Σαρακατσάνικο ενδιαφέρον για τις πρώην Καντιωτικές κατασκηνώσεις στην Κλαδοράχη Φλώρινας, κι όχι μόνο!
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Σαρακατσαναίων (Π.Ο.Σ.Σ), μεταξύ άλλων, μελετώντας τις εισηγήσεις του Προέδρου του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Δυτικής Μακεδονίας Κων/νου Μπομπότα για ορεινή βιωματική στην πράξη των σαρακατσανόπαιδων και γενικά στροφή στην ορεινή βιωματική του γένους, μαζί με ορεινή ανάπτυξη, πρωτογενή παραγωγή κι επιστροφή στις ρίζες και την ορεινή φύση, αποφάσισε να προχωρήσει πιλοτικά αφενός σε μια παραθαλάσσια κατασκήνωση σαρακατσάνικης βιωματικής (με το δεδομένο ότι χάθηκε σε μεγάλο βαθμό η ορεινότητα των νεοτέρων) και αφετέρου σε μια ορεινή Κατασκήνωση, όπου η ορεινή βιωματική (από ποιμενική μέχρι κλέφτικη και αρματολική)θα γίνεται σε πραγματικές ορεινές συνθήκες, που το γένος μεγαλούργησε!
Για την δεύτερη, ουσιαστικά πρώτη, παραδοσιακοί ιστορικοί σαρακατσάνικοι λόγοι παλιών ορεινών βοσκοτόπων στην περιοχή της Φλώρινας αλλά κυρίως εθνικοί λόγοι, επιτάσσουν την αναζήτηση κατασκηνωτικών υποδομών και ανάλογης κουλτούρας!
Ένας τέτοιος χώρος, στον οποίο πολλοί σαρακατσάνοι και πολλοί συνέλληνες, από όλη την Ελλάδα, πέρασαν τα νεότερα τους χρόνια είναι η Καντιωτικής δημιουργίας και εμπνεύσεως Κατασκηνώσεις στην Κλαδοράχη Φλώρινας, που έγιναν την εποχή της κατασκευής των μεγάλων Σταυρών και εκκλησιών, με αφορμή και έμπνευση τη διδασκαλία του Πατροκοσμά, Χριστός και Ελλάς! Ο Πατροκοσμάς είναι επίσημος άγιος των Σαρακατσάνων και όλων των ορεινών ποιμένων!
Όλα αυτά συντείνουν στην ανάγκη συνέχισης των κατασκηνώσεων της Κλαδοράχης αφενός σαν σαρακατσάνικης παράδοσης (2-3 σειρές σαρακατσάνικης παράδοσης) κι από εκεί και πέρα γενικότερα ορεινής εκπαίδευσης! Βεβαίως οι αναζητήσεις αρωγών φορέων δεν σταματούν!
Για παράδειγμα οι Κατασκηνώσεις του ΤΥΠΕΤ (Ταμείο Υγείας της Εθνικής Τράπεζας) δεν έχουν καν ορεινές κατασκηνώσεις, όπως επίσης κι άλλα Ταμεία και Οργανισμοί!
Μπορεί μάλιστα να δημιουργηθεί και σχετικός κατασκηνωτικός οργανισμός με έσοδα, για την κάλυψη των σχετικών εξόδων!
Oι τοπικοί φορείς της Φλώρινας, Δήμος, Αντιπεριφέρεια, Ιερά Μητρόπολις πρέπει να συμβάλλουν σε αυτό το πολύ όμορφο εγχείρημα, που ανοίγει ορίζοντες, ενώνει περιοχές, και βελτιώνει την επισκεψιμότητα στην περιοχή, με κάθε τρόπο!
Σε επίσκεψη σαρακατσάνων εμπειρογνομώνων, εξαρχής με την ίδρυση του συλλόγου στη Φλώρινα, βγήκαν τα παρακάτω συμπεράσματα:
1) Δεν θέλει μεγάλο κόστος για τα σαρακατσάνικα δεδομένα, αφού δεν θέλει φως και νερό μέχρι μέσα στο κτίριο φιλοξενίας και σαρακατσάνικου ορεινού τρόπου ζωής! Μετατρέπεις τα μισογκρεμισμένα κτίρια σε δίριχτες καλύβες όπως της φωτο και διαμορφώνεις κατάλληλα τον έσω χώρο, που συνολικά θα είναι χώρος καταυλισμού! Σε κάθε μια δίριχτη καλύβα φιλοξενείς μέχρι και 10-12 άτομα μιας ομάδας, με ανάλογη διαμόρφωση έσω χώρου!
