Πέτη Πέρκα: «Ανεξάρτητα από το τι διακρίνεται σε γνήσιο ή μη βίντεο, η έκρηξη συνέβη και η επιστήμη θα ‘μιλήσει’»
Στις 29 Ιανουαρίου 2025 και στον απόηχο των μεγαλειωδών συγκεντρώσεων για το έγκλημα των Τεμπών, ο ‘παραπλανημένος’ Πρωθυπουργός, πέρα από το ότι ‘πήρε πίσω’ πολλά από όσα έλεγε αμέσως μετά το δυστύχημα, έκανε και μια ευχή. «Θα ήλπιζα πράγματι – και δεν το ξέρω», παρατήρησε, «στο φάκελο του Ανακριτή να υπήρχε επιτέλους ένα βίντεο από αυτό το τρένο, να βλέπαμε αν στα ανοιχτά βαγόνια μετέφερε λαμαρίνες ή κάτι άλλο».
10 μέρες μετά, κι ενώ δυο χρόνια αυτό που γνωρίζουμε όλοι είναι ότι τέτοιο βίντεο δεν υπάρχει, η ευχή του Κ. Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε. Εμφανίστηκαν λοιπόν, όχι ένα, αλλά δύο τέτοια βίντεο, στα οποία οι πραγματογνώμονες που ορίστηκαν από τον Ανακριτή αναφέρουν στη σχετική τους γνωμοδότηση ότι πράγματι εμφανίζεται η εμπορική αμαξοστοιχία, ενώ δεν διακρίνεται να μεταφέρεται κάποιο άλλο φορτίο, εκτός από αυτά που έχουν δηλωθεί. Τονίζεται όμως παράλληλα ότι δεν μπορεί να πιστοποιηθεί η γνησιότητα του εν λόγω υλικού, κάτι που αναμένεται να γίνει από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών τις επόμενες ημέρες.
Να υπενθυμίσουμε ότι ήταν οι ίδιοι πραγματογνώμονες που στο παρελθόν είχαν αποφανθεί ότι η έκρηξη οφείλεται σε έλαια σιλικόνης, αλλά μάλλον τέτοια ζητήματα αμεροληψίας είναι λεπτομέρειες επί κυβέρνησης ΝΔ.
Πώς φτάσαμε όμως ως εδώ; Να έρχονται στη δημοσιότητα τόσο κρίσιμα στοιχεία, δυο χρόνια μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, και όχι από τον ΟΣΕ, αλλά από έναν δικηγόρο της εταιρίας φύλαξης; Αναφέρομαι ενδεικτικά σε ορισμένες μόνος πράξεις ή παραλείψεις του Οργανισμού.
- Ο ΟΣΕ αμέσως μετά το δυστύχημα δεν ενημέρωσε τον Ανακριτή ότι το οπτικοακουστικό υλικό από τις κάμερες διατηρείται μόνο 15 ημέρες. Όπως δεν ενημέρωσε και την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, ως όφειλε, σύμφωνα με το Άρθρο 8, Παρ. 4 της Οδηγίας 1/2011. Μάλιστα, στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τα Τέμπη, ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, Π. Τερεζάκης, δήλωσε ψευδώς ότι «ήταν υποχρεωμένος να τα σβήσει».
- Πέρα από το μέγιστο δυνατό χρόνο αποθήκευσης, ο ΟΣΕ δεν ενημέρωσε τις Αρχές ότι, σύμφωνα με την ίδια Οδηγία, σε συμβάντα που χρήζουν διερεύνησης – όπως προφανώς είναι και το έγκλημα των Τεμπών – υπάρχει πρόβλεψη διατήρησης των αρχείων μέχρι και 3 μήνες μετά το δυστύχημα.
- Όταν, μήνες μετά την παραγγελία, ο ΟΣΕ έστειλε στις Αρχές το σχετικό υλικό από τους σταθμούς – αλλοιωμένο, αφού είχε γίνει επανεγγραφή του δίσκου – μήπως και μπορέσει να ανακτηθεί από κάποιον ειδικό, ήταν και αυτό ελλιπές, αφού δεν περιλάμβανε την εμπορική αμαξοστοιχία.
Αυτό που υποστηρίζει ο Οργανισμός είναι ότι ζητήθηκαν καταγραφές από το σιδηροδρομικό σταθμό και όχι από τον εμπορικό, όπου και έγινε η φόρτωση. Χωρίς φυσικά ο κ. Τερεζάκης ή κάποιος άλλος υπεύθυνος να διευκρινίσει στις Αρχές – που προφανώς δεν γνώριζαν – ότι πρόκειται για δυο διαφορετικούς σταθμούς και ότι η φόρτωση δεν έγινε στο σταθμό, για τον οποίον ζητούν το υλικό.
Οι παραπάνω παραλείψεις που βαραίνουν τον ΟΣΕ αφορούν μόνο το υλικό από τις κάμερες. Είχε προηγηθεί η αλλοίωση των συνομιλιών του σταθμάρχη που διέρρευσαν στα Μέσα, με την παράνομη αφαίρεση από το σύστημα καταγραφών επικοινωνιών του Οργανισμού, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει γνωστό ποιος αλλοίωσε τα στοιχεία, αλλά σε κάθε περίπτωση, με προφανή ευθύνη του ΟΣΕ.
Και επίσης, το ‘μπάζωμα’ του τόπου του εγκλήματος, όπου ο Οργανισμός είχε ξεκάθαρα ευθύνη όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων, ως διαχειριστής υποδομής.
Μετά από όλα αυτά, ρωτάμε και ξαναρωτάμε τον αρμόδιο Υπουργό, χωρίς να παίρνουμε απάντηση: Πώς είναι δυνατόν να παραμένει αμετακίνητος στη θέση του, ως Διευθύνων Σύμβουλος, ο κ. Τερεζάκης;
Σε κάθε περίπτωση, ακόμα κι αν αποδειχθεί η γνησιότητα των βίντεο, ο χρονισμός της εμφάνισής τους είναι τουλάχιστον περίεργος και αυτό είναι κάτι που σωστά πρέπει να εξετάσει ο Εισαγγελέας. Αναμένουμε επιπλέον και τα Πορίσματα του ΕΜΠ και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπου από ό,τι έχει διαρρεύσει στα Μέσα, τα επιστημονικά δεδομένα ‘μιλούν’ για μεταφορά εύφλεκτου υλικού, που προκάλεσε την έκρηξη. Κάτι που, αν αποδειχθεί, θα είναι γεγονός, είτε αυτό διακρίνεται στα βίντεο, είτε όχι.
Όπως γεγονός είναι και η κατάρρευση του σιδηροδρόμου επί κυβέρνησης ΝΔ, με αποτέλεσμα εν έτη 2023 να συγκρούονται μετωπικά δυο τρένα σε διπλή γραμμή, προκαλώντας το θάνατο 57 ανθρώπων, νέων στην πλειοψηφία τους. Με την κατάσταση σήμερα να είναι ακόμα χειρότερη, όπως προκύπτει από το πλήθος των σιδηροδρομικών συμβάντων που πλέον αποτελούν καθημερινότητα.