Πέτη Πέρκα: «16 μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών και το Πόρισμα του Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ‘αγνοείται’»
Λάβαμε πρόσφατα απάντηση στην ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου όλων των Βουλευτών της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς για το γεγονός ότι έχουν περάσει 15 μήνες (όπως ίσχυε τότε, πλέον 16) μετά το «έγκλημα των Τεμπών» και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) δεν έχει εκδώσει ακόμα το Πόρισμά του.
Η απάντηση δεν ήρθε από τον Υπουργό, αλλά από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, που αν και προσφάτως κατέστη επιχειρησιακός, ενώ έχει συσταθεί από τον Ιανουάριο 2023, παρουσιάζεται ήδη ‘λαλίστατος’ και ευρηματικός στο να στρέφει την προσοχή οπουδήποτε αλλού εκτός από το κυρίως θέμα, ότι δηλαδή ένα τόσο σημαντικό Πόρισμα ‘αγνοείται’.
Ο Οργανισμός λοιπόν ‘εγκαλεί’ τη Νέα Αριστερά, διότι, όπως αναφέρει, από τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία προβλέπεται ότι αν ένα χρόνο μετά το εκάστοτε ατύχημα δεν είναι εφικτή η έκδοση Πορίσματος, ο φορέας διερεύνησης δίνει στη δημοσιότητα προσωρινή δήλωση – το οποίο και έκανε. Τι θέλει λοιπόν η Νέα Αριστερά και ζητά το Πόρισμα;
Φυσικά, στην απάντησή του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ εντέχνως παραλείπει το γεγονός ότι στην ερώτησή μας κάνουμε ξεχωριστή αναφορά για τη συγκεκριμένη προσωρινή δήλωση, μέσω της οποίας ο Οργανισμός λέει ότι η διερεύνηση του δυστυχήματος αποτελεί «πρώτη προτεραιότητα». Αυτό είναι όμως το θέμα; Αν ο Οργανισμός συμμορφώνεται με την Ευρωπαϊκή Οδηγία ή αν η εν λόγω προσωρινή δήλωση αρκεί; Η Οδηγία λέει ότι μπορεί να δημοσιοποιείται μια τέτοια δήλωση σε κάθε επέτειο του δυστυχήματος, είναι αυτό όμως αρκετό για τη διερεύνηση του «πιο θανατηφόρου δυστυχήματος που έχει ποτέ καταγραφεί στην Ελλάδα»;
Για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πάντως, σίγουρα δεν είναι. Αυτό φαίνεται άλλωστε από τις διαδοχικές επισημάνσεις και τον προβληματισμό που εκφράζεται σε σειρά επιστολών, ήδη από την 21η Ιουλίου 2023 – κάτι που επίσης υπογραμμίζουμε στην ερώτησή μας. Η ΕΕ καθιστά σαφές ότι το Πόρισμα θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο 12 μήνες μετά το δυστύχημα, ενώ σημειώνεται πως «…κάθε μέρα περαιτέρω καθυστέρησης καθιστά δυσκολότερη την πρόσβαση στα απαραίτητα αποδεικτικά στοιχεία…».
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην απάντησή του δεν αναφέρει τίποτα από τα παραπάνω, σημειώνει όμως ότι υπολογίζει πως η δημοσιοποίηση του Πορίσματος θα γίνει στις αρχές του 2025. Δηλαδή, αν όλα πάνε καλά, η διερεύνηση θα ολοκληρωθεί δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, γεγονός που μας δημιουργεί αμφιβολίες για την ποιότητα του εν λόγω έργου, αφού όπως εξαρχής έχει αναφέρει η ΕΕ, η πρόσβαση στα στοιχεία γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
Εκτός από τα παραπάνω, εντύπωση μας κάνει – ή και όχι – η ‘αφωνία’ του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και ειδικότερα του Υπουργού. Άφησε την απάντηση σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα στο νεοσύστατο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ενώ δεν είπε λέξη για την τεράστια καθυστέρηση στο να καταστεί ο Οργανισμός λειτουργικός, για το ότι το Πόρισμα για τα Τέμπη δεν έχει ακόμα εκδοθεί και δεν θα εκδοθεί για καιρό ακόμα, ούτε μας ενημέρωσε για την αντίδραση της ΕΕ σε σχέση με το ότι η προθεσμία παρήλθε άπρακτη. Αντίδραση που σίγουρα θα υπήρξε, αν κρίνουμε από το ότι η Επιτροπή από νωρίς ‘χτυπούσε το καμπανάκι’ για την έγκαιρη ολοκλήρωση του Πορίσματος, αλλά που δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, γιατί στο αίτημά μας για αποστολή της σχετικής αλληλογραφίας, και πάλι ο Υπουργός δεν ανταποκρίθηκε.
Η προσπάθεια συγκάλυψης από πλευράς κυβέρνησης σε όλες τις πτυχές του δυστυχήματος αποδεικνύεται συνεχώς. Εμείς όμως στη Νέα Αριστερά δεν πρόκειται να σταματήσουμε μέχρι να αποκαλυφθεί όλη αλήθεια και να αποδοθεί δικαιοσύνη.