Απάντηση του π. Ειρηναίου στον ανώνυμο γνώστη
Οφείλω να απαντήσω στον ανώνυμο… γνώστη. ΄Αραγε γιατί καλύπτεται υπό την ανωνυμία, εφόσον είναι γνώστης;
Οι οθωμανοί ήσαν η κοσμική αρχή και, δυνάμει των προνομίων, είχαν υποχρέωση να προστατεύουν τον Ιωαννίκιο. Ο Μητροπολίτης είχε Rutbe, τον τίτλο που απένεμε ο σουλτάνος στους ηγέτες των χριστιανικών δογμάτων και τον οποίο σέβονταν πολύ οι Τούρκοι. Συνεργασία με τους Τούρκους, προκειμένου να προωθηθούν τα ελληνικά συμφέροντα, είχαν επίσης ο Γερμανός Καραβαγγέλης στην Καστοριά και ο Ιωακείμ Φορόπουλος στο Μοναστήρι.
Ο Ιωαννίκιος διατηρούσε μεν καλές σχέσεις με κάποιους ξένους διπλωμάτες. Αλλά δεν έμενε μόνο στην άμυνα. Ο Reginald Wyon, στο βιβλίο του The Balkans from within (London 1904), προκατειλημμένος έναντι του Μητροπολίτη, γράφει ότι ο Ιωαννίκιος, με μεγάλη συνοδία οθωμανών στρατιωτών, «μετέστρεψε» ολόκληρα χωριά στο Πατριαρχείο, χρησιμοποιώντας «απειλές».
Είναι τοις πάσι γνωστόν ότι οι ιθύνοντες τότε την ευρωπαϊκή διπλωματία, όπως και ο ευρωπαϊκός τύπος, δεν υποστήριζαν τις ελληνικές θέσεις στη Μακεδονία. Βρετανοί πολιτικοί έκαναν λόγο για «ισορροπία εγκληματικότητος» (balance of criminality). Ο Αλέξανδρος Μαζαράκης, στα Απομνημονεύματά του, κάνει λόγο για «σκανδαλώδη προστασία» Ρώσων, Γάλλων και ΄Αγγλων προς τους κομιτατζήδες και ειδικά για «περιποίηση» των τελευταίων προς αυτούς. Ούτε μας προκαλεί τόσο εντύπωση το ότι ο ΄Ελληνας πρόξενος που έδωσε στον Wyon το συστατικό γράμμα, έλεγε ότι το μίσος του Μητροπολίτη προς τους εξαρχικούς τον οδήγησε «να πηγαίνει χέρι-χέρι με τους Τούρκους».
Η στάση των Ευρωπαίων σας θυμίζει τίποτε για το σήμερα; Μήπως δεν λένε τα καλύτερα λόγια για τους πρόθυμους κυβιστήρες, αυτούς που εύκολα κάνουν τους “τακλάδες”, τις κυβιστήσεις;
Ο Ιωαννίκιος, που ήξερε το ποιον των οθωμανών στρατιωτών οι οποίοι στρατωνίζονταν έξω της Φλώρινας, έπραξε αυτό που έπρεπε και έσωσε τη Φλώρινα. Αν αυτό δεν αρέσει σε πολλούς, είναι δικό τους πρόβλημα.
΄Οσον αφορά στους παχυλούς μισθούς: ΄Οσοι έγιναν κληρικοί για να διακονούν τον λαό και να σαλπίζουν σαν σκοποί, δεν έχουν πρόβλημα να δημοσιοποιούν το πόθεν έσχες και τις φορολογικές δηλώσεις. Ο ανώνυμος γνώστης ας κτυπήσει αλλού την πόρτα: Σε όσους διακρίνονται για τον νεποτισμό, την αναξιοκρατία, την τακτοποίηση ημετέρων που από τ’ αλώνια –ελέω λουφέ- έφθασαν στα σαλόνια, με παχυλούς μισθούς.
