Καινοτόμο project “Ταξιδεύοντας με τη γραφή και τη γραφίδα” από το Εργαστήριο αγωγής για το βιβλίο – Βιβλιολογείον “Μίμης Σουλιώτης”
Το μεγαλείο του ανθρώπινου πνεύματος αποτυπώθηκε και διαφυλάχθηκε μέσα στους αιώνες, χάρη στην κοπιώδη προσπάθεια του ίδιου του ανθρώπου να εξελίξει και να βελτιώσει τους τρόπους γραφής, των γραφικών υλών και των μέσων φύλαξης και διατήρησης των γραπτών του κειμένων.
Την Πέμπτη 25 Μαΐου 2017, στα πλαίσια του μαθήματος επιλογής εαρινού εξαμήνου «Ιστορία του βιβλίου», των Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών, υλοποιήθηκε ένα καινοτόμο project με τίτλο «Ταξιδεύοντας με τη γραφή και τη γραφίδα», διάρκεια τεσσάρων ωρών στους χώρους της Παιδαγωγικής Σχολής.
Πρωταγωνιστές 20 μαθητές της Στ΄τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας (υπεύθυνος εκπαιδευτικός κ. Κύρου) και 80 φοιτητές του οικείου μαθήματος. Οι μαθητές πειραματίστηκαν σε πρώιμες γραφικές ύλες, γνωρίζοντας βιωματικά τα είδη γραφής, τους τρόπους γραφής, τις γραφικές ύλες και τις μορφές βιβλίου με τα οποία ο άνθρωπος της προϊστορίας και της κλασικής αρχαιότητας εκφράζονταν γραπτά, μελετούσε, διάβαζε…
Αποτύπωσαν το δικό τους γραπτό μήνυμα σε «βραχογραφία» φυσικού μεγέθους, όπως οι άνθρωποι των σπηλαίων, σε πέτρα, φύλλα δένδρων, πηλό, χαλκό, κερί, μέχρι τη φιλοτέχνηση μιας σελίδας χειρόγραφου βιβλίου, βυζαντινής τεχνοτροπίας. Μέσα γραφής: γραφίδες από ξύλο, κόκκαλο, μέταλλο, κιμωλία, πινέλα και φτερά χήνας!
Αρωγοί στην προσπάθειά τους, οι φοιτητές, για τους οποίους αποτέλεσε ταυτόχρονα μια μίνι πρακτική άσκηση και βιωματική προσέγγιση της θεωρητικής τους κατάρτισης σε ένα βασικό μέρους του περιεχομένου του οικείου μαθήματος, αυτό της εποχής του χειρόγραφου.
Ιδιαίτερη είναι η ικανοποίησή μας για τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας, αφού ήταν πέρα του αναμενόμενου. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με υποδειγματικό τρόπο στις απαιτήσεις του project, εξέπληξαν με τις δεξιότητες και την αντιληπτική τους ικανότητα, τέθηκαν προβληματισμοί ενώ εξήχθησαν γόνιμα συμπεράσματα και διαπιστώσεις για την πνευματική και πολιτιστική αξία της μακροβιότερης ιστορίας, αυτής του γραπτού λόγου. Μια γοητευτική ιστορία που έχει αρχή αλλά όχι τέλος! Ο άνθρωπος συνεχίζει να αναζητά με πάθος, νέους τρόπους εξέλιξης της γραπτής του επικοινωνίας…
Η διδάσκουσα / υπεύθυνη του Project
Ευθυμία Παπαγεωργίου
Ε.ΔΙ.Π. Βιβλιολογίας/ΠΔΜ