Πέτη Πέρκα: «Ο κ. Κυρανάκης επαναφέρει χωρίς αιδώ το αφήγημα περί τηλεδιοίκησης 1% το 2019, που έχει απαντηθεί με κατάθεση στοιχείων στη Βουλή»
Δευτερολογία στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για το σιδηρόδρομο
«Αυτή η κυβέρνηση, για να εξυπηρετήσει τον ίδιο σκοπό χρησιμοποιεί άλλα μέσα. Για παράδειγμα, για τον κ. Καραμανλή και για τον κ. Τριαντόπουλο θεώρησε ότι για να αποδοθεί δικαιοσύνη πρέπει να πάει σε Προανακριτική Επιτροπή – φιάσκο, δεν έχει σημασία. Για τον κ. Βορίδη όμως και τον κ. Αυγενάκη, για τον ίδιο σκοπό, για να αποδοθεί δικαιοσύνη δηλαδή, θεώρησε ότι δεν πρέπει να γίνει Προανακριτική, αλλά Εξεταστική», είπε χαρακτηριστικά ξεκινώντας τη δευτερολογία της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς.
«Το ίδιο κάνετε και στο σιδηρόδρομο, το ίδιο κάνετε παντού. Τη μια φορά η ΕΡΓΟΣΕ να αποσχιστεί από τον ΟΣΕ, για τον ‘καλό σκοπό’ της ασφάλειας και της αναβάθμισης και μόλις μετά από ένα χρόνο φέρνετε το αντίθετο νομοσχέδιο, για τον ίδιο σκοπό. Και τώρα έρχεται ένα τρίτο, το οποίο, μεταξύ άλλων, περιγράφει ένα σύστημα που δεν πιστοποιεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA). Όσα και να μας πείτε, στον πολιτισμένο κόσμο υπάρχουν πιστοποιήσεις, ISO κτλ. Οπότε τι συζητάμε;».
Συνεχίζοντας, έδωσε απαντήσεις για διάφορα ζητήματα, για τα οποία τοποθετήθηκε προηγουμένως ο Υπουργός, και πρώτα για τις δικλείδες ασφαλείας που υπήρχαν στο σιδηρόδρομο την περίοδο 2015 – 2019. «Ο μοιραίος σταθμάρχης ήταν ευθύνη του κ. Καραμανλή – η μετάταξή του «προδήλως παράνομη», όπως τόνισε η Επιτροπή Γεραπετρίτη. Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα – η οποία λειτουργούσε μέχρι να καεί από τη φωτιά τον Ιούλιο του 2019 και που δεν αποκαταστήσατε, παρά το αμελητεό κόστος – αφενός θα μπορούσε να αποτρέψει κι αυτή το έγκλημα των Τεμπών, συγχρόνως όμως, όσο λειτουργούσε, υπήρχε υποχρεωτικά και δεύτερος σταθμάρχης. Το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Καρόλου, από όπου οι σιδηροδρομικοί μπορούσαν να επικοινωνούν με τους μηχανοδηγούς και να βλέπουν τα τρένα στη γραμμή, το οποίο σταμάτησε να λειτουργεί όταν μετακόμισε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2020. Και φυσικά το GSM-R, το οποίο παραδόθηκε το 2018, πιστοποιήθηκε με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση το 2022, και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ».
«Αυτό που όμως ‘με έβγαλε από τα ρούχα μου’ ήταν που επαναφέρατε το αφήγημα ότι παραλάβατε λειτουργική τηλεδιοίκηση στο 1% του δικτύου. Αφήγημα του κ. Καραμανλή, το οποίο εγκατέλειψε τελικά, και έπειτα του κ. Σταϊκούρα, ο οποίος το εγκατέλειψε επίσης, αφού με στοιχεία έχουμε αποδείξει ότι δεν ισχύει. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα:
Το 2007 η τότε κυβέρνηση υπογράφει μια σύμβαση – και μάλιστα για προμήθεια – που είναι η σύμβαση του ETCS. Ποιο είναι το περίεργο, ότι για να γίνει το ETCS, προαπαιτούμενο είναι η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, άρα η σύμβαση 717, η οποία υπογράφηκε το 2014. Δηλαδή το ETCS το 2007 και το προαπαιτούμενο γι’ αυτό το 2014!
Η 717 πρόκειται για μια εξόχως προβληματική σύμβαση, με πολλές παθογένειες, όπως φαίνεται και από το Πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.). Με πλημμελείς μελέτες, με προβλεπόμενα υλικά μη συμβατά με αυτά που υπήρχαν στην αγορά κτλ, ενώ επιδικάστηκε και πρόστιμο 2.5 εκατομμυρίων ευρώ στην ΕΡΓΟΣΕ, επειδή υπέγραψε το 2014 τη συγκεκριμένη Σύμβαση.
Η Σύμβαση δεν μπορούσε να προχωρήσει περαιτέρω την περίοδο 2015-2019, διότι απαιτείτο η υπογραφή Συμπληρωματικής Σύμβασης, όπως αναγνώρισε η Ε.Δ.ΕΛ. και όπως συμφώνησε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι απαραίτητοι διαχειριστικοί έλεγχοι δεν επέτρεψαν την υπογραφή της Συμπληρωματικής Σύμβασης μέχρι το τέλος 2019. Πότε υπέγραψε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας τη Συμπληρωματική Σύμβαση; Το Μάιο του 2021, με καθυστέρηση 15 μηνών!
