Π. Πέρκα: «Η ΝΔ ξηλώνει τα σιδηροδρομικά έργα της Φλώρινας»
Δήλωση της Βουλευτή Φλώρινας και Αν. Τομεάρχη Περιβάλλοντος & Ενέργειας Π. Πέρκα σχετικά με την πολιτική της κυβέρνησης για το σιδηρόδρομο στη Δυτική Μακεδονία
Δεν έχουν τέλος οι παλινωδίες και οι άστοχες πολιτικές της κυβέρνησης για το σιδηρόδρομο στη Δυτική Μακεδονία. Εδώ κι ένα χρόνο μεθοδεύεται ένα σχέδιο ζοφερό που ουσιαστικά βάζει στο περιθώριο την περιοχή, ‘βγάζοντάς την από το χάρτη’ των συνδέσεων.
Ήδη από τον προηγούμενο Νοέμβριο κρούω τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με τις αλλαγές που προγραμματίζονται από τη ΝΔ και τον ΟΣΕ για τη σιδηροδρομική σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας. Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι εγκαταλείπεται ο σχεδιασμός χρόνων η εν λόγω σύνδεση να επιτευχθεί μέσω της γραμμής ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’ και στη θέση του προκρίνεται η γραμμή ‘Καλαμπάκα – Κοζάνη’, έργο που σίγουρα θα αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα υλοποίησης, αν υλοποιηθεί ποτέ.
Τα τελευταία δημοσιεύματα αναφέρουν ότι προχωρά η ωρίμανση του παραπάνω έργου. Τι κι αν αυτό, ως τμήμα του εκτεταμένου δικτύου στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (ΔΔΜ), έχει όριο ολοκλήρωσης το 2050. Τι κι αν όλοι γνωρίζουμε ότι έχει ελάχιστες πιθανότητες ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, αφού το κόστος του συνολικού έργου ‘Κοζάνη – Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα’ ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ και αφού δεν εντάχθηκε το 2013 στους ευρωπαϊκούς άξονες προτεραιότητας. Τι κι αν ‘δυναμιτίζεται’ η υλοποίηση του ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’, έργο του κεντρικού δικτύου των ΔΔΜ, ώριμο, με εξασφαλισμένη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε ποσοστό 100% για τις πρώτες μελέτες.
Με βάση λοιπόν δημοσιεύματα, φρόντισαν «να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση από το CEF II για τις πρώτες μελέτες» ή για να είμαστε ακριβείς, φρόντισαν να εξασφαλίσουν τα πρώτα ‘δωράκια’ σε μελετητές. Χωρίς δηλαδή η ΝΔ να λογαριάζει τα πρόστιμα και τις απεντάξεις έργων που έχει πληρώσει κατά καιρούς η χώρα, μας γυρίζει πίσω στις εποχές των αέναων μελετών, που στοιβάζονται στα συρτάρια κάποιου Υπουργείου ή Οργανισμού. Ποια συμφέροντα εξυπηρετούνται αλήθεια;
Μακάρι να μπορούσαν να προωθηθούν όσο το δυνατόν περισσότερα σιδηροδρομικά έργα, φυσικά πάντα στο πλαίσιο ενός στρατηγικού σχεδιασμού. Δεδομένου όμως ότι η χρηματοδότηση είναι πεπερασμένη, όλοι καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθούν δύο ανταγωνιστικά έργα. Εκ του πονηρού λοιπόν και προκειμένου να προωθηθεί το ‘Κοζάνη-Καλαμπάκα’, το οποίο δεν εντάχθηκε ποτέ στο κεντρικό δίκτυο ως έργο προτεραιότητας, ‘’κλέβουν’’ τη σύνδεση Κρυσταλλοπηγή-Πόγραδετς από το έργο που έχει προκριθεί στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο, την ‘κολλάνε’ στο έργο Κοζάνη-Καλαμπάκα και μάλιστα με δεύτερη λαθροχειρία… αφού δεν πρόκειται για την Κρυσταλλοπηγή αλλά για την Ιεροπηγή της ΠΕ Καστοριάς. Ποιον νομίζουν ότι θα κοροϊδέψουν;
Η κυβέρνηση αντί να σχεδιάζει έργα που απαντούν σε ανάγκες, στον ευρωπαϊκό σχεδιασμό και σε διακρατικες συμφωνίες, ‘ρισκάρει’ την υλοποίηση του έργου ‘Φλώρινα – Κρυσταλλοπηγή – Πόγραδετς’, αδιαφορώντας για το ότι από την Π.Ε. Φλώρινας διέρχεται η μόνη υφιστάμενη ενεργή σιδηροδρομική γραμμή και ότι η Φλώρινα είναι η μόνη πόλη στην περιοχή με τέσσερις πύλες εισόδου και προκρίνει μια άλλη χάραξη, η οποία έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, αλλά και με την πάγια ελληνική πολιτική μεταφορών των τελευταίων 30 χρόνων, με βάση την οποία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προβλέπεται ως δυνητικό κέντρο της βαλκανικής ενδοχώρας. Άραγε τι έχει να πει γι’ αυτό ο λιμένας Θεσσαλονίκης, ο Δήμος Θεσσαλονίκης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;
Η κυβέρνηση, αλλά και η Περιφερειακή αρχή αγνοούν τη μέχρι σήμερα πρόοδο στα έργα και μας φέρνουν πάλι στο σημείο μηδέν. Παραβιάζουν όμως και την έννοια της περιφερειακότητας, σύμφωνα με την οποία η ανάπτυξη πρέπει να διαχέεται. Δεν μπορεί να παρακάμπτεται από τον εγκεκριμένο σχεδιασμό και από τα μεγάλα έργα της Περιφέρειας μια περιοχή που αντιμετωπίζει βίαιη απολιγνιτοποίηση, όπως είναι η Π.Ε. Φλώρινας.
