Ακοή και γλωσσική ανάπτυξη
Η ικανότητα να εντοπίζουμε ήχους και να προσδίδουμε νόημα σε αυτούς είναι υψίστης σημασίας, καθώς αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη της ομιλίας και της γλώσσας. Ήδη από τη γέννησή του το παιδί αντιλαμβάνεται τους ήχους/ τις λέξεις από το περιβάλλον του και σταδιακά είναι ικανό να τις αναγνωρίζει και να τις χρησιμοποιεί ώστε να παράγει προφορικό λόγο.
Η παραγωγή ομιλίας είναι ο καλύτερος δείκτης της ακουστικής αντίληψης των παιδιών, διότι τα ίδιααναπαράγουν ό,τι ακούν και με τον τρόπο που το ακούν. Τα παιδιά με φυσιολογική ακοή, που βρίσκονται σε ένα περιβάλλον με πλούσια ακουστικά ερεθίσματα ομιλίας, έχουν πολλαπλά οφέλη. Μαθαίνουν να ακούν, να επεξεργάζονται, να μιμούνται,να παράγουν και παράλληλα να κατανοούν τις λειτουργίες της γλώσσας και της ομιλίας. Το αποτέλεσμα είναι να αρχίσουντην παραγωγή λόγου που είναι αναγκαίες για την περαιτέρω γλωσσική του ανάπτυξη.
Τα παιδιά που παρουσιάζουν μειωμένη ακουστική ικανότητα βρίσκονται σε μειονεκτική θέση ως προς την ανάπτυξη των γλωσσικών τους δεξιοτήτων. Ανάλογα με το είδος και τον βαθμό της ακουστικής δυσκολίας, οι ακουστικές πληροφορίες μπορεί να προσλαμβάνονται παραποιημένες ή μη ευδιάκριτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζεται η ικανότητα του παιδιού να εντοπίζει συγκεκριμένους γλωσσικούς ήχους και να τους χρησιμοποιεί στην ομιλία του.
Πότε θέλει έλεγχο η ακοή του παιδιού;
- Αμέσως μετά τη γέννηση και προτού η μητέρα εξέλθει του μαιευτηρίου ή τις αμέσως επόμενες ημέρες.
- Πριν αρχίσει η φοίτηση στο νηπιαγωγείο.
- Πριν την είσοδο στην Α΄ Δημοτικού.
- Όταν υπάρχουν συχνά επεισόδια ωτίτιδας.
- Όποτε υπάρχει υποψία βαρηκοΐας.
Ενδείξεις για έλεγχο ακοής σε Ωτορινολαρυγγολόγο:
- Δεν ανταποκρίνεται όταν το φωνάζουν.
- Μιλάει πολύ δυνατά.
- Ακούει την τηλεόραση σε μεγάλη ένταση.
- Προφέρει τις λέξεις λανθασμένα.
- Δεν έχει καλές επιδόσεις στο σχολείο.
- Είναι συχνά εκνευρισμένο και υπερκινητικό.
Επιμέλεια κειμένων: Αθηνά Αθανασίου M.Ed , Φιλόλογος – Ειδική παιδαγωγός
Ομάδα πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης ΖΩ.. γραφίζω
Παπακυριακού Μαρία Msc, Ψυχολόγος
Ιωάννα Γιαννουτάκη M.Εd, Λογοθεραπεύτρια
Σοφία Γεωργιάδου M.Εd,Λογοθεραπεύτρια
Ελευθερία Ιωαννίδου Msc, Λογοθεραπεύτρια
Όλγα Πέικου M.Ed, Νηπιαγωγός – Ειδική παιδαγωγός
Για να μάθεις περισσότερα για την Ομάδα πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης πάτα εδώ :