Παρακαλώ τον ανώνυμο γνώστη να μιλά με ανοικτά χαρτιά. Η αντιπαράθεση είναι γόνιμη. Αρκεί να μη γίνεται με προσωπεία.
Ανώνυμε σχολιαστή, πρέπει να νιώθεις πολύ ευχαριστημένος για την τεκμηριωμένη απάντηση που έλαβες, σε μια τελείως άνιση αντιπαράθεση, όπου εσύ κρύβεσαι, όπως κάνουν οι περισσότεροι στο Διαδίκτυο. Το ασυνήθιστο είναι αυτό που έκανε ο π. Ειρηναίος, ενώ θα έπρεπε ή, έστω, θα μπορούσε, χάριν ισοτιμίας αυτών που συνομιλούν, να απαντά μονάχα σε επώνυμες αντιρρήσεις-μπράβο του!
Είναι γεγονός πως ο Ιωαννίκιος είχε “μίσος” προς τους εξαρχικούς για τον απλούστατο λόγο πως του αφαιρούσαν πελατεία. Από την άλλη βασικός του στόχος ήταν η διατήρηση της Οθωμανικής κυριαρχίας και των μεγάλων προνομίων του. Αυτό τον έφερνε αντιμέτωπο με τα Ελληνικά συμφέροντα και για αυτό όλοι οι Έλληνες διπλωμάτες τον κακολογούν σε όλα τα έγγραφα.
Όσο για νεποτισμό, αναξιοκρατία και τακτοποίηση ημετέρων, προφανώς θα αναφέρεστε στις εκλογές Μητροπολιτών στις μέρες μας. Συμφωνώ μαζί σας.
Τέλος, η συζήτηση γίνεται επί των επιχειρημάτων, όχι των προσώπων…
Aντί απάντησης, παρακαλώ τον γνώστη (μήπως είναι γνώστρια;)να διαβάσει στο περιοδικό του ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ, τεύχος 219-220, του έτους 1993, σσ. 76-80, την επιστολή του Ιωαννίκιου στον Πατριάρχη και να κρίνει ποιος ήταν ο βασικός του στόχος. Επικαλείσθε “όλους” τους ΄Ελληνες διπλωμάτες ότι τον κακολογούσαν, επειδή ήταν “αντιμέτωπος με τα ελληνικά συμφέροντα”. Διαβάστε λίγο ιστορία και εκεί θα δείτε ότι πολλοί Μητροπολίτες είχαν προστριβές με τις προξενικές αρχές που ούτε λίγο ούτε πολύ νόμιζαν ότι το Πατριαρχείο και οι Μητροπολίτες έπρεπε να είναι όργανα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Η οικουμενική φύση της Εκκλησίας, όμως, δεν επέτρεπε τέτοια οπτική γωνία. Κατά τον Κ. Βακαλόπουλο, ως και προδότες των εθνικών συμφερόντων έφθασαν να θεωρούν τους Μητροπολίτες ορισμένοι άκριτοι πρόξενοι (Νεότερη Ιστορία της Μακεδονίας, σ. 240). Η κατάσταση ήταν τέτοια, ώστε τον Οκτώβριο του 1902 το ελληνικό ΥΠΕΞ απηύθυνε αυστηρές συστάσεις στους προξένους.
Αν οι κληρικοί είχαν “μεγάλα προνόμια” γιατί θυσιάσθηκαν δύο Μητροπολίτες και οι 24 ιερείς της περιοχής μας;
Αν έχετε επιχειρήματα, παρουσιάστε ντοκουμέντα και βγάλτε την προσωπίδα-κουκούλα. Αποκαλυφθείτε. Φυγομαχείτε.
Βλέπω η καλή ιστοσελίδα/εφημερίδα διέγραψε την απάντηση μου. Λυπάμαι.
Δεν έχει διαγραφεί καμία απάντηση. Μάλλον κάνετε κάποιο λάθος.
Σου συνιστώ να διαβάσεις τον Καπετάν Κώττα της Γαλάτειας Σουρέλη.
Εκεί θα μάθεις όσα δεν ξέρεις.