Π. Πέρκα: «Εκσυγχρονισμός για την κυβέρνηση ΝΔ είναι επιβολή του κυβερνητικού σχεδίου κόντρα στο Σύνταγμα και φωτογραφικές ρυθμίσεις»
Τοποθέτηση της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέως της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, στην κατ’ άρθρο συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων»
Ότι δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων αλλά, για επιβολή από τα πάνω, ενός συγκεντρωτικού σχεδίου ενάντια μάλιστα σε συνταγματικές προβλέψεις, σημείωσαν οι φορείς που κλήθηκαν στη σχετική Επιτροπή της Βουλής. Επιβεβαίωσαν με αυτόν τον τρόπο την κριτική της Νέας Αριστεράς, όπως εκφράστηκε από την εισηγήτρια του νομοσχεδίου, Πέτη Πέρκα, που επικεντρώθηκε στην τελική στόχευση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει και την ανακύκλωση με κάθε τρόπο. Δηλαδή με επιβολή του σχεδίου της από τα πάνω, χωρίς καμία διαβούλευση με και συναίνεση από τους Δήμους και τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), αφαιρώντας παράλληλα αρμοδιότητες από την τοπική αυτοδιοίκηση. Ειδικό βάρος δόθηκε από τους εν λόγω φορείς στην αντισυνταγματικότητα των νομοθετικών διατάξεων, ειδικά των άρθρων 11 και 13.
Στην κατ’ άρθρο επεξεργασία του νομοσχεδίου η Πέτη Πέρκα αναφέρθηκε στις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου, εκτός των αποβλήτων. Σχολίασε δεικτικά ότι ακόμη και ο χαρακτηρισμός «εμβληματικές» έφυγε από τον τίτλο του κεφαλαίου με τις ενεργειακές διατάξεις, καθώς πρόκειται στην πραγματικότητα για αποσπασματικές ρυθμίσεις και δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό φωτογραφικές, με εξαίρεση ελάχιστες θετικές διατάξεις που αφορούν κατά βάση σημειακή ενσωμάτωση προβλέψεων ευρωπαϊκών Οδηγιών.
Ειδικότερα στάθηκε στα κάτωθι άρθρα:
-Τα άρθρα 26 και 27 για τα πιλοτικά πλωτά φωτοβολταϊκά σε λιμνοδεξαμενές, τεχνητές λίμνες και τεχνητά υδάτινα σώματα
Η κυβέρνηση αντί να μεταφράζει τη λέξη πιλοτικά σε έργα καινοτόμα, state of the art, τη μεταφράζει σε εξαιρέσεις και fast track διαδικασίες. Εξαιρέσεις από τη περιβαλλοντική αδειοδότηση για τα θαλάσσια πλωτά φωτοβολταϊκά στο νόμο 4951/2022 και τώρα απόλυτη προτεραιότητα στις αδειοδοτικές διαδικασίες, καθώς και σύνδεση ακόμη και σε κορεσμένα δίκτυα αντί για παράδειγμα να μπαίνουν έργα ενεργειακών κοινοτήτων. Ζητάμε όμως να ξεκαθαρίσετε ότι δεν πρόκειται για έργα στις τεχνητές λίμνες Στράτου και Καστρακίου μεγαλύτερης ισχύος βέβαια γιατί, δίνετε και τη δυνατότητα τροποποίησης ή κατάτμησης της Βεβαίωσης ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων.
-Το άρθρο 28 για την μετάπτωση από το net metering σε net billing
Ένα άρθρο που βλέπουμε θετικά, αρκεί να υπάρξει μέριμνα για έργα ενεργειακών κοινοτήτων με διατήρηση του net metering που έχουν κοινωφελή χαρακτήρα και θα κινδυνεύσει η υλοποίησή τους αν μεταπέσουν στο net-billing, όπως είναι το έργο της Μινώα ενεργειακής κοινότητας.
