι της επόμενης μέρας που είναι εκτρωτικό, δηλαδή θανατώνεται το ήδη γονιμοποιημένο ωάριο και γενικότερα μαθαίνουν για την αντισύλληψη που αν μη τι άλλο ευθύνεται για τη στείρωση της γυναίκας και είναι καρκινογόνος. Εννοείται πως υποστηρίζονται και οι εκτρώσεις! Άλλα ψυχοσωματικά προβλήματα!!
4) Προβάλλεται η ομοφυλοφιλία στην Α’ γυμνασίου (ΥΠΠ, αγωγής Υγείας, αναλυτικά προγραμματα, υλικό επιμόρφωσης για το νέο αναλυτικό πρόγραμμα pdf 4, Αγωγή Υγείας Α’γυμν σελ.190)…
5) Προωθείται η τεκνοθεσία από ομοφυλόφιλα ζευγάρια (ΥΠΠ, Αγωγή Υγείας, Εκπαιδευτικό Υλικό, Θεματική Ενότητα , Μορφές οικογένειας 3.1, 3.2)
6) Ωραιοποιείται η αλλαγή φύλλου (πιλοτικό πρόγραμμα Γυμνασίων Κύπρου,2002)
Αυτό είναι δείγμα των περιεχομένων της σεξουαλικής αγωγής όπως έχει ήδη οριστεί! Το γνώριζες;
Στην Αμερική λειτουργούν ήδη 900 εκπαιδευτικά προγράμματα ενάντια στη σεξουαλική αγωγή, της οποίας τα ολέθρια αποτελέσματα γεύτηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες! Η Εθνική Ένωση γι’ αυτήν την αντισεξουαλική αγωγή βασίζεται σε πορίσματα ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ερευνών!!!!
Μήπως η Σεξουαλική αγωγή παραβιάζει την ψυχολογική ελευθερία του παιδιού τουλάχιστον; Δεν εμπλέκω θρησκευτική παραβίαση, συνειδησιακή, ηλικιακή, ιδεολογική, οικογενειακή, ηθική, παιδαγωγική, γονεϊκή και έκθεση σε ανεπανόρθωτα ψυχοσωματικά προβλήματα υγείας!
Τέλος, μήπως να προτείνατε μία δράση για ενημέρωση του τι είναι στην πραγματικότητα αυτή η πολλά υποσχόμενη και εξιδανικευμένη σεξουαλική αγωγή, την οποία κάποιοι φιλελεύθεροι ευαγγελλίζονται ανώριμα, ελαφρά τη καρδία και βαρέα την τσέπη;
Dr of Social, educational and church history,
Δ. Κυριάκου
Y.Γ.1: ενδιαφέρουσα είναι και η μελέτη των Rector & Johnson, Teenage sexual abstinence and academic achievement (2005). Υπάρχουν πολλά δικά τους για όντως μελέτη!
Y.Γ.2: Το National Longitudinal Survey of Adolescent Health, μας πληροφορεί για τη σχέση κατάθλιψης και σεξουαλικής δραστηριότητας σε ηλικίες 14-17 ετών. Έφηβες χωρίς επαφή 7,7%! Έφηβες με επαφή 25,3%!
Δες και τα ποσοστά απόπειρας αυτοκτονιών…Έφηβοι (14-17) με επαφές 6%! Χωρίς επαφές 0,7%
(Υπόψη ότι η αίσθηση της ασφάλειας του προφυλακτικού αυξάνει τη σεξουαλική δραστηριότητα). Εσείς οι νέοι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να αγωνίζεστε για μια μελάγχολη νεολαία, που θέλει να αυτοκτονήσει! δεν πρέπει να γίνεται μαριονέτες στα χέρια άλλων!
Καλησπέρα σας. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, πάντα ένα θέμα περικλείεται από διαφορετικές απόψεις και αντιλήψεις. Εσείς μας παρουσιάσατε ΚΑΠΟΙΟΥΣ που τάχθηκαν κατά της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης (σεβαστό από κάθε πλευρά), και ΚΑΠΟΙΑ αρνητικά αποτελέσματα και ΚΑΠΟΙΑ αρνητική αντίληψη επί του θέματος. Παρότι όμως αναφέρατε την κατά εσάς και μιας μερίδας επιστημόνων αρνητική πλευρά της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, καθολικοποιήσατε όμως την άποψη αυτή, λέγοντας χαρακτηριστικά “οι επιστήμονες απορρίπτουν την σεξουαλική αγωγή” σαν να αποφάνθηκαν σε κοινή τους δημοσίευση ΟΛΟΙ οι επιστήμονες σε παγκόσμια κλίμακα επί του θέματος.
