Δήλωση Πέρκα: «Την ίδια ώρα που υπάρχει αδυναμία δανεισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η Aegean λαμβάνει κρατική ενίσχυση 120 εκ. ευρώ, χωρίς καμιά εγγύηση για το ελληνικό δημόσιο»
Με αφορμή την επικείμενη ολοκλήρωση της νέας κρατικής ενίσχυσης στην Aegean, ύψους 120 εκ. ευρώ, γίνεται αντιληπτό για ακόμα μια φορά ότι η Κυβέρνηση σε σχέση με τις αερομεταφορές ταυτίζεται πλήρως με τα ιδιωτικά συμφέροντα.
Κι αυτό γιατί προχωρά σε μια ad hoc ρύθμιση, χωρίς η τελευταία να εξασφαλίζει οποιαδήποτε εγγύηση για το ελληνικό δημόσιο και χωρίς να συνοδεύεται από κάποια ρήτρα απασχόλησης. Αυτό που θα λάβει το δημόσιο σε αντάλλαγμα της βοήθειας είναι δικαιώματα προαίρεσης για την απόκτηση μετοχών της Aegean ή αλλιώς τίτλους κτήσης επί των μετοχών (warrants). Στην ουσία δηλαδή θα λάβει δικαιώματα έναντι των χρημάτων που θα δοθούν, με υψηλό ριψοκίνδυνο χαρακτήρα, τα οποία δεν εγγυώνται επ’ ουδενί τα χρήματα του κράτους. Έχουμε επανειλημμένα ρωτήσει τους συναρμόδιους Υπουργούς για το ποια είναι η εξασφάλιση του δημοσίου σε περίπτωση πτώχευσης της Aegean και δεν έχουμε λάβει απάντηση, γιατί και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμιά εξασφάλιση.
Μάλιστα η εξαγορά δε θα γίνει με την τρέχουσα τιμή της μετοχής, αλλά με τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants. Κι αν κάποιος εύλογα αναρωτιέται το λόγο, η απάντηση είναι απλή. Αν η εξαγορά γινόταν με βάση τα 4 ευρώ περίπου ανά μετοχή που είναι η τρέχουσα τιμή, το δημόσιο με τα 120 εκ. ευρώ θα μπορούσε να κατέχει το 40% των μετοχών, γεγονός που θα το καθιστούσε τον απόλυτο κυρίαρχο, αφού η συμμετοχή του μεγαλύτερου μετόχου της Aegean, του κ. Βασιλάκη, ανέρχεται σε ποσοστό 36.68%.
Την ίδια ώρα λοιπόν που οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στο δανεισμό και η επιστρεπτέα προκαταβολή – που το μόνο που κάνει είναι να σωρεύει χρέη – είναι από ανύπαρκτη έως ελάχιστη, κάτι που συνιστά εμπαιγμό της μεγάλης πλειοψηφίας των μικρομεσαίων, η ΝΔ κάνει δώρο «ζεστό» χρήμα στην Aegean, χωρίς καμιά εγγύηση για το δημόσιο και χωρίς καμιά εξασφάλιση για τους εργαζομένους. Η εταιρία θα λάβει λοιπόν 120 εκ., ποσό που όπως αναφέρεται στο σχετικό νομοσχέδιο «δε σωρεύεται στις προηγούμενες ενισχύσεις» και που πολύ φοβάμαι ότι θα έχει και συνέχεια.
Ας μην ξεχνάμε επίσης τη διόλου αμελητέα βοήθεια που έχει λάβει μέχρι σήμερα η εταιρία. Και ποια η στάση της, σχετικά με τη συνεχιζόμενη κρατική στήριξη; Έλαβε τα χρήματα από τα vouchers, κράτησε για μήνες ομήρους τους καταναλωτές, χρειάστηκε η παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να επιστραφούν τα χρήματα και το σημαντικότερο, απέλυσε πλήθος υπαλλήλων. Και φυσικά το μέλλον περιγράφεται ευοίωνο για την εταιρία, έπειτα από την κατάργηση του κρατικού ελέγχου στους αερολιμένες της χώρας και με ένα νέο Εκτελεστικό Συμβούλιο της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας ελεγχόμενο από τον Υπουργό Μεταφορών, το οποίο πιθανότατα θα αποφασίσει και για μελλοντικές κρατικές ενισχύσεις υπέρ της εταιρίας.
Έχουμε κουραστεί να λέμε ότι βεβαίως και συμφωνούμε στο να στηριχθεί ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της χώρας, ο οποίος είναι γεγονός ότι έχει πληγεί ιδιαίτερα από την πανδημία. Η διαφωνία μας όμως έγκειται στους όρους και τις προϋποθέσεις της βοήθειας αυτής. Αυτό που έχουμε προτείνει ήδη από την αρχή της πανδημίας είναι αυτό που κάνουν τα οργανωμένα κράτη για να αντιμετωπίσουν τις μεγάλες ζημιές των αερομεταφορέων λόγω της κατακόρυφης πτώσης της επιβατικής κίνησης, δηλαδή κρατική στήριξη, με το κράτος να λαμβάνει μερίδιο στις εταιρίες. Είναι πράγματι λυπηρό ότι την ίδια στιγμή που η Γερμανία λαμβάνει 20% των μετοχών της Lufthansa, μέρος στο διοικητικό συμβούλιο με δύο άτομα, δικαίωμα αρνησικυρίας και υποχρεώνει τη διοίκηση σε μείωση των bonus των στελεχών, η ΝΔ προσφέρει κρατική στήριξη χωρίς καμιά εγγύηση, αφαιρεί τον έλεγχο του κράτους από τα αεροδρόμια και δέχεται τις απολύσεις της εταιρίας.