-Το φωτογραφικό άρθρο 29 που αφορά συγκεκριμένα έργα ΑΠΕ στην Κρήτη
Πρέπει να αποσυρθεί επειδή δίνεται παράταση προθεσμιών με σκοπό τη δημιουργία χρονικού περιθωρίου ανάπτυξης συγκεκριμένων έργων, τα οποία είχαν ευνοηθεί σκανδαλωδώς με προηγούμενη ρύθμιση της κυβέρνησης. Με την τροποποίηση του άρθρου 100 του 4821 όπου η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έκανε «δώρο» αφαίρεσε τότε την υποχρέωση κατασκευής υποθαλάσσιας ανεξάρτητης διασύνδεσης για αυτά τα έργα ΑΠΕ.
-Τα άρθρα 30 και 31 για «πρασίνισμα» του Πόρου και της Αστυπάλαιας
Ενώ το πρόγραμμα «GR-eco islands» είναι προφανώς θετικό, η κυβέρνηση παραμένει «κολλημένη» στο να μην εμπλέκει σε αυτά τα έργα τις τοπικές κοινωνίες παρά μόνο ιδιώτες. Στην Αστυπάλαια δε, μαζί με το «πρασίνισμα» σχεδιάζει και τουριστικό χωριό γίγας, ζήτημα που έχει αναδείξει η Νέα Αριστερά με ερώτηση στη Βουλή.
-Το άρθρο 32 που θεσπίζει το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης «Συστάδων» δημόσιων κτιρίων
Ζητάτε να υπερψηφίσουμε μία πρόθεση αφού όλες οι λεπτομέρειες του Προγράμματος θα περιλαμβάνονται σε Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί στο μέλλον. Δεν είναι κατανοητό επίσης γιατί δημιουργείται νέο πρόγραμμα αφού υπάρχει το Πρόγραμμα Ηλέκτρα για τα δημόσια κτίρια το οποίο ξεκίνησε μάλιστα το 2023 με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση.
-Το άρθρο 34
Είναι άλλο ένα φωτογραφικό άρθρο και αφορά συγκεκριμένα έργα ΑΠΕ ίσως και ένα μόνο, όπως προκύπτει και από τα πάρα πολλά σχόλια στη δημόσια διαβούλευση, και σάς ζητάμε, όπως και οι φορείς, να το αποσύρετε.
-Το άρθρο 36 είναι φωτογραφικό και τροποποιεί προηγούμενο νόμο της ίδιας κυβέρνησης
Γίνεται προσθήκη στον 4951 που έδινε τη δυνατότητα επανέκδοσης απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ή οποιαδήποτε άλλης διοικητικής πράξης που απαιτείται για την έκδοση της Άδειας Εγκατάστασης μετά από ακυρωτική δικαστική απόφαση. Τώρα περιλαμβάνεται και η περίπτωση που η ίδια η άδεια εγκατάστασης ακυρώνεται δικαστικά ώστε να μπορεί να επανεκδοθεί. Και αυτή ζητάμε να αποσυρθεί.
-Το άρθρο 37 για την επιστροφή εγγυητικών επιστολών
Είναι άλλη μία προσπάθεια «μαζέματος» της φούσκας στην ανάπτυξη των ΑΠΕ που προκάλεσε ο νόμος 4685 με τη Βεβαίωση Παραγωγού, τη φούσκα που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Αφορά την επιστροφή των εγγυητικών επιστολών για παύση βεβαίωσης παραγωγής ή αιτήματος για οριστική προσφορά σύνδεσης.
-To άρθρο 38 για την αναστολή έργων ΑΠΕ στις πληγείσες περιοχές του Έβρου
Έχει προκαλέσει την αντίδραση εννέα (9) περιβαλλοντικών οργανώσεων, που ζητούν να ανασταλούν για πέντε (5) έτη οι διαδικασίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης συγκεκριμένων ομάδων έργων (μεταξύ αυτών και οι Αιολικοί Σταθμοί) τόσο στην καμένη έκταση όσο και σε παρακείμενες άκαφτες εκτάσεις του Έβρου και της Ροδόπης που αποτελούν κρίσιμα οικοσυστήματα για την επιβίωση των απειλούμενων ειδών πουλιών. Ο σκοπός δε του άρθρου ήταν εμφανής στην αιτιολογική που είναι αναρτημένη στη δημόσια διαβούλευση που σημείωνε ότι: «με απώτερο σκοπό της ρύθμισης τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των σχετικών έργων στις πληγείσες περιοχές».
