Η φανταστική μας τάξη
Τον φετινό χειμώνα, στη μέση του πιο σκληρού lockdown, η Υπουργός Παιδείας ζήτησε να επισκεφθεί στα πλαίσια του διαδικτυακού μαθήματος ένα τμήμα της Γ’ Λυκείου του 1ου ΕΠΑΛ Φλώρινας. Η φιλόλογος που έκανε μάθημα την στιγμή εκείνη καλωσόρισε την υπουργό «στην φανταστική μας τάξη» και όπως αποδείχθηκε κυριολεκτούσε: Όχι μόνο για την μεστότητα των τοποθετήσεων των μαθητών, αλλά και για την έκδηλη αγωγή τους, που αναδείχθηκε καθ’όλη την διάρκεια του μαθήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τότε συζήτηση έκλεισε με την επισήμανση της φιλοξενούσης καθηγήτριας προς την υπουργό: «…να ξέρετε ότι τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά είναι κάτοικοι της περιφέρειας με πάρα πολλές δυσκολίες και αντιξοότητες με πάρα πολλά οικονομικά προβλήματα, γι’ αυτό έχουμε τη διάθεση ακόμα περισσότερο να τα βοηθήσουμε, γιατί αξίζουν τον κόπο και πρέπει να έχουν τον σεβασμό όλων…»..
Προφητικό και απόλυτα αληθινό. Αξίζουν τον σεβασμό μας διότι κάτω από αυτές τις συνθήκες οι (μόνιμα υποτιμημένοι) μαθητές της φανταστικής Γ’ Τάξης του 1ου ΕΠΑΛ Φλώρινας κατάφεραν σχεδόν το απόλυτο: Πέτυχαν εκπληκτικές επιδόσεις στις εξετάσεις για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ, που δύσκολα μπορείς να συναντήσεις αλλού. Το τμήμα Υγείας μετρά δύο εισαγωγές στην Ιατρική, μια στην Φαρμακευτική και πολλαπλές σε αξιολογότατες σχολές του κλάδου με υψηλές προοπτικές. Το τμήμα Οικονομίας σάρωσε, αφού σχεδόν όλοι οι μαθητές του πέτυχαν και μάλιστα πολλοί σε σχολές πρώτης επιλογής (Οικονομικές σχολές του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ). Το τμήμα δομικών κατάφερε επίσης να βάλει ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών του σε αξιόλογες σχολές (αρχιτεκτονικές, πολιτικών μηχανικών, μηχανολόγων) και το τμήμα πληροφορικής μέχρι και σε περιζήτητες σχολές μηχανικών ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Αποτελέσματα ενός (μόνιμα υποτιμημένου) σχολείου, που δεν ήρθαν τυχαία, αλλά μέσα από πολύ κόπο και μόχθο όλων. Ενός σχολείου που ο μέσος μαθητής σε σχέση με τον μέσο όρο, διαθέτει ελάχιστους οικονομικούς πόρους και έχει μικρότερες εξωσχολικές βοήθειες, ενώ συχνά απουσιάζει η αντίστοιχη στήριξη ή επιτήρηση από το οικογενειακό περιβάλλον του.
Και ενός σχολείου που διαθέτει επίσης (μόνιμα υποτιμημένους) καθηγητές που διακρίνονται για το πείσμα τους. Την ημέρα εκείνη η φιλοξενούσα καθηγήτρια μετέφερε στην Υπουργό Παιδείας την πλήρη εικόνα που βίωσαν οι καθηγητές (και οι οικογένειές τους) πέρυσι και πιθανόν να βιώσουν και φέτος: «…. Όλοι οι συνάδελφοι δουλεύουν άοκνα, κυριολεκτικά νύκτα – μέρα για την τηλεκπαίδευση και αν δείτε τα τηλέφωνά μας και 12 και 1 το βράδυ επικοινωνούμε με το σχολείο για να είμαστε έτοιμοι την επόμενη ημέρα, το δε σχολείο μας ήταν πρωτοπόρο στην τηλεκπαίδευση ήδη από πέρυσι, παρά τις αντιξοότητες…».
Η «φανταστική μας τάξη» λοιπόν είναι απόλυτα αληθινή και είναι εδώ. Αποτελείται από Φλωρινωτόπουλα που αγωνίζονται και πετυχαίνουν κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες. Γι’ αυτό και κερδίζουν τον σεβασμό μας.
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΑΚ. ΜΗΤΚΑΣ
Σίγουρα αξίζετε πολλά περισσότερα από ό,τι λέγεται, όμως να μην λησμονουμε ούτε ότι έχετε λιγότερη ύλη, ούτε πολύ ευκολότερα θέματα από το γενικό λύκειο. Ωστόσο κερδίσατε περισσότερο σεβασμό.
Η επιτυχία των παιδιών είναι μεγάλη αν αναλογιστεί κανείς τις θέσεις που τους αναλογούν στις ανώτατες σχολές σε σχέση με τους μαθητές των ΓΕΛ. Είναι κατά πολύ λιγότερες, ως εκ τούτου ο ανταγωνισμός μεταξύ τους για να τις καταλάβουν,τεράστιος.