Τι συμβαίνει με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»; Οι νέοι όροι του προγράμματος
Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα μπαίνει σε μια νέα φάση, με την τρίτη κατά σειρά εκδοχή του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να βρίσκεται ξανά σε ισχύ, αλλά με διαφορετικούς όρους. Παρά τις διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα στάδια, το πρόγραμμα παραμένει το βασικότερο εργαλείο ενίσχυσης όσων επιθυμούν να στραφούν σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το νέο πλαίσιο δίνει προτεραιότητα στη μεγαλύτερη διασπορά των κινήτρων, με μικρότερες ατομικές ενισχύσεις αλλά με σκοπό να επωφεληθεί μεγαλύτερος αριθμός πολιτών και επιχειρήσεων.
Μικρότερη επιδότηση, περισσότερα οχήματα στο δρόμο
Σε αντίθεση με προηγούμενες εκδόσεις του προγράμματος, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» προβλέπει μειωμένη βασική επιδότηση, η οποία ορίζεται στις 3.000 ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο που επιλέγει την αγορά ή τη μακροχρόνια μίσθωση ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, με λιανική τιμή προ φόρων έως 50.000 ευρώ. Ωστόσο, η νέα προσέγγιση στοχεύει στη διεύρυνση του ωφελούμενου κοινού, επιτρέποντας σε περισσότερους πολίτες να συμμετάσχουν.
Η επιδότηση ενισχύεται επιπλέον κατά 1.500 ευρώ σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού και ρυπογόνου αυτοκινήτου, ενθαρρύνοντας την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων και μειώνοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα ρύπων στους ελληνικούς δρόμους. Υπάρχει επίσης επιδότηση 400 ευρώ για αγορά έξυπνου φορτιστή, ενισχύοντας το οικιακό οικοσύστημα φόρτισης και κάνοντας την ηλεκτροκίνηση πιο πρακτική στην καθημερινότητα.
Bonus για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες
Το πρόγραμμα δεν περιορίζεται μόνο σε γενικής χρήσης ενισχύσεις, αλλά προσφέρει πρόσθετα οικονομικά κίνητρα σε κοινωνικές ομάδες που θεωρούνται ευάλωτες ή με ιδιαίτερες ανάγκες. Συγκεκριμένα:
- ΑμεΑ λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
- Νέοι έως 29 ετών έχουν μπόνους 500 ευρώ.
- Τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες μπορούν να λάβουν από 1.000 έως 2.000 ευρώ επιπλέον.
Αυτά τα στοχευμένα κίνητρα εντάσσονται σε μια ευρύτερη στρατηγική κοινωνικής πολιτικής, όπου η τεχνολογική μετάβαση δεν αντιμετωπίζεται ως προνόμιο λίγων, αλλά ως μέσο ενίσχυσης της καθημερινότητας για περισσότερους.
Οι επιχειρήσεις στο κάδρο της ηλεκτροκίνησης
Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» δεν απευθύνεται μόνο σε ιδιώτες, αλλά καλύπτει και νομικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, επιδοτώντας με 3.000 ευρώ την αγορά κάθε ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η δυνατότητα αυτή δίνει ώθηση στον εκσυγχρονισμό των εταιρικών στόλων, ειδικά για επιχειρήσεις που επιθυμούν να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα ή να ενισχύσουν την πράσινη τους εικόνα.
Μάλιστα, σε επιχειρήσεις με έδρα σε νησιά, η επιδότηση αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ, αναγνωρίζοντας τις επιπλέον ανάγκες ή τις δυσκολίες πρόσβασης που συχνά συναντούν τα νησιωτικά νοικοκυριά και επαγγελματίες.
Παράλληλα, το νέο πλαίσιο επιδοτεί και την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επίδειξης (testdrive) από αντιπροσωπείες, ανοίγοντας το δρόμο για μεγαλύτερη εξοικείωση του κοινού με τα νέα τεχνολογικά δεδομένα της ηλεκτροκίνησης.
Η υποστήριξη δεν εξαντλείται στα ΙΧ αυτοκίνητα. Το πρόγραμμα συνεχίζει να επιδοτεί ηλεκτρικά δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα κατηγορίας L, με ποσά που κυμαίνονται από 700 έως 1.500 ευρώ. Αντίστοιχα, ηλεκτρικά ποδήλατα επιδοτούνται με ποσά έως 500 ευρώ, παραμένοντας δημοφιλής επιλογή για αστικές μετακινήσεις μικρών αποστάσεων.Ιδιαίτερη μέριμνα έχει δοθεί και σε όσους έχουν κινητικά προβλήματα, καθώς το πρόγραμμα καλύπτει και ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια, ενισχύοντας έτσι την κινητικότητα και αυτονομία τους.
Περιβαλλοντική, αλλά και κοινωνική στόχευση
Η νέα εκδοχή του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μπορεί να χαρακτηρίζεται από χαμηλότερες οικονομικές ενισχύσεις ανά περίπτωση, ωστόσο διατηρεί την περιβαλλοντική του στόχευση και εστιάζει στην κοινωνική διάχυση των ωφελειών. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια πιο οριζόντια προσέγγιση που δεν επικεντρώνεται μόνο στην ενίσχυση ακριβών οχημάτων, αλλά στη διευκόλυνση μιας πιο ευρείας μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση, εστιάζοντας στα πιο προσιτά μοντέλα της αγοράς.
Η στρατηγική του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βασίζεται στην πεποίθηση ότι οι καθαρές πόλεις του αύριο θα χτιστούν βήμα-βήμα, με επιλογές που ενισχύουν όχι μόνο τους αγοραστές, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον και το κοινωνικό σύνολο.Ένα ακόμη κρίσιμο στοιχείο είναι το κίνητρο απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων, το οποίο μπορεί να ανεβάσει το συνολικό ποσό επιδότησης έως και τα 4.500 ευρώ για τους ιδιώτες. Έτσι, το κράτος δεν επιδοτεί απλώς την αγορά νέων οχημάτων, αλλά προάγει την ενεργή αντικατάσταση των πιο επιβαρυντικών τεχνολογιών, γεγονός που έχει άμεση επίπτωση στο αστικό περιβάλλον και την ποιότητα του αέρα.