Επίκαιρη ερώτηση της Πέτης Πέρκα: «Πλήρης απουσία αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια, με κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού και με ανεπανόρθωτο πλήγμα στον τουρισμό»
Η Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών κα Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με θέμα την ευθύνη της Κυβέρνησης σχετικά με τον κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού στα αεροδρόμια, λόγω της πλήρους απουσίας αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής των προβλεπόμενων υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Συγκεκριμένα και ενώ στους αυστηρά ελεγχόμενους χώρους ενός Αερολιμένα και ειδικά μέσα σε ένα πολιτικό αλλοδαπό αεροσκάφος, το μόνο εθνικό όργανο που έχει δικαιοδοσία να εισέλθει για την τήρηση και την εφαρμογή των πρωτοκόλλων ασφαλείας πτήσεων είναι οι πιστοποιημένοι, εξειδικευμένοι και εκπαιδευμένοι υπάλληλοι της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και δη οι Αερολιμενικοί, η Κυβέρνηση για μια ακόμα φορά «ξέχασε» την εν λόγω Αρχή, αφού δεν έχει θέσει τους εν λόγω υπαλλήλους ως υπεύθυνους μηχανισμού ελέγχου, όπως προβλέφθηκε για τις Λιμενικές Αρχές στα λιμάνια.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, σε χθεσινή του επίσκεψη στο αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’, ενόψει του ανοίγματος των πτήσεων εξωτερικού, είχε διαδοχικές συναντήσεις με την Πυροσβεστική, την ΕΛΑΣ, τις Ένοπλες Δυνάμεις και φυσικά τη Fraport, όχι όμως με την ΥΠΑ ή την Αεροπορική Αρχή Θεσσαλονίκης. Ειδικά όσον αφορά στη διαχειρίστρια εταιρία του αεροδρομίου, φαίνεται ότι τελικά για τη ΝΔ, φύλακες της ασφάλειας των αεροδρομίων είναι οι ιδιωτικοί φορείς.
Λόγω της παραπάνω κυβερνητικής αβλεψίας, η απρόσκοπτη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, στην κατεύθυνση αυτών που εξέδωσε η EASA, καθίσταται ήδη ιδιαίτερα δύσκολη, αναμένεται όμως να γίνει δυσκολότερη από τις 15 Ιουνίου, όταν ξεκινήσουν οι τουριστικές πτήσεις εξωτερικού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για 29 χώρες και περισσότερο από την 1η Ιουλίου που η λίστα με τις χώρες και τα αεροδρόμια με διεθνή κίνηση θα διευρυνθεί.
Τα πρωτόκολλα εντέλει αποκλείεται να τηρηθούν, με αποτέλεσμα, πέρα από τις υγειονομικές επιπτώσεις, να πληγεί ανεπανόρθωτα και ο τουρισμός.
Με βάση τα παραπάνω, η κα Πέρκα ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό για το ποιος θα επιβλέψει αν εφαρμόζονται τα υγειονομικά πρωτόκολλα στα αεροδρόμια, αν όχι οι Αερολιμενικοί της ΑΠΑ και εντέλει ποιον εξυπηρετεί αυτή η απουσία ελέγχου στην εφαρμογή της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Επιπλέον, η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ θέτει και πάλι το ζήτημα της σύστασης της ΑΠΑ, η οποία, σχεδόν ένα χρόνο από την ανάληψη της εξουσίας από τη ΝΔ δεν έχει ενεργοποιηθεί, κατά τις προβλέψεις του Ν4427/2016.