Θα ήταν πραγματικά ευχάριστη έκπληξη, ο νέος Υφυπουργός Μεταφορών να μη θυσιάσει έργα ενός ολοκληρωμένου και ευρύτερου σχεδιασμού στο βωμό της όποιας εντοπιότητας και να μη στερήσει από την περιοχή και την τοπική κοινωνία υποδομές που θα ενδυναμώσουν το δίκτυο μεταφορών για χάρη ενός έργου που πιθανότατα δε θα ξεκινήσει καν.
Η μάχη αυτή μπορεί να κερδηθεί μόνο αν συστρατευθούν όλοι οι φορείς της περιοχής που πιστεύουν στη δίκαιη ανάπτυξη, αν αντιταχθούν απέναντι στην κατασπατάληση δημόσιου χρήματος και υποστηρίξουν το δίκαιο αίτημα της Π.Ε. Φλώρινας για την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων που εδώ και δεκαετίες υποστηρίζει. Σε αυτό το πλαίσιο, εγώ θα συνεχίσω να αγωνίζομαι και να διεκδικώ για τον τόπο μου και τους ανθρώπους του. Εδώ κρινόμαστε όλοι.
Κα Βουλευτή, σοβαρά τώρα πιστεύετε ότι η Φλώρινα έχει ανάγκη την σιδηροδρομική σύνδεση που προτείνετε;
Η Φλώρινα έχει ανάγκη την σύνδεση της με την Εγνατία οδό με έναν ασφαλή και σύγχρονο δρόμο. Κάτι που δεν δρομολογήσατε ούτε εσείς όταν ήσασταν κυβέρνηση.
Κα Βουλευτή διαπιστώνω κάποια εμμονή με τον σιδηρόδρομο στην Φλώρινα ; μας κρύβετε κάτι ; ή δεν έχει άλλα προβλήματα αυτός ο έρημος τόπος για να ασχοληθείτε και να σχολιάσετε !
Έχεις μπροστά σου έναν άνθρωπο που σου λέει ότι θα φαγωθούν λεφτά, θα πεταχτούν μελέτες στον κάλαθο των αχρήστων, θα χάσει η Φλώρινα για ακόμα μια φορά ένα στρατηγικό πλεονέκτημα να συνδέει σιδηροδρομικά τρεις χώρες και συ βλέπεις εμμονή ή ότι σου κρύβουν κάτι;;;;;
Σου κρύβουν ότι είσαι αδαής Φλωρινιώτης της ηττοπάθειας. Είμαστε ότι μας αξίζει. Καλά να πάθουμε. Νερό κομμένο κάθε βράδυ, πετρέλαιο 1.40 χωρίς τηλεθέρμανση με άεριο ως υπόσχεση που θα λήξει το 2050 και στο ποτάμι να τρώμε σπόρια στη μιζέρια μας.
To έργο Κοζάνη Ηγουμενίτσα νομίζω είναι πολύ πιο χρήσιμο για την Ελλάδα και τους κατοίκους της. Η σύνδεση με το Πόγραδετς ποιους θα εξυπηρετεί; Η ένωση με τη Καστοριά μέσω τρένου θα ήταν σημαντική για την Φλώρινα, αλλά και από δρόμο ακόμα μέσω Βίγλας πάμε.