Τι κρύβει η αδεξιότητα στην παιδική ηλικία;
Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,
Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I
Ανησυχείται για το παιδί σας; Φαίνεται να μην συμβαδίζει με τα παιδιά της ηλικίας του;
Είναι αδέξιο; ακατάστατο; απρόσεκτο; ατσούμπαλο; είναι δύσκολο παιδί;
Τι μπορεί λοιπόν να σημαίνει αυτή η αδεξιότητα;
Έχουμε βέβαια κατα νου ότι: το κάθε παιδί έχει το δικό του ξεχωριστό προφίλ…
Ωστόσο, τα παιδιά με αναπτυξιακή διαταραχή του συντονισμού της κίνησης έχουν δυσκολίες στον κινητικό συντονισμό σε σύγκριση με τα παιδιά της ηλικίας τους.
Οι πρώτες ανησυχητικές ενδείξεις που πρέπει να μας κινητοποιήσουν εμφανίζονται συχνά στην νηπιακή ηλικία.
- Το παιδί μπορεί να εμφανίζει αδεξιότητα (να ρίχνει αντικείμενα, να πέφτει, να χτυπά πάνω σε αυτά)
- Να έχει πρόβλημα στις λεπτές δεξιότητες (χέρια) στην αδρή δεξιότητα (όλο το σώμα) ή και στα δύο.
- Δυσκολεύεται να είναι ανεξάρτητο και επιδέξιο στο φαγητό
- Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες που απαιτούν καλό συντονισμό και των δύο πλευρών του σώματος, δυσκολεύεται να κόψει με το ψαλίδι, να κάνει πηδηματάκια
- Η φτωχή ισορροπία που έχει, τον κάνει να αποφεύγει κινητικές δραστηριότητες
- Αποφεύγει το κατασκευαστικό παιχνίδι, δεν του αρέσουν τα puzzle
- Δυσκολεύεται στο μολύβι και στην γραφή, καθώς και στο να μάθει να κάνει πετάλι στο ποδήλατο ή να πίασει την μπάλα που του πετάμε, δυσκολεύεται να σκαρφαλώσει
Καθώς μεγαλώνει και παράλληλα εξελίσσονται και οι απαιτήσεις γραφής και δεξιοτήτων στο σχολείο, τα γράμματα δεν είναι καθαρά γραμμένα, βγαίνουν έξω από τις γραμμές…
Οι προσπάθειες της οικογένειας για να μάθει να γράφει καλύτερα μέσα απο την επανάληψη συνήθως δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα.
Η γραφή είναι η βάση ενος μεγάλου αριθμού εμποδίων και ματαίωσης.
Το παιδί αρχίζει να αποφεύγει τις παρέες των συνομηλίκων του μιας και η συμμετοχή του σε κινητικές δραστηριότητες όπως το τρέξιμο, η μπάλα, το κολύμπι είναι περιορισμένη και όχι ανάλογο το αποτέλεσμα με τις προσπάθειες που καταβάλει.
Οι συνέπειες είναι να αποτραβιέται, να αναζητά προστασία απο κάποιους συνομήλικους του, να απομονώνεται, να έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση, άγχος, ευερεθιστικότητα, δυσκολίες διαχείρησης των συναισθημάτων του και των συμπεριφορών του.
Επιπρόσθετα η δυσκολία αποπεράτωσης μιας εργασίας σε συγκεκριμένο χρόνο, οι δυσκολίες οργάνωσης, η φτωχή εικόνα του σώματος, η αντίληψη του χώρου, η μικρή διάρκεια προσοχής επιφέρουν δυσκολίες.
Μακροχρόνιες έρευνες δείχνουν οτι οι δυσκολίες στην κίνηση που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με Αναπτυξιακή Διαταραχή του Συντονισμού των Κινήσεων σπάνια εξαλείφονται χωρίς ειδική παρέμβαση.
Η πρώιμη παρέμβαση είναι ένας απο τους σημαντικότερους παράγοντες για καλή εξέλιξη.
Η αδεξιότητα δεν είναι μια κατάσταση απο την οποία το παιδί απλά ξεφεύγει μεγαλώνοντας…
Τα αδέξια παιδιά γίνονται αργότερα αδέξιοι ενήλικες.