Ομιλία της Πέτης Πέρκα επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου περιβάλλοντος και Ενέργειας «Εκσυγχρονισμός της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας»
Στις 05.05.2020, η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, κα Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» Ακολουθεί η ομιλία της κας Πέρκα:
«Αγαπητοί συνάδελφοι μετά και την τοποθέτηση του Πρωθυπουργού, θα ξεκινήσω από το θέμα που απασχολεί την περιοχή μου, την Φλώρινα, γιατί πραγματικά προκλήθηκα και βεβαίως θα απαντήσω και στα ερωτήματα που θέτει ο Υπουργός, ο κ. Χατζηδάκης σχετικά με το ποια είναι η θέση του ΣΥΡΙΖΑ στο θέμα της απολιγνιτοποίησης και γιατί του κάνουμε κριτική. Ο Πρωθυπουργός φιλολόγησε επί του περιβάλλοντος και είπε ότι κάνουμε την απολιγνιτοποίηση νωρίτερα και μεθοδικότερα. Για να δούμε όμως ποια είναι η πραγματικότητα. Καταρχήν ο Αλέξης Τσίπρας υπέγραψε την πράσινη συμφωνία το 2016, αυτό είναι ξεκάθαρο. Βεβαίως ο ΣΥΡΙΖΑ είναι υπέρ της απολιγνιτοποίησης. Το θέμα όμως είναι με ποιους όρους. Εμείς μιλάμε για δίκαιη και ομαλή μετάβαση, εξασφάλιση των εργαζομένων, τηλεθέρμανση των περιοχών, και είχαμε κάνει και ολόκληρο σχεδιασμό και βεβαίως το Εθνικό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, με 60 εκ. ευρώ τα οποία παγώσατε. Δεν έχετε κάνει τίποτα κ. Υπουργέ. Ούτε ένα ευρώ δεν έχετε αξιοποιήσει από αυτά, ούτε μια θέση εργασίας για την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας. Στις εξαγγελίες είστε πολύ καλοί κ. Υπουργέ. Βεβαίως νωρίτερα το εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός, χωρίς καμία προετοιμασία. Έχει φτάσει Μάϊος πλέον και δεν έχουμε δει ακόμα το masterplan, δεν έχει γίνει καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία.
Σας το έχουμε ξαναπεί, δεν γίνεται να προχωρήσει η απολιγνιτοποίηση αν δεν αγκαλιαστεί το σχέδιο της μετάβασης από την τοπική κοινωνία. Δεν ακούτε εμάς αλλά αγνοείτε και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία αναφέρει ότι προκειμένου να μπορούν να χρηματοδοτηθούν τα σχέδια δίκαιης μετάβασης θα πρέπει να καθορίζουν τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις και να παρέχουν λεπτομερή στοιχεία για τις ανάγκες και τα μέτρα οικονομικής διαφοροποίησης, επανεκπαίδευσης και περιβαλλοντικής αποκατάστασης. Δεν έχετε κάνει απολύτως τίποτα, δέκα μήνες έχουν περάσει και τίποτα.
Μάλιστα έχουμε και τραγικά φαινόμενα και οφείλω να το πω. Είστε ενήμερος κ. Υπουργέ τι γίνεται αυτή τη στιγμή στον ΑΗΣ Μελίτης; Έχει σταματήσει την λειτουργία του εδώ και μήνες και παρόλο που είχαμε την διαβεβαίωση ότι σε δυο μήνες θα επαναλειτουργούσε αυτή τη στιγμή στη αυλή του ΑΗΣ αυταναφλέγεται ο λιγνίτης, άρα περιβαλλοντική και οικονομική καταστροφή γιατί πάει χαμένος αφού καίγεται ο λιγνίτης και φοβερή επισφάλεια και απόγνωση στην κοινωνία της Φλώρινας. Επίσης για τον ΑΗΣ Αμυνταίου λέτε ότι κλείνει 30.4.2020, ελπίζω να μην το λέτε σοβαρά.Έχουμε προχωρήσει δυο έργα για μονάδες βιομάζας για να λειτουργήσει η τηλεθέρμανση και βεβαίως αυτά πρέπει να συνδυαστούν. Επομένως είναι εύκολο να κάνεις εξαγγελίες αλλά πολύ δύσκολο να κάνεις σχεδιασμό.