Μπορούμε άνετα να σας παρουσιάσουμε ίσο, διπλάσιο, και τριπλάσιο αριθμό ερευνών και συγγραμάτων που τάσσονται υπέρ από αυτόν που μας παρουσιάσατε ως κατά. Αλλά θα ήταν ένα παιχνίδι αριθμών. Στην πλειοψηφία τους επιστημονικές κοινότητες είναι υπέρ της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης (αναφέρατε κάτι για οικονομία συμφέροντα – δηλαδή σενάριο συνομωσιολογίας – το οποίο άνετα θα μπορούσε να χαρακτηρίζει και την άποψη που μας παρουσιασατε, αυτή των κατά).
Το θέμα είναι ότι εμείς όπως είπατε μείναμε σε μία έρευνα προπτυχιακού επιπέδου σε ένα εξάμηνο…Εξ ου και ο μικρός αριθμός των άρθρων που μελετήσαμε…Αλλά εσείς αλήθεια ερευνήσατε σε βάθος το θέμα; Ή απλώς υιοθετησατε αυτήν την άποψη διαβάζοντας ΜΟΝΟ τα παραπάνω που μας καταθέσατε;;; Γιατί σας είπα πως υπάρχουν πλείστες έρευνες και επιστήμονες που τάσσονται υπέρ που καλό θα ήταν να τους μελετήσετε για να έχετε μία σφαιρική εικόνα επί του θέματος και όχι να υιοθετείτε απλώς απόψεις…Με λίγα λόγια αυτήν την εκτεταμένη έρευνα, την οποία εμείς δεν καταφέραμε να κάνουμε, εσείς την έχετε πραγματοποιήσει; Εμείς πάντως το παραδεχομαστε, αλλά θα σας πω κάτι βασικό…Κάναμε ανάλυση των όσων λάβαμε στην πράξη (στην δράση μας) με αυτών που περιείχαν τα άρθρα τα οποία μελετήσαμε (αποτελέσματα και θεωρία). Και είδαμε πως συμβάδιζαν με την βιβλιογραφία…Δεν παρουσιάσαμε απλώς μία άποψη, αρνητική ή θετική, αλλά την βιωσαμε, την ακούσαμε και την συζητήσαμε, δια ζώσης, με αυτούς που κατά εσάς παρουσιάζετε ως θύματα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Αλήθεια η άποψη των ιδίων επί του θέματος δεν σας ενδιαφέρει;;; Αφήστε την δική σας και την δική μας…
Τέλος, καλό θα ήταν να μελετήσετε σύγχρονες μελέτες (2008 και εξής) για να δείτε ποια τα αποτελέσματα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης (π.χ. σε Ολλανδία, Μ. Βρετανία κα).
(Επίσης καλό θα ήταν τις όποιες ανησυχίες σας ή αντιφρονήσεις να τις παρουσιάσετε στους ίδιους τους ειδικούς επί του θέματος , όπου και θα έχετε ένα καλύτερο επίπεδο συζήτησης, και όχι σε ένα απλό άρθρο φοιτητων, με την υπόνοια υποβάθμισης της εργασίας τους και από την άλλη προσωπικών ιδιοτελών σκοπών. Εάν το επίπεδο ενημέρωσής σας είναι τόσο όσο το παρουσιαζετε, μπορείτε άνετα να διαλεχθειτε με ειδήμονες πάνω στο θεμα. Εμείς στα πλαίσια του διαλόγου και του αποδεκτού από εμάς δικαιώματος της έκφρασης του κάθε ατόμου, σας απαντήσαμε στον βαθμό που μας επιτρέπει η μελέτη μας. Εάν εσείς θέλετε δασκάλους μονοδιαστατους, δικαίωμά σας, εμείς όμως πρεσβεύουμε το δόγμα του επιστήμονα εκπαιδευτικού. Σας λέω ξανα, δικαίωμά του καθενός να έχει οποία άποψη θεωρεί πως τον καλύπτει. Μην προσπαθείτε όμως να υποβαθμιζετε την δουλειά ατόμων, που δουλεύουν για ένα καλύτερο αύριο, αυτό των παιδιών σας και των δικών μας, απλώς για να το κάνετε.)