Αλλά πριν από αυτό, τι παρέλαβε η Νέα Δημοκρατία το 2019. Όσοι γνωρίζουν από έργα, γνωρίζουν επίσης ότι ο ενδεδειγμένος τρόπος μέτρησης προόδου ενός έργου είναι οι επιμετρήσεις και οι πιστοποιήσεις. Σύμφωνα με αυτά λοιπόν, το Μάιο του 2019, το ποσοστό ολοκλήρωσης της 717 ήταν 72,04%. Το Μάρτιο του 2020 ήταν 74%, είχε δηλαδή προχωρήσει μόλις 2%. Και, από επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ του Φεβρουαρίου 2023, αποδεικνύεται ότι το Φεβρουάριο του 2023, η κανονική Σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί μόνο μέχρι 77%, και η Συμπληρωματική Σύμβαση (μετά από 21 μήνες από την υπογραφή της) μόνο σε ποσοστό 17%».
«Αλλά κι εμείς όταν μπήκαμε στο Υπουργείο το 2015, δεν υπήρχε τίποτα, ήταν όλα λεηλατημένα. Η ΓΑΙΑΟΣΕ μάλιστα είχε βγάλει διαγωνισμό για ανάταξη και του ETCS και του GSM-R, τα οποία λόγω αχρηστίας χρειάστηκε να τα επισκευάσει – έχω στοιχεία και γι’ αυτά».
Η Π. Πέρκα έκανε εκτενή αναφορά στο πλήθος και στη σπουδαιότητα των σιδηροδρομικών έργων που υλοποιήθηκαν την περίοδο 2015 – 2019, εν μέσω δημοσιονομικής ασφυξίας. Βαλτωμένα έργα ή εγκαταλελειμμένα λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, ανατάχθηκαν και ολοκληρώθηκαν ή δημοπρατήθηκαν – 270 χλμ ηλεκτροκίνησης, 190 χλμ νέας υπερσύγχρονης γραμμής.
«Τα νέα έργα που παραδόθηκαν σε χρήση (νέα γραμμή Τιθορέα-Δομοκός, ηλεκτροκίνηση Πειραιάς-Αθήνα–Οινόη–Τιθορέα, Νέος Σταθμός Αθήνας με ηλεκτροκίνηση, Νέος Σταθμός Ζεφυρίου, Εμπορευματικός Σταθμός Θριασίου, ανισόπεδες διασταυρώσεις στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης και στα Τρίκαλα) ή ολοκληρώθηκαν τους πρώτους μήνες του 2019 (Κιάτο-Ροδοδάφνη, Πολύκαστρο-Ειδομένη) είναι πολύ περισσότερα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης δεκαετίας. Επίσης ήταν σε πλήρη ανάπτυξη οι εργασίες στο έργο της κατασκευής της υποδομής της σιδηροδρομικής γραμμής Ψαθόπυργου – Ρίου, είχε αρχίσει η κατασκευή της υπογειοποίησης Σεπολίων ενώ είχαν υπογραφεί οι συμβάσεις για τα έργα ‘Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού-Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση’, της αντιπλημμυρικής προστασίας στον ποταμό Σπερχειό και η κατασκευή νέας γέφυρας στο Γαλλικό ποταμό για την αντικατάσταση παλαιάς υφιστάμενης μεταλλικής.
Η πορεία των έργων αποδεικνύεται εξάλλου και από τις απορροφήσεις. 1 δισεκατομμύριο για την περίοδο 2015 – 2019, εν μέσω μνημονίων και δημοσιονομικών περιορισμών, 40-45 εκατομμύρα ετησίως τα επόμενα χρόνια επί κυβέρνησης ΝΔ».
Ενώ, ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, σημείωσε τα εξής: «Έρχεστε κάθε φορά με ένα νομοσχέδιο αποσπαματικό. Ας φερετε ένα ολοκληρωμένο κι ας μην συμφωνούμε – εμείς ως Νέα Αριστερά αναπτύξαμε την πρότασή μας για έναν ενιαίο δημόσιο σιδηρόδρομο. Ας φέρετε λοιπόν ένα νομοσχέδιο που να έχει αρχή, μέση και τέλος, να περιλαμβάνει συστήματα πιστοποιημένα και να περιγράφει πώς ακριβώς σκέφτεται και πώς οραματίζεται η κυβέρνηση το σιδηρόδρομο. Γιατί δεν είναι τυχαίο ότι φτάσαμε στο έγκλημα των Τεμπών και σε όλα αυτά που συμβαίνουν τόσα χρόνια.
‘Φαγώθηκαν’ δισεκατομμύρια και τη δεκαετία του ‘90 και του 2000 και του 2010 – ήταν μεγάλος ο ανταγωνισμός με τις οδικές μεταφορές. Λεηλατήθηκαν δίκτυα επίσης, ενώ έχουμε και πάρα πολλές δημοσιονομικές διορθώσεις. Κύριε Υπουργέ κάντε μια Εξεταστική Επιτροπή για όλα αυτά, με μάρτυρες όμως, κανονικά. Για να δούμε τι έχει συμβεί στο σιδηρόδρομο όλες αυτές τις δεκαετίες και πώς καταντήσαμε να μιλάμε σήμερα για μια γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, κι αυτή χωρίς συστήματα».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/MDOZepHEbdU