Η Black Friday κάνει καλό στις μικρές επιχειρήσεις;
Καθώς πλησιάζουν η Black Friday και η Cyber Monday, πολλές επιχειρήσεις προετοιμάζουν μεγάλες προσφορές. Υπάρχει όμως πραγματικό όφελος από τη γιορτή των εκπτώσεων;
Κάθε φθινόπωρο όλα τα καταστήματα, μεγάλα και μικρά μπαίνουν στον εκπτωτικό χορό. Ετοιμάζουν φυλλάδια προσφορών και διαφημίζουν τις προσφορές τους με μεγάλα γράμματα στις βιτρίνες τους αλλά ακόμα και σε διαφημιστικά σποτ, προκειμένου να προσελκύσουν τους καταναλωτές και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Καταστήματα μάλιστα όπως το ΙΚΕΑ (με την καμπάνια του IKEA Black Friday) ή ο Κωτσόβολος και τα Media Markt έχουν ταυτίσει το όνομά τους με μεγάλες προσφορές της Μαύρης Παρασκευής.
Τα περσινά δεδομένα
Σύμφωνα με ανάλυση του Ελληνικού Σύνδεσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου GR.EC.A την περασμένη χρονιά κατά την εβδομάδα Black Friday καταγράφηκε ιστορικό υψηλό στις ηλεκτρονικές αγορές, με 154,9% άνοδο στην αξία των αγορών που έγιναν online σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020 (μέσα Σεπτέμβρη- μέσα Νοέμβρη 2020). Η έντονη αγοραστική τάση ήταν τέτοια που οδήγησε σε 43,6% μεγαλύτερο τζίρο στην Black Friday 2020 σε σχέση με αυτή του 2019, γεγονός που δικαιολογείται απόλυτα από το lockdown.
Και τι γίνεται τώρα;
Τα φετινά δεδομένα του εμπορίου δείχνουν ανοδική τάση στις τιμές όλων των προϊόντων και αυτό έχει να κάνει με τον αντίκτυπο της επιδημίας σε παγκόσμιο επίπεδο που επηρεάζει τις τιμές των μεταφορών και κατά συνέπεια όλων των εμπορευμάτων, ακόμα και των τροφίμων που άγγιξαν ρεκόρ δεκαετίας. Μένει λοιπόν να δούμε τι θα συμβεί με τις προσφορές και αν οι έμποροι θα προσφέρουν καλύτερες τιμές απορροφώντας οι ίδιοι την διαφορά από την άνοδο των τιμών στις μεταφορές.
Διχασμένη γνώμη
Παρά τη δημοτικότητα μεταξύ των καταναλωτών, η Black Friday συνεχίζει να διχάζει τη λιανική βιομηχανία. Η Μαύρη Παρασκευή είναι μία από τις πιο πολυσύχναστες και χαοτικές ημέρες αγορών του χρόνου και πολλές μικρές επιχειρήσεις θέτουν στον εαυτό τους την ίδια ερώτηση: «πρέπει να συμμετέχω ή όχι στην Black Friday; Με τα εκπληκτικά στοιχεία για τους υψηλούς τζίρους, είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι μικρές επιχειρήσεις ενδέχεται να μπουν στον πειρασμό να λάβουν μέρος. Αλλά παρά τα δεδομένα, πολλοί από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές όπως η Apple επιλέγουν να εξαιρεθούν.
Το κόστος των επιστροφών
Σε κάποιες περιπτώσεις η Μαύρη Παρασκευή ίσως κοστίσει στις επιχειρήσεις περισσότερο από ό, τι είχαν υπολογίσει με αποτέλεσμα πολλά στελέχη πωλήσεων μεγάλων εταιρειών να την χαρακτηρίζουν «ασύμφορη» και «μη βιώσιμη προώθηση». Σύμφωνα με άρθρο του BBC ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων που αγοράζονται κατά τη διάρκεια των Black Friday εκπτώσεων επιστρέφονται. Και το κόστος των επιστροφών θα μπορούσε να χτυπήσει τόσο πολύ τους λιανοπωλητές με αποθέματα αξίας εκατομμυρίων που περιμένουν να επιστραφούν και όχι στα ράφια τους και φυσικά με λιγότερα μετρητά στους λογαριασμούς.
Ωστόσο, πολλοί δήλωσαν επίσης ότι η Μαύρη Παρασκευή αποδείχθηκε θετική για την επιχείρησή τους – απεικονίζοντας ένα έντονο χάσμα απόψεων σχετικά με τα οικονομικά οφέλη της ημέρας.
Προετοιμάσου!
Οι μικρές επιχειρήσεις συχνά αισθάνονται πίεση να ανταγωνιστούν τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές που πλησιάζουν την εορταστική περίοδο, ωστόσο, η εκτέλεση πωλήσεων flash όπως η Black Friday μπορεί να αποδειχθεί επιζήμια. Με τις μέρες να πλησιάζουν γρήγορα, οι ειδικοί του κλάδου προτρέπουν τους λιανοπωλητές να βεβαιωθούν ότι είναι προετοιμασμένοι για τις δύο πιο πολυσύχναστες αγορές του έτους. Η διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού αντιμετωπίζει οξεία προβλήματα καθώς η πανδημία και τα νέα δεδομένα στις μεταφορές καθιστούν δύσκολο τόσο για τους εισαγωγείς όσο και για τους εξαγωγείς να πραγματοποιήσουν τις δραστηριότητές τους. Oι λιανοπωλητές με πιο εδραιωμένη παρουσία (τόσο στο διαδίκτυο όσο και στο κατάστημα) είναι σε καλύτερη θέση να επωφεληθούν από τις πωλήσεις της Black Friday. Από την άλλη πλευρά, εκείνοι που δεν έχουν την υποδομή κινδυνεύουν να βλάψουν τις πωλήσεις τους μέσω «αποξένωσης των πελατών», εξαντλήσεως των αποθεμάτων τους και διακινδύνευσης της φήμης τους.
Εάν η επιχείρησή σας επιλέξει να λάβει μέρος, αξίζει να έχετε μια σταθερή στρατηγική πριν δεσμευτείτε σε μια καμπάνια. Πολλές ανεξάρτητες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό ξεκινούν την προετοιμασία τους μήνες πριν. Η Black Friday είναι καθιερωμένη πλέον ως η γιορτή των εκπτώσεων και στην Ελλάδα – εξαρτάται από εσάς να αποφασίσετε αν είναι κατάλληλη για εσάς και τη μικρή επιχείρησή σας.