Επιστολή κατοίκων της Πρέσπας σχετικά με άρθρο της εφημερίδας “Καθημερινή”
Η εφημερίδα Καθημερινή είναι από τις λίγες εφημερίδες που, εδώ και πολλά χρόνια, έχει ασχοληθεί και ασχολείται με τις Πρέσπες. Η προσφορά της θετική και την ευχαριστούμε, όπως ευχαριστούμε και τους δημοσιογράφους που ασχολήθηκαν με την περιοχή μας. Δύο δημοσιογράφοι που μας επισκέφτηκαν τα τελευταία χρόνια και έγραψαν για την περιοχή μας, είναι ο κύριος Λιάλιος Γεώργιος και ο κύριος Τζίμας Σταύρος, τα άρθρα των οποίων διαβάστηκαν και χαιρετήθηκαν από όλους μας και τους ευχαριστούμε και αυτούς.
Πριν από λίγες μέρες, μας επισκέφθηκε μία συνεργάτιδα της Καθημερινής, η κυρία Μπλατσιου Νατάσα. Διαβάζοντας το άρθρο της, λες “τι ωραία που τα γράφει! μπράβο της!”. Όλα αυτά όμως μέχρι να φτάσουμε στην τελευταία παράγραφο. Εκεί η κυρία Νατάσα “έχυσε το γάλα από την καρδάρα”, λέμε στο χωριό μου. Αναφέρεται σε γεγονότα και πράγματα που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Δεν γνωρίζουμε με ποιους ήρθε σε επαφή ή αν αυτά που γράφει τα διάβασε κάπου, εμείς πάντως διαβάζοντάς τα κυρία Νατάσα, παγώσαμε!
Συγκεκριμένα:
α. Δεν υπάρχουν στην Πρέσπα σλαβόφωνα ερειπωμένα χωριά. Υπάρχουν ελληνικά ερειπωμένα χωριά.
β. Οι ονομασίες άλλαξαν το 1926 ή 1927, όπως άλλαξαν τότε σε όλη την Ελλάδα.
Και φτάνουμε στο κυριότερο και πάρα πολύ ευαίσθητο και αξιοσημείωτο ολίσθημα σας: γράφετε για σλαβομακεδονική συνείδηση. Το δικαιολογείτε λέγοντας ότι, είναι μία μικρή μερίδα που αποτελείται από άτομα που επέστρεψαν από προσφυγιά, λόγω του εμφυλίου.
Σας πληροφορούμε πως, η πλειοψηφία των γηγενών κατοίκων κατά 80% είναι από παιδιά και γονείς επαναπατρισθέντων. Έχουν όλοι αυτοί κυρία Νατάσα, συνείδηση σλαβομακεδονικη; Αν είναι δυνατόν!
Από εδώ αρχίζει η μεγάλη σας ευθύνη. Εμείς εδώ δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι όλα αυτά τα γράψατε συνειδητά και θέλετε να περάσετε κάποιο μήνυμά σας. Πιστεύουμε πως έχετε πέσει θύμα κάποιου γλοιώδους πληροφοριοδότη. Από εκεί και πέρα όμως η ευθύνη σας γίνεται πολύ μεγαλύτερη, γιατί έπρεπε να διασταυρώσετε την πληροφορία που σας έδωσε ο αχαρακτήριστος αυτός τύπος. Εκτός αυτών, θα έπρεπε να πονηρευτείτε και λίγο. Δεν σας φάνηκαν περίεργα αυτά που σας είπε; Μήπως έπρεπε να διερωτηθείτε και να ασχοληθείτε λίγο περισσότερο με το ποιον αυτού του ανθρώπου; Μήπως γράφοντας αυτά που σας είπε, χωρίς να το θέλετε, περάσατε το δικό του μήνυμα;
Γιατί αυτά γράφτηκαν σε ελληνική εφημερίδα και μάλιστα ευρείας κυκλοφορίας και με πολύ βαρύ όνομα. Μήπως το μέλλον θα τα βρούμε μπροστά μας; Ευχόμαστε να μη συμβεί κάτι τέτοιο.
Στις Πρέσπες κυρία Μπλατσιου, κατοικούσαν και κατοικούν Έλληνες και έχουν όλοι ελληνική συνείδηση. Ο γηγενής πληθυσμός ομιλούσε (σήμερα όχι πια) ένα τοπικό ιδίωμα χωρίς γραφή, με πολύ φτωχό λεξιλόγιο, κατάλληλο για συνεννόηση μόνο για τις ατομικές ανάγκες και τις αγροτικές ασχολίες. Αποτελείτο από, κατά πλειοψηφία, λέξεις σλαβικής προέλευσης, πάρα πολλές τουρκικές, αλβανικές και ελληνικές. Ήταν και είναι ένα τοπικό ιδίωμα που δεν έχει καμία σχέση με κάποια βαλκανική επίσημη γλώσσα. Πολλά μπορούμε να γράψουμε πάνω στο θέμα αυτό και να παρουσιάσουμε και στοιχεία, αλλά προς το παρόν σταματούμε εδώ.
Σε αντιπαράθεση του δικού σας επιλόγου, εμείς θα κλείσουμε μία πρόσκληση: Να ξανάρθετε στις Πρέσπες και να είστε σίγουρη ότι θα περάσουμε πολύ καλά, με γλέντι καλό και συνειδησιακά ελληνικό.
Όταν καταπιάνεσαι με τόσο σοβαρά γεγονότα, πρέπει να γνωρίζεις πως ο χειρισμός τους είναι πολύ δύσκολος και χρειάζονται μεγάλες ικανότητες και γνώσεις, έρευνες κλπ.
Είναι “σπίθα που ανάβει φωτιά”, όπως λέει ένα λαϊκό τραγούδι.
Πετρίδης Π. Λάζαρος
Πατσέας Α. Αθανάσιος
Κάτοικοι Πρεσπών
Μπράβο σας Πρεσπιώτες… Έλληνες είμαστε η Μακεδονία είναι μία και Ελληνική…
μηπως οι επισημες αρχες (δημος-περιφερεια) να κανουν κατι παραπανω; μηπως να αιτηθουν την δημοσια συγνωμη εφημεριδας και αρθρογραφου για τις ανακριβειες και αποζημειωση για ηθικη βλαβη;
Λε λε μπρε Πρεσπιώτες σας ενόχλησε και μια αναφορά σε ερημωμένα σλαβόφωνα χωριά;
Ας μην κρυβόμαστε πίσω απο το δακτυλό μας πλέον. Όλοι γνωρίζουμε πως υπάρχουν σλαβόφωνα χωριά στην Φλώρινα ερειπωμένα ή μη. Το ξέρετε και εσείς, είναι βασικό να το αποδεχτείτε για να προχωράτε παρακάτω. Και επειδή μιλάτε για ιδίωμα, αντε ας το πιάσουμε από την αρχή.Για να υπάρχει ιδίωμα πρέπει να υπάρχει γλώσσα. Εσεις για ποιας γλώσσας το ιδίωμα μιλάτε; Η Πρέσπα όπως και όλη η ευρύτερη περιοχή φέρει βαριά ιστορία και πολύ πόνο. Σταματήστε να προσβάλλετε τους ζωντανους και τους νεκρούς που απλά δεν μιλάνε/δεν μιλούσαν ελληνικά.Σταματήστε να προσβάλλετε την μνήμη των ανθρώπων και των ερειπωμένων τοίχων. Δεν κινδυνεύει η μακεδονία μας (η ελληνική) από τους γείτονες, κινδυνεύει περισσότερο από την αμάθεια, την άρνηση αποδοχής της πραγματικότητας και τις ιστορικές ανακρίβειες που διαβάζουμε στο εσωτερικό της χώρας. Εθνικισταράδες υπάρχουν και εδώ και εκεί που κάνουν τις βρωμοδουλειές τους. Σταματήστε να τους δίνετε τροφή. Και αφήστε εμάς που συνεχίζουμε να μιλάμε και μια άλλη γλώσσα στην ησυχία μας. Φτάσαμε στο 2022 πια, δεν εχουμε ψυχρό πόλεμο πλέον…Και είναι καιρός να βγεί η ιστορική αλήθεια στο φως. Μην ανησυχείτε εσεις, δεν θα χάσετε την ελληνικότητά σας.
Κανείς δεν πρόσβαλε κανέναν για τη γλώσσα που μιλάει. Ο λόγος για πρακτόρια και ¨δημοσιογράφους¨ εκδιδομένων επι χρήμασι και κατα παραγγελία εντύπων που εξυπηρετούν σχέδια και έχουν γραμμένη την αλήθεια…Το παιχνίδι είναι στημένο κι όποιος παίζει το γνωρίζει.
τι ακριβώς εξυπηρετεί αυτή η “δημοσιογράφος” μιλήστε μας ανοιχτά, εσείς που έχετε καταλαβει…είναι πρακτόρισσα των γειτόνων; χαχαχα. Τι είναι στημένο;Για ποιο λόγο; Γιατί να το κάνει μια εφημερίδα σαν την καθημερινή;
Όσο για το “κανεις δεν προσέβαλλε κανέναν για τη γλώσσα που μιλάει”, η επιστολή μας λέει πως ο γηγενής πληθυσμός ομιλούσε (σήμερα όχι πια) το ιδίωμα (που δεν μας λεει ποιας γλώσσας το ιδιωμα).Μήπως εκτοπίστηκε η πλειοψηφία αυτών που μιλούσαν την γλώσσα;Και ξέρετε πολύ καλά πως υπάρχουν κάτοικοι που ακόμα την μιλάνε (μεταξύ τους δυστυχώς κυρίως στα σπίτια) γιατί ως γνωστόν θεωρείται απαγορευμένη και αυτός ο φόβος δεν έχει φύγει από τους μεγαλύτερους που είναι ακόμα εν ζωή. Και δεν χρειάζεται να το πω εγώ, το ξέρετε ήδη: η πλειοψηφία των κατοίκων ήταν σλαβόφωνοι. Ας τελειώνουμε με αυτό το κρυφτούλι. Και είθε κάποτε να λάμψει η αλήθεια και της Πρέσπας και της περιοχής ολόκληρης.
Μονο το ιδιοκτησιακό καθεστώς των κατοικιών του Αγίου Γερμανού να πιάσουμε, φτάνει…τι πληθυσμός έμενε εκεί και που βρίσκεται τώρα πριν έρθουν αυτοί που τα κατοικούν τώρα; Τι ήταν οι άνθρωποι που έμεναν σε αυτά τα σπίτια; Γιατί δεν ξαναγύρισαν; Τι έγκλημα έκαναν;
Φτανει, φτανει πια. Το ξαναλέω: αποδοχή της πραγματικότητας χρειάζεται να πάμε παρακάτω. Να ανοίξουν και τα σύνορα στον Λαιμό μπας και ξεμπλοκάρουν οι εγκέφαλοι ολονών μας.
Δεν υπάρχουν σκοπιανοί και έλληνες πράκτορες πια. Υπάρχουν μόνο χρήσιμοι ηλίθιοι που παίζουν το παιχνίδι εκείνων που διέλυσαν τη Γιουγκοσλαβία στο όνομα της αυτοδιάθεσης των λαών. Ξεμπλόκαρε ξαφνικά ο εγκέφαλός σου και περιμένεις να ανοίξει η συνοριακή διάβαση για να αγοράζεις ψωμί και βενζίνη απο τη severna, να αγοράζουν οι τουρίστες ελληνοποιημένο φασόλι (you now) και να δουλεύουν εισαγόμενοι στις ταβέρνες και τα καταλύματα-αν απομείνουν κάποια-. Φαντάζομαι οτι με το αζημίωτο έγινε το ξεμπλοκάρισμα.
Και συ ρε Μπρατσκο εαν νοιωθεις εγκλωβισμένος στην Ελλαδα μπρε παιδί μου, γιατι δεν πας να ζησεις στους γείτονες συγγενεις σου;
Αυτό κατάλαβες Μπάτκα εσύ από το επιστολή κατοίκων της Πρέσπας σχετικά με άρθρο της «Καθημερινής»; Ότι είναι αντίδραση για την αναφορά σε ερημωμένα σλαβόφωνα χωριά; Ότι η Μπλάτσιου αναδυκνύει την ιστορική αλήθεια και οι κάτοικοι της Πρέσπας θέλουν να την αποκρύψουν; Λε λε Μπάτκα τί κατάλαβες… λελε. Υπάρχει και μη Ελληνική Μακεδονία Μπάτκα; Λέ λε…
Να μας πουν αν τα χωριά της πρέσπας εποικίστηκαν με πόντιους από την ασία και βλάχους από την ήπειρο ,επίσης τι απέγιναν οι γηγενείς Μακεδόνες όπως και τα χωριά τους Πυξός,μοσχοχώρι
Λε λε fisheman, δεν μας γράφεις εσύ τι κατάλαβες όμως.
Εγώ κατάλαβα ότι το άρθρο της δημοσιογράφου βρίθει από απροκάλυπτη αριστερή- κομμουνιστική υστερία , προσπαθώντας να επηρεάσει τους αναγνώστες για μια ευαίσθητη περιοχή!!!
Tα φαντάσματα θα σας στοιχειώνουν πάντα.
Δεν είμαι Ντόπιος αλλά Πόντιος και ζω στις Καρυές. Το χωριό μου πριν τον εμφύλιο κατοικείτο μόνο από σλαβόφωνο πληθυσμό, εμείς ήρθαμε από την Πύλη. Οι κάτοικοι του διέφυγαν στο εξωτερικό συντασσόμενοι με τους Αντάρτες που του είχαν υποσχεθεί αυτονομία της Μακεδονίας. ΟΙ δύο τρεις οικογένειες που έμειναν ζούσαν σε καθεστώς φόβου. Αυτή είναι η αλήθεια κύριοι.
Και δεν θυμάμαι να έγινε κάποια μαζική συνέλευση ώστε να συντάξουν οι κάτοικοι την επιστολή, οπότε μην ομιλείτε εξ ονόματος των κατοίκων αλλά για τον εαυτό σας.
Η ιστορική αλήθεια είναι μία, οι προπαγάνδες ένθεν και ένθεν πολλές.
Το χειρότερο είναι πως σας έχουν κάνει να ντρέπεστε για την παραδοσιακή μας γλώσσα. Θα αντιδρούσε κανείς σε αναφορές σε Βλάχικα ή Αρβανίτικα χωριά; Προφανώς και όχι, οπότε που το κακό να αναφερθεί η ιστορικά εκτεταμένη σλαβοφωνία στην περιοχή; Σεβαστείτε τουλάχιστον τις γιαγιάδες σας που όταν γέννησαν τους γονείς σας είπαν τσέντο μοε και όχι παιδί μου. Τέλος, δικαίωμα του καθενός να αυτοπροσδιορίζεται όπως επιθυμεί.
ΥΓ Το “ιδίωμα” είναι σλαβική διάλεκτος που ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη Βουλγάρικη και τη Μακεδονική γλώσσα.
Ετσι απλα με καλυψες πληρως,
Ειναι πλεον καιρος να