Πέτη Πέρκα: «Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζει και στην ΥΠΑ την πολιτική των απελευθερώσεων, της απόλυτης ‘ευελιξίας’ και των ιδιωτικοποιήσεων»
Τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για τη μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ
Με αναφορά στην «κατάπτυστη», όπως τη χαρακτήρισε, τροπολογία της κυβέρνησης της ΝΔ για το μνημείο του άγνωστου στρατιώτη, ξεκίνησε την τοποθέτησή της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.) της Νέας Αριστεράς.
«Αυτή είναι η δεξιά: διχασμός, ‘διαίρει και βασίλευε’, περιστολή δικαιωμάτων. Η συγκεκριμένη τροπολογία είναι ‘κατάπτυστη’ και ως προς την συγκυρία – είναι σαφές ότι πάει ενάντια στην ορατότητα που αφορά στο έγκλημα των Τεμπών – αλλά και ως προς την ουσία, λόγω της αντισυνταγματικότητας, η οποία θα συζητηθεί με πολύ σοβαρά επιχειρήματα.
Τι κάνει λοιπόν η κυβέρνηση; Mια ‘υγειονομική ζώνη’ απέναντι στον εχθρό, που ποιος είναι; O λαός, οι λαϊκές κινητοποιήσεις. Αυτό δε θα περάσει, αυτή η τροπολογία θα μείνει ‘στα χαρτιά’ και οι λαϊκές αντιδράσεις που θα ακολουθήσουν πραγματικά θα την αναστείλουν. Eμείς έχουμε πει σε κάθε τόνο ότι πρέπει να αποσυρθεί».
Συνεχίζοντας με το νομοσχέδιο, σημείωσε τα εξής: «Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε Νομικό Πρόσωπο Δημόσιου Δικαίου (ΝΠΔΔ) έρχονται εν μέσω πολλών προβλημάτων της ΥΠΑ, τα οποία οδήγησαν σε καταδίκη της χώρας μας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εν μέσω ακραίας υποστελέχωσης, απαρχαιωμένου εξοπλισμού και φυσικά πολλών συμβάντων, τα οποία θέτουν και ζητήματα ασφαλείας».
«Ανακοινώθηκαν πρόσφατα προσλήψεις 80 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ), έχουν περάσει όμως ήδη 6 χρόνια και θα περάσουν κι άλλα μέχρι να ολοκληρωθούν οι προσλήψεις και οι ΕΕΚ να μπορούν να αναλάβουν υπηρεσία. Παράλληλα αγνοείται η περίφημη προκήρυξη για 43 Ηλεκτρονικούς, ενώ η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα βγει μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2025.
Όσο για τα συστήματα αεροναυτιλίας, τα προβλήματα και οι ελλείψεις που υπάρχουν συνθέτουν επαρκώς μια εικόνα απαξίωσης των αερομεταφορών στη χώρα μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το ραντάρ της Ρόδου, που είναι εκτός λειτουργίας εδώ και 4 χρόνια λόγω εμπρησμού και ακόμα δεν έχει αντικατασταθεί. Το ραντάρ στο Ελληνικό επίσης, του οποίου καταστράφηκε ο μηχανισμός περιστροφής και έκτοτε είναι εκτός λειτουργίας, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα επισκευής.
Κατά τα άλλα, η Διοίκηση της ΥΠΑ υπερθεματίζει για το ‘φιλόδοξο’ πρόγραμμα επενδύσεων που υλοποιείται, ενώ όσοι γνωρίζουμε από δημόσιες συμβάσεις καταλαβαίνουμε ότι πχ για τα ραντάρ, ακόμα και αύριο να υπογράφονταν οι σχετικές συμβάσεις, ο χρονικός ορίζοντας για να μπουν σε λειτουργία είναι τουλάχιστον 3 χρόνια».
«Κι επειδή όλα τελικά καταλήγουν στο κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας των αερομεταφορών, τι γίνεται όταν δεν υπάρχει φυσική παρουσία των αρμόδιων εργαζομένων στα αεροδρόμια, εκεί δηλαδή που λαμβάνει χώρα το αεροπορικό έργο; Πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια; Ο Πρόεδρος των Αερολιμενικών ήταν κατηγορηματικός, ότι όσο δεν υπάρχει κρατική αεροπορική αρχή στο αεροδρόμιο, υπάρχει ξεκάθαρο θέμα ασφαλείας.
Έχουμε καταγγείλει το συγκεκριμένο θέμα ήδη από το 2020. Είναι γεγονός ότι εδώ και τέσσερα χρόνια σχεδόν που η ΑΠΑ ξεκίνησε τη λειτουργία της, είχαμε σωρεία αεροπορικών συμβάντων, στα οποία η Αρχή ήταν απούσα. Χωρίς να αναφέρουμε και πόσα συμβάντα συγκαλύπτονται και δεν τα γνωρίζουμε, εξαιτίας της υποχρεωτικής, δια νόμου, απαγόρευσης κυκλοφορίας και ελέγχων των τοπικών αερολιμενικών στα αεροδρόμια.
Ξεκινήσατε λοιπόν καταργώντας την ΑΠΑ από τα αεροδρόμια, κι έρχεστε τώρα με το νομοσχέδιο και τη ρύθμιση για τη μεταφορά οργανικών θέσεων από τα παραχωρημένα αεροδρόμια να καταργήσετε και την ΥΠΑ! Αποψιλώνετε το ήδη οριακά επαρκές προσωπικό της ΥΠΑ στους παραχωρημένους αερολιμένες, αγνοώντας τις πραγματικές επιχειρησιακές τους ανάγκες, με αποτέλεσμα και πάλι τη δημιουργία ζητημάτων αεροπορικής ασφάλειας.
Απομακρύνετε το κράτος από τα αεροδρόμια και μεταφέρετε αρμοδιότητες σε κεντρικές δομές. Αυτό τελικά θα έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση της αεροπορικής τεχνογνωσίας, που για δεκαετίες συγκροτεί η ΥΠΑ. Στο τέλος δηλαδή θα μείνουμε με μια κρατική ΥΠΑ χωρίς πραγματική παρουσία στα αεροδρόμια, χωρίς επαφή με το αντικείμενό της και χωρίς εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο ή θα μετακινηθεί σε άλλους φορείς ή θα απαξιωθεί υπηρεσιακά.
Ποιος ‘χαιρετίζει’ τις διατάξεις αυτές; Μα φυσικά η Fraport, η οποία μάλιστα ζήτησε να τεθεί χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση των μεταθέσεων. Παράλληλα, ζήτησε η φυσική παρουσία της ΥΠΑ στα παραχωρημένα αεροδρόμια να περιορίζεται στις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, ενώ εγείρει και ζήτημα στέγασης των υπηρεσιών της ΥΠΑ, πού; Στα αεροδρόμια που το δημόσιο κατασκεύασε και κατέχει και της παραχώρησε.
Καμία έκπληξη δεν μας προκαλεί αυτό βεβαίως, αφού η στάση της αυτή ξεκινάει από την ίδια την κυβέρνηση της ΝΔ, που ήδη από το 2020 έχει νομοθετήσει την ανέλεγκτη και ανεξέλεγκτη συμπεριφορά μιας ιδιωτικής εταιρίας, η οποία άλλωστε δεν εφαρμόζει τη συμβατική της υποχρέωση (από τη Σύμβαση Παραχώρησης) για κρατική παρουσία στα αεροδρόμια».
Σε σχέση με τις δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, ο οποίος κατηγόρησε τη Νέα Αριστερά για «υποκρισία», επειδή οι Βουλευτές της σχολιάζουν τις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων έγινε από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η Π. Πέρκα απάντησε κατηγορηματικά: «Η κυβέρνηση Σαμαρά/Βενιζέλου ήταν εκείνη που ξεκίνησε τη διαδικασία παραχώρησης μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, ενέκρινε τους όρους του διαγωνισμού, προκήρυξε το διεθνή διαγωνισμό το 2013-2014 και ανακήρυξε προτιμητέο επενδυτή τη Fraport-Slentel το Νοέμβριο του 2014. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε άλλη επιλογή από την υπογραφή των Συμβάσεων Παραχώρησης, από τα κείμενα των οποίων δεν μπορούσε να αλλάξει τίποτα.
Εμείς φυσικά κύριε Υπουργέ δεν θα σας κατηγορήσουμε για υποκρισία. Είστε πιστοί στο νεοφιλελεύθερο δόγμα, το οποίο εκφράζεται και μέσω του παρόντος νομοσχεδίου. Υπηρετείτε την πολιτική των απελευθερώσεων, της απόλυτης «ευελιξίας», των ιδιωτικοποιήσεων, χωρίς αυτές να επιβάλλονται από μνημόνια ή δεσμεύσεις, είναι απλά πολιτική σας επιλογή. Γι’ αυτό άλλωστε προχωράτε και στην ιδιωτικοποίηση των τελευταίων 22 περιφερειακών κρατικών αεροδρομίων που λειτουργεί η ΥΠΑ. Δεν σας ενδιαφέρει το δημόσιο συμφέρον και η ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, παρά μόνο πώς θα εξυπηρετήσετε επίδοξα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Η ΥΠΑ για την ώρα παραμένει κρατική, έρχονται όμως ιδιώτες σ’ αυτήν. Θα φέρετε ‘τα δικά σας παιδιά’, golden boys, το έχουμε ξαναδεί το έργο, χωρίς διαδικασίες, χωρίς ΑΣΕΠ, με πελατειακές τοποθετήσεις. Το επιτελικό κράτος ‘απογειώνεται’, απλά όχι για όλους».
Η Βουλεύτρια Φλώρινας έκανε εκτενή αναφορά στις υπερεξουσίες που προβλέπει το νομοσχέδιο για το Διοικητή της ΥΠΑ. Εξέφρασε ιδιαίτερα την ανησυχία της, επειδή οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις έρχονται, τη στιγμή που ο παρών Διοικητής της Υπηρεσίας είναι ένα πρόσωπο με τουλάχιστον αμφιλεγόμενο βιογραφικό.
Κατ’ αρχάς, επειδή μέχρι σήμερα δεν έχει αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας ότι δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων στο πρόσωπό του. Έπειτα, διότι ενώ υπήρξε υπάλληλος της ΥΠΑ για 10 και πλέον έτη, δεν προσέφερε ποτέ στην υπηρεσία, παρά με συνεχόμενες άδειες άνευ αποδοχών, χρησιμοποίησε τη θέση του για την προσωπική του ανέλιξη, δουλεύοντας στο εξωτερικό. Είναι γεγονός ότι ο κ. Σαουνάτσος δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα κλίμα ομόνοιας στην υπηρεσία και εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του. Αυτόν το Διοικητή επέλεξε να διατηρήσει η κυβέρνηση και, παρά το γεγονός ότι συστήνεται ένα νέο νομικό πρόσωπο, δεν προχώρησε καν σε επανεξέταση των προσόντων του, με τα νέα προσόντα που ορίζονται στο νομοσχέδιο.
Η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της, με αναφορά στα υπόλοιπα επιμέρους προβληματικά ζητήματα του νομοσχεδίου, για παράδειγμα: τη διοικητική ασάφεια και τη σύγχυση αρμοδιοτήτων σχετικά με την οργανωτική διάταξη της ΥΠΑ – ο Πρόεδρος της ΕΝΗΜΑΕΚ τη χαρακτήρισε «πύργο Βαβέλ». Την απουσία εκπροσώπου εργαζομένων στο ΔΣ∙ την επιλογή των μελών του ΔΣ από τον Υπουργό και τις υπερεξουσίες του ΔΣ∙ την παρέκκλιση από το νόμο δημόσιων συμβάσεων για έργα και προμήθειες.
«Η Νέα Αριστερά δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να δώσει τη συναίνεσή της σ’ αυτό το νομοσχέδιο, επομένως καταψηφίζουμε».
Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/D7zYyA7tzRI