Π. Πέρκα: «Αν η ΝΔ δεν είχε ‘τινάξει στον αέρα’ το διαγωνισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα θα κυκλοφορούσαν στους δρόμους ηλεκτρικά λεωφορεία»
Τοποθέτηση της Βουλευτή Φλώρινας στην Επιτροπή της Βουλής κατά την ενημέρωση από τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών σχετικά με τη σύμβαση προμήθειας 250 ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων
Η κα Πέρκα ξεκίνησε την τοποθέτησή της, απαντώντας στην αναφορά του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ακύρωσε το διαγωνισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την προμήθεια νέων λεωφορείων, μεταξύ των οποίων ήταν και ηλεκτρικά. «Οφείλω να κάνω αυτή τη διευκρίνιση κ. Υπουργέ, γιατί το θέμα αυτό μας απασχόλησε όλη την προηγούμενη τετραετία – έχουμε κάνει και σχετικές ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Θα αναφερθώ συγκεκριμένα στην υπ’ αρ. 858-859/2019 απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ), η οποία αναφέρει ότι ‘η Αναθέτουσα Αρχή δύναται να τροποποιήσει τους επίμαχους όρους, κατά τρόπο με τον οποίο να καθίστανται νόμιμοι και, με την επιφύλαξη πλήρωσης των διατάξεων δημοσιότητας, ο διαγωνισμός να διεξαχθεί ως προβλέπει το λοιπό κανονιστικό πλαίσιο αυτού’.
Πραγματικά ήταν η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ που ‘τίναξε στον αέρα’ το διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να είμαστε στο τέλος του 2023 και να μην κυκλοφορεί ούτε ένα νέο λεωφορείο στους δρόμους. Γνωρίζουμε όλοι ότι για να προχωρήσει μια μεταρρύθμιση δεν αρκεί μια θητεία, ούτε καν μιας κυβέρνησης, όχι μόνο ενός Υπουργού. Δε γίνεται να λέμε ότι θέλουμε να προχωρήσει η πράσινη μετάβαση και κάθε κυβέρνηση που έρχεται να καταργεί νόμους της προηγούμενης για να κάνει τον δικό της. Έτσι έμεινε πίσω και το Μετρό Θεσσαλονίκης, έτσι καθυστερούν τόσο πολύ και τα ηλεκτρικά λεωφορεία, το λέγαμε τέσσερα χρόνια στον προκάτοχό σας, τον κ. Καραμανλή.
Αναφέρατε κι εσείς προηγουμένως ότι ψάχνετε άλλες πηγές χρηματοδότησης για τα λεωφορεία φυσικού αερίου (φ/α) του διαγωνισμού, επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν τα χρηματοδοτεί πλέον. Αυτό λέμε κι εμείς τόσο καιρό. Έχετε δεσμεύσει έτι περαιτέρω τη χώρα σε έργα φ/α, η Ευρώπη τα χαρακτηρίζει πια ‘αδρανή κεφάλαια’, το συναντάμε τώρα και στην περίπτωση των λεωφορείων και θα το βρίσκουμε συνεχώς μπροστά μας.
Οι μεταφορές συμβάλλουν πάρα πολύ στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, γι’ αυτό και υποστηρίζουμε την ηλεκτροκίνηση, η οποία όμως θα έπρεπε να ξεκινήσει από τα δημόσια μέσα μεταφοράς, να ακολουθήσουν οι εταιρικοί στόλοι, τα επαγγελματικά οχήματα και τα ΤΑΞΙ και γενικά τα οχήματα με πολλά επιβατοχιλιόμετρα/οχηματοχιλιόμετρα. Για να μην αναφερθώ στις καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά τους σταθμούς φόρτισης, με τις συνεχείς παρατάσεις.
Αυτό που έχουμε δει όμως όλη την προηγούμενη περίοδο από την κυβέρνηση είναι απραξία, έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου, αποσπασματικές κινήσεις, πολλές απευθείας αναθέσεις συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και μισθώσεις μεταχειρισμένων λεωφορείων 15ετίας, ακατάλληλων και μάλιστα με αστρονομικά τιμολόγια. Σα να μη γνώριζε για τους διαγωνισμούς ανάθεσης μεταφορικού έργου».
Η Βουλευτής Φλώρινας αναφέρθηκε στη συνέχεια στον προκείμενο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων, μεταξύ των οποίων και 250 ηλεκτρικών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Ακόμα και ο συγκεκριμένος διαγωνισμός πέρασε από σαράντα κύματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το 1ο τμήμα για 100 υβριδικά λεωφορεία, το οποίο κηρύχθηκε άγονο, αφού δεν υποβλήθηκαν προσφορές, καθώς υπήρχαν καταγγελίες για φωτογραφικές προδιαγραφές, γεγονός που φαίνεται να αποθάρρυνε τους προμηθευτές.
Σε ό,τι αφορά το 5ο τμήμα του διαγωνισμού που συζητάμε σήμερα, είχαμε αρχικά διαδοχικές αποχωρήσεις ή αποκλεισμούς εταιριών σε διάφορα στάδια του διαγωνισμού, για να έρθει έπειτα το Ελεγκτικό Συνέδριο με το ΣΤ’ κλιμάκιο να απορρίψει κατά πλειοψηφία την προτεινόμενη σύμβαση, με την αιτιολογία ότι υπάρχει παράβαση των διατάξεων του Άρθρου 255, παρ. 1 του Ν4412/2016 για τις προμήθειες του Δημοσίου, καθώς η κινέζικη εταιρία YTONG BUS που ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος, δεν ανήκει στους δικαιούμενους συμμετοχής, διότι εδρεύει στην Κίνα, με την οποία η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει συμφωνία αμοιβαία συνεργασίας για δημόσιες συμβάσεις.
Τελικά – και θα ήθελα να μας ενημερώσει σχετικά ο Υπουργός – το 7ο τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την 1113/23 πράξη του ανακάλεσε την 214/23 πράξη του ΣΤ’ κλιμακίου και ενέκρινε το σχέδιο της σύμβασης. Ευτυχώς μάλιστα, διότι η απόρριψη της προτεινόμενης σύμβασης ουσιαστικά ακύρωνε το σύνολο του τρέχοντος διαγωνισμού, αφού ως προϋπόθεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κονδύλια ήταν το ποσοστό των ηλεκτρικών λεωφορείων να είναι τουλάχιστον 30%».
Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της ερωτώντας τον κ. Σταϊκούρα αν ισχύουν τα δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία στο Υπουργείο ετοιμάζονται πυρετωδώς για την προκήρυξη ενός άλλου διεθνούς διαγωνισμού που αφορά στην παραχώρηση 63 και πλέον λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής σε ιδιώτες. «Γενικά η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι ‘παίρνει άριστα’ στην παραχώρηση μεταφορικού έργου σε ιδιώτες. Αν ισχύουν τα δημοσιεύματα, τουλάχιστον αυτή τη φορά προχωράτε με διεθνή διαγωνισμό κι όχι με απευθείας ανάθεση, όπως συνηθίζετε. Παρ’ όλα αυτά, γεγονός παραμένει ότι για τη ΝΔ και πάλι η λύση του ιδιωτικού τομέα στις μεταφορές φαίνεται να είναι μονόδρομος. Βεβαίως η Ευρώπη δε μας έχει δώσει αυτό το παράδειγμα, η οποία στηρίζει τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τα οποία δυστυχώς δεν είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης».