Το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και οι εχθροί του
Τις τελευταίες μέρες έχουμε μια σοβαρή προσπάθεια μαζικής αντίστασης στην πολιτική της Κυβέρνησης στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεκάδες φοιτητικοί σύλλογοι σε όλη τη χώρα ,αλλά και στη Φλώρινα, εναντιώνονται στην αντι-εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Χρυσοχοΐδη – Κεραμέως. Πολλοί ακόμη φορείς εκδηλώνουν τις διαφωνίες τους, (Πρυτάνεις, Δημοτικά Συμβούλια κ.α.) αυτές όμως μένουν στους τύπους, στον τοπικισμό και κυρίως ΔΕΝ μπορούν να έχουν καμία αγωνιστική πρακτική στο δρόμο. Σε κάθε περίπτωση οι φοιτητές εκπροσωπούν την κοινωνική ολότητα μέσα στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, κυοφορούν τις αγωνίες και τις αβεβαιότητες της νεολαίας στα χρόνια της καπιταλιστικής / υγειονομικής κρίσης.
Αν κάτι θα πρέπει να αναγνωρίσουμε στην πολιτική της Νέας Δημοκρατίας είναι η σοβαρή αναβάθμιση της κρατικής πολιτικής σε δύο τουλάχιστον τομείς. Αυτοί είναι της ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ και στον ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΙΚΟ καταιγισμό της ελληνικής κοινωνίας. Το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ είναι μια απάντηση στις υστερικές ιδεοληψίες της συντηρητικής παράταξης, ενώ ΔΕΝ εφάπτεται πουθενά με την πραγματικότητα και τις μορφωτικές ανάγκες του λαού και της νεολαίας.
Σε αυτή και σε μερικές ακόμη παρεμβάσεις, θα γίνει μια προσπάθεια ανασκευής αντιλήψεων του συρμού για τις σχολές και το φοιτητικό κίνημα. Παρεμβάσεις αναγκαίες ως ελάχιστη συμβολή στήριξης στο δύσκολο ,όσο και ελπιδοφόρο, αγώνα τον οποίο δίνει η νέα γενιά.
Η σχέση Οικονομίας – Παιδείας
Η συζήτηση για την αμοιβαία σχέση Εκπαίδευσης – Παραγωγής ή σε μια πιο σεσημασμένη απόδοση «ΑΕΙ – Αγοράς» είναι αντεστραμμένη. Η προτεραιότητα δίνεται στην πλευρά της Εκπαίδευσης και όχι της Παραγωγής! Ένα απλό παράδειγμα θα είναι κατατοπιστικό.
«Τα πανεπιστήμια δεν ακολουθούν τις ανάγκες της αγοράς».
Αλήθεια ποιες είναι οι ανάγκες της αγοράς και ποιος μπορεί στα σοβαρά να τις εκφράσει; Ποιες ήταν οι ανάγκες της χαώδους καπιταλιστικής αγοράς στο ξέσπασμα της Οικονομικής Κρίσης το 2008; Ποιες οι ανάγκες της αγοράς όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, τα εργατικά ατυχήματα κλπ; Θα θέλαμε μια κοινωνία όπου η επιστήμη θα ακολουθούσε αυτές τρέχουσες ανάγκες της αγοράς; Υποτάσσοντας την ανθρώπινη σκέψη και δημιουργία στο άμεσο κέρδος;
