Δυσκολίες στο φαγητό: Παιδιά με διαταραχή αισθητηριακής δυσλειτουργίας
Τα παιδιά συνήθως τρώνε μια ποικιλία τροφών, δοκιμάζουν γεύσεις, δείχνουν ενδιαφέρον όταν βρίσκονται μπροστά στη πρόκληση μιας νέας υφής, οσμής, γεύσης. Μπορούν να φάνε ανάμεικτες τροφές π.χ. δημητριακά με γάλα, σούπα με κρέας και λαχανικά. Χρησιμοποιούν το κουτάλι, τα χέρια τους, ρουφούν το χυμό τους με το καλαμάκι, πλένουν τα δόντια τους.
Κάποια όμως παιδιά “παλεύουν”. Το φαγητό για αυτά είναι μια δυσάρεστη εμπειρία. Αντιστέκονται έντονα. Έχετε αναρωτηθεί μήπως πως όλο αυτό που συμβαίνει δεν είναι μια ιδιοτροπία του παιδιού σας αλλά μια αδυναμία;
Τα παιδιά με αισθητηριακά προβλήματα δυσκολεύονται στη διατροφή. Η αδυναμία του παιδιού να επεξεργαστεί τα ερεθίσματα εξ αιτίας της αισθητηριακής ευαισθησίας στη στοματική επεξεργασία έχει σαν αποτέλεσμα να αντιστέκεται έντονα και επίμονα στις νέες εμπειρίες γεύσεων. Τους ενοχλεί η οσμή, η υφή και το φαγητό τους αηδιάζει. Ίσως να πνίγονται γιατί έχουν δυσκολία στις κινήσεις του στόματος, κρατούν τη μπουκιά τους, προσπαθούν να την λιώσουν, δεν τη μασούν και δυσκολεύονται στη κατάποση.
Έχουν περιορισμένο διατροφολόγιο και προτιμούν τις πολτοποιημένες τροφές. Αντιμετωπίζουν δυσκολίες μετάβασης από τη μια υφή τροφής στην άλλη. Μπορεί να έχουν ακραίες συμπεριφορές: να φωνάζουν, να κλαίνε, να σπρώχνουν το πιάτο του φαγητού, να πετάν το κουτάλι, να κλείνουν το στόμα τους στην προσπάθεια αλλαγής της διατροφής τους. Αποφεύγουν να λερώνονται από το φαγητό ή μπορεί να είναι τελείως αδιάφορα στο απτικό ερέθισμα. Αγχώνονται αρνούνται οποιαδήποτε συνεργασία, δυσκολεύονται να ανεχτούν αλλαγή στη διατροφή τους.
Μην διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια ειδικού. Η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης ως θεραπευτική προσέγγιση στα παιδιά με αισθητηριακές ευαισθησίες βοηθά στη άρση των ανωτέρω δυσκολιών.
Παγιάντζα Θεοφανώ
Εργοθεραπεύτρια O.T.R. / S.I.