Πάμε τώρα στην τηλεθέρμανση της Φλώρινας. Καινούργιο αυτό. Όλη η Ευρώπη επενδύει σε τηλεθερμάνσεις, 70 – 80% των επενδύσεων είναι για τηλεθερμάνσεις στην Δανία.Η Μεγάλη Βρετανία απαγορεύει φυσικό αέριο για θέρμανση σε καινούργια κτίρια και εμείς εδώ σταματάμε το έργο, για το οποίο έχει επενδυθεί κεφάλαιο, καιπάμε να βάλουμε φυσικό αέριο. Πότε θα γίνει αυτό; Θα βάλουμε εκατομμύρια σε μια επένδυση, η οποία έχει ημερομηνία λήξης διότι το φυσικό αέριο θα λήξει το 2050 σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, αντί να επενδύσουμε σε καινοτομία και σύγχρονες τεχνολογίες του 21ουαιώνα; Αυτά είναι απαράδεκτα. Πολύ ωραία τα λέτε για το περιβάλλον αλλά τίποτα δεν τηρείτε. Επίσης Στο άρθρο 104 καταργείται ο μη υπολογισμός του ειδικού τέλους λιγνίτη στο μεταβλητό κόστος γεγονός που δυσκολεύει την ένταξη των Μονάδων και συνακόλουθα επηρεάζει αρνητικά τις λιγνιτικές περιοχές στην είσπραξη του πόρου.
Αγαπητοί συνάδελφοι σήμερα θα απαντήσουμε σε ένα πολύ σοβαρό ερώτημα, το οποίο το έχουν θέσει πολλοί. Γιατί η χώρα επί 40 και πλέον χρόνια, ποτέ θα έλεγα εγώ, δεν κατάφερε να διαθέτει εργαλεία για τις επενδύσεις όπως κτηματολόγιο, δασικούς χάρτες, χωροταξική πολιτική, οριοθέτηση αιγιαλών, αρχαιολογικών χώρων; Γιατί; Λοιπόν η έλλειψη αυτή και η υστέρηση αποδεικνύεται ότι δεν ήταν ανικανότητα, ατύχημα, αβλεψία…αλλά επιλογή. Γιατί όταν υπάρχουν κανόνες δεν γίνονται χάρες. Και ότι κατάφερε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σήμερα, με ένα -ένα τα νομοσχέδια σας ξηλώνεται..
Σε αυτό το νομοσχέδιο συμπυκνώνεται όλη η νεοφιλελεύθερη ιδεοληψία με μεγάλη δόση ιδιοτέλειας. Μελετώντας αυτό το νομοσχέδιο βγαίνουν πολύ εύκολα κάποια συμπεράσματα:
Συμπέρασμα 1ον Η προστασία του περιβάλλοντος είναι εμπόδιο για τις επενδύσεις.
Με αυτή τη θεώρηση η περιβαλλοντική αδειοδότηση δεν έχει ως προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος ως κοινού αγαθού, ούτε αποτελεί ένα απαραίτητο στάδιο για την υγιή ανταγωνιστικότητα των επενδύσεων και την αειφορεία. Επομένως αυξάνεται η διάρκεια ισχύος των ΑΕΠΟ παρά τη διεθνή και ευρωπαϊκή τάση για μείωση, και συχνούς επανελέγχους. Δεν υπάρχει πιο δυναμική νομοθεσία από την περιβαλλοντική. Μετά από κάθε ατύχημα ή αστοχία επανεξετάζεται π.χ. μετά το πυρηνικό ατύχημα στην Ιαπωνία, έγιναν σχετικές προβλέψεις. Αγνοούνται βεβαίως και οι προκλήσεις της εποχής όπως η πανδημία που είναι άμεσα συνδεδεμένη με το περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα.Αντίθετα για την έκδοση ΑΕΠΟ συρρικνώνεται ο χρόνος, παραλείπονται οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών και με την αρωγή τον ιδιωτών αξιολογητών , το μόνο που καταφέρνουμε είναι να εξασφαλίζεται η αναξιοπιστία τους! Καμία προστασία του περιβάλλοντος αλλά και καμία ασφάλεια δικαίου για τις επενδύσεις αφού θα είναι περισσότερο ευάλωτες σε πρόσφυγες και παντός είδους καθυστερήσεις.
Και βεβαίως η απλοποίηση και η συντόμευση των διαδικασιών ελέγχου είναι κοινός στόχος, αλλά με προϋπόθεση να προστατεύεται το περιβάλλον. Να σημειώσουμε, γιατί πολλά ακούστηκαν σήμερα σε αυτήν την αίθουσα.Το επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό στη χώρα μας. Εξάλλου αν υπάρχουν σωστές μελέτες τότε η περιβαλλοντική αδειοδότηση ολοκληρώνεται πολύ γρήγορα. Οι καθυστερήσεις στην έκδοση δημιουργούνται όταν υπάρχουν προβλήματα. Βέβαια θα μου πείτε ότι αυτά ακριβώς τα εμπόδια θέλετε να ξεπεράσετε…να μπορεί ο οποιοσδήποτε να κάνει οτιδήποτε οπουδήποτε.…..π.χ. οι Σκουριές..
Συμπέρασμα 2ον Το Κράτος …. είναι εμπόδιο για τις επενδύσεις
Εδώ έχουμε το Δόγμα του νεοφιλελευθερισμού. το κράτος δεν πρέπει εκπληρώνει τον παραδοσιακό τους ρόλο αλλά πρέπει να εκχωρεί αρμοδιότητες ώστε να μην στερεί από τις ιδιωτικές εταιρείες τη δυνατότητα να αυξήσουν τα κέρδη τους.
Εμείς λοιπόν λέμε ότι η Δημόσια Διοίκηση- η οποία βεβαίως χρειάζεται ενίσχυση- οφείλει να επιτελεί τον ρόλο της που είναι να ελέγχει οποιαδήποτε επενδυτική διαδικασία. Η τεχνογνωσία που υπάρχει στη δημόσια διοίκηση είναι ένα τεράστιο δημόσιο κεφάλαιο που πρέπει να αξιοποιηθεί.Το μόνο που μένει στο δημόσιο είναι η διεκπεραίωση και οι ευθύνες αφού για τους ιδιώτες αξιολογητές δεν περιγράφονται πουθενά ποινικές και διοικητικές ευθύνες. Ούτε βεβαίως, υπάρχει κάποια πρόνοια για να μην υπάρχουν φαινόμενα αλληλεξαρτήσεων μεταξύ επενδυτή και ελεγκτή. Αλίμονο…
Συμπέρασμα 3ονΟι επιστήμονες και η επιστημονική γνώση και εμπειρία .. είναι εμπόδιο για τις επενδύσεις
Οι δασολόγοι, γεωπόνοι, δασοπόνοι και όλη η δομή των Δασαρχείων προσπερνιούνται ενώ το ΓΕΩΤΕΕ επιστημονικός σύμβουλος της πολιτείας ..δεν είχε ιδέα για το νομοσχέδιο! Οι υπηρεσίες με τη θεσμική τους μνήμη δεν εισηγούνται και οι φορείς διαχείρισης στελεχωμένοι με ειδικούς επιστήμονες καταργούνται. Όμως άνθρωποι που δεν έχουν το επιστημονικό υπόβαθρο θα αποφασίσουν αν μια έκταση είναι δασική ή όχι…ζήτω η αριστεία!!Χθες ο κ. Χατζηδάκης μίλησε για τη δημοκρατία των μελετητών. Να τις καταργήσουμε τις μελέτες;
Αυτό όμως που είναι θλιβερό και δεν έχει γίνει πρώτη φορά στην Βουλή, είναι το γεγονός επιστήμονες- υπουργοί, να χρησιμοποιούν την επιστημονική γνώση και γλώσσα για να νομοθετήσουν αντιεπιστημονικά. Θα σας ρωτήσω ειλικρινά κ. Οικονόμου αυτά διδάσκετε στους φοιτητές σας.. Ότι είναι σωστό να έχουμε ανατροπή των επιπέδων σχεδιασμού;Ότι ο υποκείμενος σχεδιασμός ανατρέπει τον υπερκείμενο;Ότι η τροποποίηση του ΠΔ γίνεται με νόμο;Ότι οι προστατευόμενες περιοχές μπορεί να αντιμετωπίζεται με όρους αστικού σχεδιασμού, χρησιμοποιώντας εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού; Τελικά πρέπει να ξανασπουδάσουμε- δεν θέλω να σας βάλω ιδέες για βάουτσερ- ή καλύτερα να αποδομήσουμε την έννοια ότι οποιαδήποτε χωρική ανάπτυξη μπορεί να γίνει με κανόνες!
Συμπέρασμα 4ον Η αποκέντρωση και η αυτοδιοίκηση είναι εμπόδιο για τις επενδύσεις
Οι Φορείς Διαχείρισης που ουσιαστικά καταργείτε, έχουν και το στοιχείο της τοπικότητας. Λόγω της αποκεντρωμένης λειτουργίας τους έχουν και αυξημένη δυνατότητα επικοινωνίας με τους τοπικούς φορείς, τις κοινωνικές ομάδες, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Εσείς δημιουργείτε έναν αθηνοκεντρικό φορέα, τον ΟΦΥΠΕΚΑ, ο οποίος μάλιστα, ορίζεται σαφώς στο νομοσχέδιο ότι θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Νάτα και τα goldenboys. Επίσηςοι Δήμοι χάνουν αρμοδιότητες και πόρους. Όλα θα σχεδιάζονται-ελέγχονται από την Αθήνα…για να μην εμποδίζονται οι επενδύσεις.Αλλά και η Αθήνα τη γλίτωσε παρά τρίχα …παραλίγο θα είχαμε αλλαγή χρήσεων γης στο κέντρο της Αθήνας χωρίς συμμετοχή του Δήμου και του Δ.Σ. και χωρίς να ληφθεί υπόψη το ρυθμιστικό.
Συμπέρασμα 5ον Η παρουσία του κράτους σε νευραλγικούς τομείς της οικονομίας είναι εμπόδιο για τις επενδύσεις
….έτσι πάει και ο ΑΔΜΗΕ με προίκα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και με αυτήν την αποεπένδυση το κράτος δεν θα έχει κανέναν έλεγχο στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας και τη διασύνδεση των νησιών.
Συμπέρασμα 6ον Εν τέλει η πολύ δημοκρατία είναι πολύ μεγάλο εμπόδιο για τις επενδύσεις
Μεγάλο εμπόδιο λοιπόν..το Σύνταγμα, οι αποφάσεις του ΣΤΕ, οι ευρωπαϊκές οδηγίες, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι φορείς διαχείρισης, η ΚΕΔΕ, οι Δήμοι, ο Συνήγορος του πολίτη, η ΓΕΣΕΒΕ, και γενικότερα η κοινωνία των πολιτών που εκφράζεται. Από το πρωί ο κ. Πρωθυπουργός αναφέρει μόνο τον ΣΥΡΙΖΑ. Σοβαρά; Με ποιες περιβαλλοντικές οργανώσεις μίλησε ο κ. Μητσοτάκης και δεν το ξέρουμε; Και δεν έχουμε δει ένα κείμενο υποστήριξης του νομοσχεδίου; μόνο ο ΣΕΒ στηρίζει το νομοσχέδιο. Εν πάσηπερίπτωση το νομοσχέδιο αυτό είναι απαράδεκτο, δεν μπορούμε να το νομιμοποιήσουμε γιατί θα το γράψει και η ιστορία κ. Πρόεδρε και αγαπητοί συνάδελφοι. Στην εποχή της μεγάλης κλιματικής αλλαγής, τέτοια ανευθυνότητα εκ μέρους της Κυβέρνησης προκειμένου να γίνουν, ποιος ξέρει τι είδους επενδύσεις».
Κυρία Πέρκα και λίγα τους είπατε.. Πίσω από την ιερή έννοια της προστασίας του περιβάλλοντος προσπαθούν να χειραγωγήσουν και να κατευθύνουν τις απόψεις και τις γνώμες των πολιτών. Σε μια πόλη που την τελευταία δεκαετία σημειώνει τα υψηλότερα ποσοστά ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε σχέση με όλη την υπόλοιπη Ελλάδα και όχι απο το λιγνητικό εργοστάσιο αλλά απο την προσπάθεια των πολιτών να ζεσταθούν με μη κατάλληλα αλλά οικονομικά καύσιμα. Σε μια πόλη με το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας. Σε μια πόλη που έχει χάσει εκκατομύρια χρημάτων στη θέρμανση. Σε μια πόλη που έχει ανάγκες θέρμανσης 8 -9 μήνες τον χρόνο. Σε μια πόλη που κατά τους χειμερινούς μήνες απλά δεν μπορείς να αναπνεύσεις. Σε μια ΠΟΛΉ ΠΟΥ ΚΑΝΕΊΣ δε ρώτησε εάν θέλουν τηλεθέρμανση ή φυσικό αέριο. Επιβάλουν και διατάζουν.Ποίοι?? Και όλα αυτά όταν το έργο της τηλεθέρμανσης έχει ημερομηνία παράδοσης το 2022 ένω το έργο του φυσικου αερίου το 2032 και αν.. Αν είμαστε τυχεροί και το υλοποιήσουμε και αυτό και δεν πάει στα αζήτητα όπως τόσα και τόσα..
Ανώνυμε, να προσθέσω και εγώ με την σειρά μου, σε μια πόλη που δεν ενδείκνυται για επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας λόγω των κλιματικών συνθηκών που επικρατούν, σε μια πόλη που συντηρείται οικονομικά από τα ορυχεία, σε μια πόλη που εδώ και χρόνια περιμένει υπομονετικά και βουβά την τηλεθέρμανση, σε μια πόλη που έχει κουραστεί από λόγια!!!!
Πραγματικά θα πρέπει να δώσουν, στους πολίτες της Φλωρινας, την ευκαιρία να μιλήσουν και επιτέλους να αναπνεύσουν οικονομικά και κυριολεκτικά …..
Εδω μας νοιαζει ποτε θα ανοιξουν οι καφετεριες στο ποταμι να πιουμε καφε!