Η αλήθεια είναι διαφορετική Η καπιταλιστική οικονομία είναι ΠΙΣΩ από τις δυνατότητες της Επιστήμης. Η καπιταλιστική οικονομία ΔΕΝ μπορεί να απορροφήσει τους άνεργους πτυχιούχους γιατρούς, ενώ η κοινωνία τους χρειάζεται. Το κυνήγι του κέρδους δεν μπορεί να αξιοποιήσει του άνεργους παιδαγωγούς, ενώ η νέα γενιά τους χρειάζεται. Η ανταγωνιστική και άναρχη καπιταλιστική ανάπτυξη αξιοποιεί ότι προσκομίζει άμεσα κέρδος, υπαγορεύοντας τους όρους της παραγωγής της νέας γνώσης, στενεύοντας τον ερευνητικό ορίζοντα από τις ανάγκες των απλών ανθρώπων, τις δημιουργικές δυνάμεις της διανοητικής εργασίας από τα σύγχρονα ερωτήματα. Είναι η οικονομία αντίστοιχη της επιστήμης σήμερα, και αν θέλουμε να εναντιωθούμε στα σοβαρά στις επερχόμενες αλλαγές, πρέπει να ιχνηλατήσουμε έναν διαφορετικό τρόπο οργάνωσης της ελληνικής κοινωνίας…
Ποια ρεύματα στέκονται απέναντι στο δημόσιο Πανεπιστήμιο;
Σήμερα το Πανεπιστήμιο έχει απέναντι του τις δυνάμεις του νέο-φιλελευθερισμού. Ενός πολιτικού ρεύματος που θεωρητικά προέρχεται από τον πολιτικό φιλελευθερισμό, στην πράξη όμως έχει μετατραπεί στη «σιδερένια φτέρνα» της ιδιωτικοποίησης, της εμπορευματοποίησης και του ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου. Ο χώρος αυτός έχει συμμαχήσει οργανικά με το νέο-συντηρητισμό της ακροδεξιάς ,με φασίζουσες πολλές φορές πρακτικές. Όσες επικλήσεις και ομολογίες πίστης και αν κάνουν στη φιλελεύθερη δημοκρατία, όσες καταγγελίες και αν βγάλουν για τη Χρυσή Αυγή, η σύμπραξη νεοφιλελευθερισμού και ακροδεξιάς υπάρχει μέσα στο κόμμα της Νέας Δημοκρατίας. Η παρουσία τους είναι ευδιάκριτη, οι ρόλοι επιμερισμένοι σε οικονομία/καταστολή, έχει ονόματα και διευθύνσεις. Το φαινόμενο έχει διεθνείς διαστάσεις σε μια σειρά χώρες πχ ΗΠΑ, Βραζιλία, Ουγγαρία.
Η ακροδεξιά σύμμαχος και εκφραστής του ανορθολογισμού, του μένους για την πνευματική εργασία με την αντιδιανοητική της στάση, με το θεμελιώδες μίσος της για όλα τα προοδευτικά επιτεύγματα της ανθρωπότητας στην τέχνη και την πολιτιστική / καλλιτεχνική δημιουργία, δημιουργεί ένα τοξικό περιβάλλον για το δημόσιο πανεπιστήμιο και τις δυνάμεις της πρωτότυπης σκέψης και δημιουργίας δηλητηριάζοντας το κοινωνικό έδαφος.
Κινητοποιεί με τους γνωστούς μηχανισμούς τον εθνικιστικό όχλο, τον ακροδεξιό τους βραχίονα απέναντι σε οποιονδήποτε σκέφτεται, δρα ή απλά υπάρχει σε διαφορετική συχνότητα από την καταθλιπτική τους μονοφωνία. Από το «Η Μακεδονία είναι μια και Ελληνική», μέχρι τα φαινόμενα καταγγελίας της γυναικείας κακοποίησης η στάση τους είναι γνωστή. Ας σκεφτούμε πόσο κακό κάνει η στάση τους απέναντι στην επιστήμη με αφορμή τον Covid-19, τα εμβόλια, «το τσιπάκι» και τον επελαύνοντα ανορθολογισμό. Η ίδια τους η υπόσταση είναι ασύμβατη με την επιστημονική οργάνωση της σκέψης/δράσης. Ο Ιδεολογικός αγώνας απέναντι σε αυτές τις δυνάμεις είναι βασικός παράγοντας υπεράσπισης των Πανεπιστημίων σήμερα.
Σε κάθε περίπτωση θα είμαστε στο πλευρό των φοιτητών!
Τζώτζης Βασίλης
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Μέλος ΑΝΤΑΡΣΥΑ