Ας γνωρίσουμε το πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης ESDM
Στο επίκεντρο του ESDM βρίσκεται η εμπειρική βάση γνώσεων που σχετίζονται με τις αρχές μάθησης και ανάπτυξης βρεφών-νηπίων καθώς και τις επιδράσεις του πρώιμου αυτισμού στην πρώιμη ανάπτυξη. Η παρέμβαση ESDM μπορεί να παρέχεται στο σπίτι ή σε άλλα περιβάλλοντα φροντίδας, κοινότητας και εκπαίδευσης από εκπαιδευμένους θεραπευτές και γονείς κατά τη διάρκεια του φυσικού παιχνιδιού και της καθημερινής ρουτίνας. Το ESDM στοχεύει στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης σε όλους τους τομείς για τα παιδιά με ΔΑΦ και στη μείωση των συμπτωμάτων του αυτισμού που βλάπτουν την ικανότητα των παιδιών να μαθαίνουν από τις καθημερινές εμπειρίες και τις αλληλεπιδράσεις.
Ενώ το ESDM απευθύνεται σε όλους τους αναπτυξιακούς τομείς που αφορούν στα παιδιά, εστιάζει κυρίως:
- στην ενίσχυση των κοινωνικο-συναισθηματικών ικανοτήτων,
- στην ενίσχυση των γνωστικών και γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών, επειδή η ανάπτυξη σε αυτούς τους τομείς επηρεάζεται ιδιαίτερα από τον αυτισμό.
Οι πρακτικές παρέμβασης βασίζονται σε επαναλαμβανόμενα στοιχεία από την έρευνα για την πρώιμη παιδική ηλικία μάθησης – ανάπτυξη μάθησης και στην εφαρμοσμένη ανάλυση συμπεριφοράς. Το ESDM χρησιμοποιεί μια προσέγγιση που βασίζεται σε δεδομένα για τη μάθηση και την πρόοδο των παιδιών.
Επειδή η μάθηση βρεφών-νηπίων επηρεάζεται έντονα από την ποιότητα των σχέσεων μεταξύ παιδιών και ενηλίκων, το ESDM περιλαμβάνει τη χρήση ευαίσθητων στρατηγικών που ανταποκρίνονται στις καθημερινές ευκαιρίες μάθησης που παρέχονται από γονείς και μέλη της οικογένειας για την υποστήριξη της μάθησης των παιδιών.
Έτσι, το ESDM συνδυάζει μια αναπτυξιακή, βασισμένη στο παιχνίδι και στη σχέση προσέγγιση με αρχές εφαρμοσμένης ανάλυσης συμπεριφοράς για να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο σύνολο το οποίο είναι εξατομικευμένο αλλά παράλληλα ακολουθεί στρατηγικές που αναλύονται σε εγχειρίδιο: μια νατουραλιστική, αναπτυξιακή-συμπεριφορική παρέμβαση (NDBI) που επιτρέπει σταδιακές αλλαγές ενώ παράλληλα έχει το χαρακτήρα μιας διδακτικής προσέγγισης που βασίζεται στο μαθησιακό προφίλ ενός συγκεκριμένου παιδιού για τη διασφάλιση της μέγιστης προόδου στους μαθησιακούς στόχους.
Δήμητρα Σαμαρά
Λογοθεραπεύτρια, M.A , MSC
Πηγή :
https://esdm.gr/