2) κατασκευάζεις 3-4 κυκλικά ποιμενικά κονάκια, φρετζάτα και τσαρδάκια, μαζί με υποδομή ποιμενικής στάνης σε ξεχωριστό σημείο, στην άκρη του 2ου ξέφωτου, όπου μπορεί να είναι ο χώρος διδαχής στην πράξη της ποιμενικής ζωής! Από διδαχή αρμέγματος, τυροκόμησης, ψησίματος μέχρι ιππασία κι ορεινά αθλήματα κλπ!
3) Τα δύο κύρια ξέφωτα μπορούν να χρησιμεύουν για κλέφτικη και λοιπή ορεινή εκπαίδευση, καθώς και για χώροι εκδηλώσεων και αναπαραστάσεων και χορού! Και πολλά άλλα!
4) Η βρύση θα είναι φτιαγμένη έξω, το ίδιο και ο υπαίθριος φούρνος κι οι χώροι εκμάθησης ορεινού μαγειρέματος με γάστρα και πυρωστιές!
5) Ρεύμα θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με συγκεκριμένες παροχές, που δεν θα χαλάνε την παράδοση, με λυχνάρια και άλλα παραδοσιακά μέσα!
6) Επίσης τουαλέτες και μπάνια θα είναι σε ξεχωριστούς χώρους ,αφού οι κατασκηνώσεις είναι σαφώς θερινές! Βεβαίως κάποια 4-5 καταλύματα από τα 16 (τα άλλα είναι κοινά , ως τουαλέτες, χώροι εστίασης κλπ) θα μπορούν να είναι πλήρων ανέσεων για… υψηλούς επισκέπτες)!
7) Οι χώροι εστίασης θα είναι ομοίως διαμορφωμένοι σαν μεγάλα τσαρδάκια- φρετζάτα με φτέρες από πάνω! Τίποτα δεν θα θυμίζει αστικότητα, όλα θα έχουν την κατάλληλη ορεινή, ποιμενική και κλέφτικη όψη-παραλλαγή με ορεινό χόρτο, ξύλο και πέτρα!
Σίγουρα και σαφώς το σαρακατσάνικο ενδιαφέρον δεν περιορίζεται στο συγκεκριμένο χώρο!
Ούτε ο συγκεκριμένος χώρος περιορίζεται κι αυτός σε επιλογές, κυρίως παράλληλες και συλλειτουργικές, αφού δίπλα στην κατασκήνωση υπάρχουν 2 εκκλησίες της Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου! Επίσης, υπάρχει πολύς χώρος για τον πολιτισμό! Όλα δένουν μεταξύ τους!
Όμως είναι γεγονός ότι πάντα η ορεινή φύση επιβάλλει την εκμάθηση της ορεινής παράδοσης του γένους μας, σε μια ευαίσθητη ακριτική περιοχή, δίπλα στην ελπίδα του γένους και το Θεό! Αμήν!
Παρατίθεται παρακάτω μια σχετική ανάρτηση του blog ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ, για περισσότερες οπτικές πάνω στο παραπάνω ζήτημα!
Κων/νος Χ. Μπομπότας
Κύριε Μπόμποτα, θεμιτό το ενδιαφέρον σας, ωστόσο 6 χρόνια μετά που ξαναδιαβάζω το άρθρο σας, νομίζω πως μείνατε μόνο στα λόγια…
Σκοπός είναι οι κατασκηνώσεις αυτές, ο χώρος, να επαναλειτουργήσουν πάλι, αλλά αυτό μέχρι στιγμής δεν γίνεται για άγνωστους από όλους μας λόγους. Στην σελίδα του χωριού της Κλαδοράχης στο Facebook, φαίνεται ξεκάθαρα η αμείωτη θλίψη, η αγανάκτηση των χωρικών αλλά και πολλών πολιτών της Φλώρινας, λόγω αυτής της εγκατάλειψης και λεηλάτησης του χώρου, της κλοπής διαφόρων υλικών (διότι οι κτηριακές υποδομές δεν κατέρρευσαν από μόνες τους, τις κατέρρευσαν)! Επιθυμία μας, είναι να επαναλειτουργήσουν οι κατασκηνώσεις! Πού είναι οι αρμόδιοι τόσα χρόνια; 30 χρόνια μετράμε από το σφράγισμά τους το 1994, κι ακόμη τίποτα! Αντί να συμβάλετε στο να αποκτήσουμε τουρισμό εδώ σαν πόλη, να γεμίσουμε τον πληθυσμό μας, κάθεστε και κοιτάτε μόνο τις τσέπες σας. Έναν δήμαρχο, έναν περιφερειάρχη δεν είδα να κάνει κάποια τοποθέτηση περί του θέματος… λυπάμαι πολύ για την κατάντια μας ως Νομός.