Το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης είναι το κάτωθι:
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Θέμα: «Πλήρης απουσία αερολιμενικού ελέγχου και εφαρμογής υγειονομικών πρωτοκόλλων στα αεροδρόμια, με κίνδυνο διασποράς του κορωνοϊού και με ανεπανόρθωτο πλήγμα στον τουρισμό»
Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν.4427/2016, αρμόδια για την εκτέλεση πάσης φύσεως επιθεωρήσεων και για την επιβολή κυρώσεων στο χώρο της Πολιτικής Αεροπορίας είναι αποκλειστικά η ανεξάρτητη διοικητική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ). Εντούτοις, με την από 14.03.2020 ΠΝΠ “Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19” (Α΄64), για ακόμη μία φορά η Κυβέρνηση «ξέχασε» την ΑΠΑ, αφού ως υπεύθυνοι μηχανισμού ελέγχου ορίζονται μόνο η ΕΛΑΣ, η Δημοτική Αστυνομία, το Λιμενικό και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Οι Υπηρεσίες όμως αυτές δεν μπορούν να εισέλθουν στους αυστηρά ελεγχόμενους χώρους ενός Αερολιμένα, πόσο μάλλον μέσα σε ένα πολιτικό αλλοδαπό αεροσκάφος, όπου δεν έχει καμιά δικαιοδοσία κανένα άλλο εθνικό όργανο, πέρα από τους πιστοποιημένους, εξειδικευμένους και εκπαιδευμένους υπαλλήλους της ΑΠΑ και δη τους Αερολιμενικούς, προς τήρηση και εφαρμογή των πρωτοκόλλων ασφαλείας πτήσεων.
Η Κυβέρνηση λοιπόν «ξέχασε» να θέσει και τους Αερολιμενικούς ως επόπτες εφαρμογής των μέτρων, όπως προβλέφθηκε αντίστοιχα για τις Λιμενικές Αρχές στα λιμάνια. Ήδη έχουν παρουσιαστεί φαινόμενα σε περιφερειακά αεροδρόμια, όπου αστυνομικοί αρνήθηκαν να ελέγξουν την εντοπιότητα των επιβατών ελλείψει σχετικής νομοθετικής διάταξης αντίστοιχης με τα πλοία. \
Κι ενώ ήδη με περιορισμένες πτήσεις η απρόσκοπτη εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων, στην κατεύθυνση και αυτών που εξέδωσε η EASA για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού στα αεροδρόμια καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη, η κατάσταση θα γίνει ακόμα πιο πολύπλοκη από τις 15 Ιουνίου, όταν θα αρχίσουν οι τουριστικές πτήσεις εξωτερικού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για 29 χώρες και περισσότερο από την 1η Ιουλίου που η λίστα με τις χώρες και τα αεροδρόμια με διεθνή κίνηση θα διευρυνθεί. Ειδικά αφού υπεύθυνη για την τήρηση των πρωτοκόλλων είναι η Αστυνομία και όχι οι εξειδικευμένοι υπάλληλοι της ΑΠΑ, τα πρωτόκολλα εντέλει αποκλείεται να τηρηθούν, με κίνδυνο να υπάρξει δεύτερο κύμα κορωνοϊού στην Ελλάδα και ιδίως στα περισσότερα ευάλωτα μικρά νησιά. Αν σ’ αυτό συνυπολογίσει κανείς ότι όπως κάθε χρόνο, οι τουρίστες στην συντριπτική πλειοψηφία τους θα έρθουν στη χώρα αεροπορικά, καταλαβαίνουμε ότι τελικά, πέρα από τις υγειονομικές επιπτώσεις, θα πληγεί ανεπανόρθωτα και ο τουρισμός.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιος θα επιβλέψει την εφαρμογή των Υγειονομικών Πρωτοκόλλων και των πρωτοκόλλων της EASA στον ευαίσθητο για την εθνική οικονομία χώρο της Πολιτικής Αεροπορίας, αν όχι οι εξειδικευμένοι Αερολιμενικοί υπάλληλοι της ΑΠΑ; Ποιον εξυπηρετεί η απουσία Αερολιμενικού Ελέγχου και Επιθεωρήσεων εφαρμογής της Διεθνούς, Ευρωπαϊκής και Εθνικής αεροπορικής νομοθεσίας;
2. Γιατί δεν εφαρμόζει η Κυβέρνηση στο σύνολο του το Ν.4427/2016 και μέχρι σήμερα, σχεδόν ένα χρόνο από την ανάληψη της εξουσίας από τη ΝΔ, δεν έχει συσταθεί η ΑΠΑ, ενώ παράλληλα διαρρέονται συνεχώς σενάρια συρρίκνωσής της πριν καν αυτή ενεργοποιηθεί;
Η ερωτώσα Βουλευτής
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Δυστυχώς και λίγα λέει η κ.Πέρκα σε αυτό το θέμα. Για να μην χαθεί ένα κομμάτι του τουρισμού, κινδυνεύει να χαθεί ολόκληρος…