Είναι το παιδί σας έτοιμο για το σχολείο;
Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,
Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I
Για να αποφασίσουμε αν το παιδί μας είναι ώριμο ή όχι για το σχολείο θα πρέπει να λάβουμε υπ ΄ όψιν μας ορισμένους παράγοντες:
Έχουμε κατά νου ότι κάθε παιδί που πάει για πρώτη φορά στο σχολείο θα πρέπει να έχει τις προϋποθέσεις που το καθιστούν έτοιμο να προσαρμοστεί και να δεχθεί τα νέα γνωστικά αντικείμενα, να έχει την απαιτούμενη κινητική οργάνωση και επιδεξιότητα στη λεπτή κίνηση, την ανάλογη ψυχοσυναισθηματική ωρίμανση για να ανταπεξέλθει στις όποιες δυσκολίες συναντήσει στο νέο περιβάλλον.
Σχολική ετοιμότητα λοιπόν είναι η κατάσταση στην οποία το παιδί σας έχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να μπορέσει να αποκτήσει μια νέα γνώση ή δεξιότητα.
- Έχει κοινωνική ωριμότητα σε σχέση με τους συνομήλικους του.
- Δεν ξεχνά τις οδηγίες που του δίνεται, δεν χάνει τα πράγματα του.
- Έχει ομαδικότητα, αυτοέλεγχο, κοινωνική συμμόρφωση, κατανόηση των κοινωνικών κανόνων, καλή λεκτική επικοινωνία.
- Καλό λεξιλόγιο, δεν κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη, αποστηθίζει εύκολα τραγουδάκια, διηγείται κάτι που του συνέβη, παραθέτει γεγονότα με τη σωστή χρονική σειρά.
- Συγκεντρώνεται, τελειώνει κάτι που έχει αρχίσει, ακούει, δεν διασπάται η προσοσχή του από εξωτερικά ερεθίσματα, δεν μεταπηδά από τη μια δραστηριότητα στην άλλη, οργανώνει τη δουλειά του, δεν χρειάζεται εποπτεία, περιμένει τη σειρά του στο παιχνίδι, κάθεται ήσυχο, έχει οπτική παρατήρηση, διάκριση, έχει κατακτήσει απλές προμαθητικές έννοιες (μέσα – έξω, μεγάλο – μικρό) γνωρίζει τους αριθμούς εώς το 20, προσθέτει εως το 10 με αντικείμενα.
- Οι λεπτές δεξιότητες του έχουν αναπτυχθεί πολύ.
- Χειρίζεται το ψαλίδι, κουμπώνει κουμπιά, φερμουάρ, κάνει ποδήλατο, παίζει μπάλα.
- Πιάνει το μολύβι με τριποδική λαβή (και όχι με όλα τα δάκτυλα), στις ζωγραφιές του υπάρχουν λεπτομέρειες, μπορεί να γράψει ορισμένα γράμματα, το όνομα του, να ζωγραφίζει τρίγωνο, τετράγωνο.
- Είναι ανεξάρτητο στο ντύσιμο και στη προσωπική υγεινή.
- Εκφράζει τα συναισθήματα του, δείχνει ποικιλία συναισθημάτων όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής.
Στη περίπτωση λοιπόν που διαπιστώνεται κάποια ανωριμότητα στο παιδί σας είναι σημαντικό να το βοηθήσετε άμεσα.
Οι δυσκολίες δεν εξαφανίζονται καθώς μεγαλώνει… έτσι χάνεται πολύτιμος χρόνος με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να αποφευχθεί η σχολική αποτυχία.
Η χαμηλή αναγνωστική επίδοση, η συνεχής κριτική και απόρριψη, οι δυσκολίες στο προφορικό λόγο, οι δυσκολίες στη γραφή, το σχέδιο, την συγκέντρωση προσοχής οδηγούν το παιδί σας στην έλλειψη αυτοπεποίθησης που μπορεί να φέρει ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα .
Η έγκαιρη αντιμετώπιση πιθανών δυσκολιών αποτελεί εγγύηση για την επιτυχία στο σχολείο.