-Τα άρθρα 40 και 41 για την αποθήκευση
Πρόκειται για θετικές ρυθμίσεις επί της αρχής αλλά θέλουμε να λάβετε υπόψη σας την τροποποίηση που ζητά η Μινώα Ενεργειακή Κοινότητα ώστε να δοθεί η δυνατότητα να προστεθεί αποθήκευση και σε συστήματα Virtual Net-Billing ή και virtual net metering. Το άρθρο 41 δεν μπορούμε να το ψηφίσουμε γιατί έχουμε και πολύ κακό προηγούμενο με τις Υπουργικές Αποφάσεις που τροποποιούν συνεχώς τις προτεραιότητες χορήγησης Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης σε μεμονωμένους σταθμούς αποθήκευσης αυτή τη φορά με άγνωστα κριτήρια, προϋποθέσεις και τεχνικά χαρακτηριστικά.
-Το άρθρο 49 δίνει τη δυνατότητα μέρος του περιεχομένου του φακέλου της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, μετά των παραρτημάτων αυτής να μπορούν να κατατίθενται στην αγγλική γλώσσα, είναι απαράδεκτο και πρέπει να αποσυρθεί. Ειδικά μετά από την εμπειρία με την έκθεση των δήθεν Ολλανδών, της HVA, για τη Θεσσαλία που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στα αγγλικά.
-Το άρθρο 60 που μειώνει που μειώνει τον ηλεκτρικό χώρο που είχε δοθεί για αυτοκατανάλωση
Τροποποιεί τον πολύ πρόσφατο νόμο 5106/2024 για την κατανομή περιθωρίου ισχύος 10 MW ανά υποσταθμό σε διάφορες κατηγορίες έργων αυτοπαραγωγής. Η ένστασή μας έγκειται στο ότι προτείνονται δύο τροποποιήσεις που επιτρέπουν τη χρήση του ηλεκτρικού χώρου 4 MW ανά υποσταθμό για εμπορικά έργα και όχι αποκλειστικά για έργα αυτοπαραγωγής.
-το άρθρο 61 που εισάγεται ο επιμερισμός του κόστους 50% παραγωγοί και 50% καταναλωτές για έργα σύνδεσης μέσης τάσης
Πρόκειται για επέκταση προηγούμενης ρύθμισης του 4951 όπου προέβλεπε τον επιμερισμό 50% στους παραγωγούς 50% στους τελικούς καταναλωτές του κόστους αυτή τη φορά για τη σύνδεση καταναλωτών μέσης τάσης. Έχουμε κριτικάρει έντονα τη διάταξη του άρθρου 98 του 4951 και έχουμε καταθέσει και ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου για το θέμα. Τώρα λοιπόν επεκτείνεται αυτήν την απαράδεκτη ρύθμιση και για έργα σύνδεσης καταναλωτών μέσης τάσης.
Η Βουλεύτρια Φλώρινας ανέφερε ότι οι πολεοδομικές διατάξεις είναι αποσπασματικές ενώ κάποιες φαίνεται ότι «φωτογραφίζουν» κάποιες περιπτώσεις. Επανέλαβε τέλος τα λεγόμενα του εκπροσώπου του Δικτύου Ενεργειακών Κοινοτήτων Δυτικής Μακεδονίας (ΟΦΕΛΟΣ), ως και το δικό της σχόλιο για την κατάσταση ακόμη και με τις κοινωφελούς χαρακτήρα ενεργειακές κοινότητες, ειδικά στη Δυτική Μακεδονία. Τη δημιουργία δηλαδή ολιγοπωλίου στην ανάπτυξη των ΑΠΕ, με έργα που βρίσκονται σε λίγα χέρια επενδυτών.
Επανέλαβε την έκφραση του εκπροσώπου της κοινωφελούς ενεργειακής κοινότητας «Όφελος»: «Ζούμε σαν να είναι μία μεγάλη παραλία που έχουν όλοι ομπρελοκαθίσματα και μπιτσόμπαρα και εμείς προσπαθούμε να απλώσουμε την πετσέτα μας».
Ακολουθεί το σχετικό βίντεο: