Συνδυασμός «Ελπίδα»: Ερήμην μας αποφασίζει και για τους πρόσφυγες η Κυβέρνηση χάρη στο βολικό φίλο της τον κ. Καρυπίδη;
Τα γεγονότα μιλούν, αποκαλύπτουν και γεννούν πλήθος ερωτήματα.Στις 8 Σεπτεμβρίου 2016, ο αρμόδιος Υπουργός κ. Μουζάλας έστειλε στην Περιφέρεια της Κρήτης επιστολή σχετικά με την εγκατάσταση 2.000 μεταναστών εκεί.
Στην Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, στον τόπο μας, οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι Αντιπεριφερειάρχες Καστοριάς και Γρεβενών εξέφρασαν στο Περιφερειακό Συμβούλιο και τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης τη διαμαρτυρία τους για το ότι δεν ενημερώθηκαν για την έλευση προσφύγων και την φιλοξενία τους σε ξενοδοχεία της Καστοριάς και της Βασιλίτσας.
Τι συνέβη;
Ο κ. Μουζάλας ξέχασε να στείλει εδώ ανάλογη επιστολή, ή μήπως κάποιος ξέχασε να ενημερώσει ακόμα και τους καθ΄ ύλην αρμόδιους και υπεύθυνους για ένα τέτοιο σοβαρό και ευαίσθητο θέμα;
Την ώρα που άλλες Περιφέρειες ενημερώνονται αναλυτικά με μακροσκελείς επιστολές και από αρμόδια και επίσημα Κυβερνητικά χείλη, τόσο για τις προθέσεις της Κυβέρνησης όσο και της Ύπατης Αρμοστείας, πώς είναι δυνατόν η Περιφερειακή Αρχή της Δυτικής Μακεδονίας να δηλώνει άγνοια;
Γιατί ενώ στη Κρήτη γνωρίζουν τον αριθμό των προσφύγων που θα φιλοξενηθούν και οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης εκεί έχουν λόγο για τη διασπορά των φιλοξενούμενων σε διαμερίσματα, κάτι που γίνεται και στο Δήμο Θεσσαλονίκης, εδώ οι συνεννοήσεις γίνονται εν αγνοία της αυτοδιοίκησης, και των Αντιπεριφερειαρχών;
Γιατί Περιφερειάρχης και Εντεταλμένος Σύμβουλος προσπαθούν να μας πείσουν ότι η Ύπατη Αρμοστεία λειτουργεί μόνη της χωρίς να ενημερώνει κανέναν, όταν από την επιστολή του Υπουργού προκύπτει ότι η Κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά τις κινήσεις και τον Προγραμματισμό της Υ.Α. του ΟΗΕ και υπάρχει μεταξύ τους συνεργασία;
Δεν τους ενημερώνουν και φέρνουν προ τετελεσμένων τις τοπικές κοινωνίες, τους Δήμους και τους δικούς τους Αντιπεριφερειάρχες, ή τους ενημερώνουν και μας το κρύβουν;
Μήπως γι΄ αυτό όταν συζητήθηκε πρόσφατα το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο ο Περιφερειάρχης κ. Καρυπίδης έλειπε καθώς είχε προγραμματίσει να ταξιδέψει, αφήνοντας τον Αντιπεριφερειάρχη Καστοριάς να κάνει την εισήγηση διαμαρτυρίας;
Όλα τα παραπάνω απαιτούν σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις γιατί μπορεί ο κ. Καρυπίδης να θέλει να παίζει το φίλο και το… βολικό συνεργάτη της Κυβέρνησης, ελπίζοντας να εξαργυρώσει μελλοντικά τις υπηρεσίες του, η περιοχή μας όμως και οι πολίτες δεν είναι δυνατόν να ανεχτούν να αποφασίσουν άλλοι γι΄ αυτούς φέρνοντας τους προ τετελεσμένων, για ένα θέμα τόσο ευαίσθητο και τόσο σοβαρό, όπως το προσφυγικό.
Ακολουθεί η επιστολή Μουζάλα στην Κρήτη : εκεί πάντως στέλνουν επιστολές!
Στον σχεδιασμό για την εγκατάσταση των 2.000 μεταναστών στην Κρήτη αναφέρεται με έγγραφό του προς την Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Κρήτης), ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας.
Όπως τονίζεται στο έγγραφο, οι φιλοξενούμενοι στα κέντρα δεν θα ξεπερνούν τους 500 ανά δομή και παράλληλα γίνεται λόγος για εγκατάσταση σε σπίτια και διαμερίσματα, υπό το πρόγραμμα φιλοξενίας της Ύπατης Αρμοστείας/ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, σημειώνοντας ότι η διασπορά των εν λόγω διαμερισμάτων που δύνανται να διασφαλίσουν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν μπορεί να είναι σε πολύ μεγάλη ακτίνα, με λίγα άτομα ανά περιοχή.
«Το βέλτιστο σενάριο στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του υπουργείου, είναι να καλυφθεί το σύνολο των 2.000 θέσεων με διαμερίσματα, προκειμένου να αποφευχθεί η κατασκευή του οποιουδήποτε κέντρου φιλοξενiας» τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Στη μακροσκελή επιστολή του ο κ. Μουζάλας, αφού αναφέρεται στο προσφυγικό, επικεντρώνεται με εννέα σημεία στο σχεδιασμό, στην εγκατάσταση και τη λειτουργία των δομών Προσωρινής Φιλοξενίας, στην Περιφέρεια της Κρήτης, ενημερώνοντας ότι:
- Οι χώροι φιλοξενίας που προτείνονται από τους Δήμους ή τις Περιφέρειες ελέγχονται για την καταλληλότητά τους από κλιμάκιο μηχανικών του υπουργείου, προκειμένου να πληρούν τις απαιτούμενες τεχνικές και μη προδιαγραφές.
- Η χωρητικότητα – δυναμικότητα των κέντρων φιλοξενίας ορίζεται σύμφωνα με τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά της περιοχής, προκειμένου να τηρείται η απαιτούμενη αναλογία σε προσφυγικό και γηγενή πληθυσμό και σε κάθε περίπτωση δεν θα ξεπερνάει τα 500 άτομα ανά Δομή. Τα αναφερόμενα δεν αποκλείουν σαφώς το ενδεχόμενο να υπάρξει μεγαλύτερη διασπορά, προκειμένου να διασφαλίζεται η ειρηνική συμβίωση και η αποφυγή οποιουδήποτε πληθυσμιακού συνωστισμού, που θα δημιουργήσει το οποιοδήποτε πρόβλημα ένταξης και αναστάτωσης στις τοπικές κοινωνίες.
- Η χρηματοδότηση για τις όποιες κατασκευαστικές ή τεχνικές εργασίες, δύναται να χρηματοδοτηθούν μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων της ΕΕ.
- Ο σχεδιασμός των Δομών Προσωρινής φιλοξενίας περιλαμβάνει, τόσο τους απαιτούμενους κοινόχρηστους χώρους (αναψυχής, εστίασης, λατρείας κλπ), όσο και τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ασφαλείας (πυρασφάλεια κλπ).
- Σε όλες τις Δομές Προσωρινής φιλοξενίας που είναι υπό την διοίκηση και την εποπτεία του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, υπάρχουν, και έχει προβλεφθεί για τα εν λόγω κέντρα της περιφέρειας Κρήτης, η παρουσία, τόσο ΜΚΟ, όσο και διεθνών οργανισμών, που χρηματοδοτούνται προκειμένου να συνδράμουν στη λειτουργία και τη διασφάλιση των όρων αξιοπρεπούς διαβίωσης των φιλοξενούμενων, αλλά και για την παροχή υπηρεσιών διανομής απαιτούμενων ειδών καθημερινής χρήσης, υπηρεσιών προστασίας ευάλωτων ομάδων(ασυνόδευτων ανηλίκων μονογονεικών οικογενειών κλπ) και πρωτοβάθμιων ιατρικών υπηρεσιών.
- Τη διατροφή και σίτιση δύναται να αναλάβουν, είτε ΜΚΟ, είτε φορείς του υπουργείου Εσωτερικών, που θα αναθέσουν τις εν λόγω διαδικασίες σε εταιρείες catering.
- Αναφορικά με το θέμα Δημόσιας Ασφάλειας, επισημαίνεται ότι την εξωτερική φρούρηση έχει αναλάβει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με τη διασφάλιση του ένστολου προσωπικού σε 24ωρη βάση. Επιπλέον, λόγω του γεγονότος ότι οι δομές λειτουργούν, επίσης σε 24ωρη βάση, θα υπάρχει πολιτικό προσωπικό ασφαλείας.
- Επισημάνεται ότι οι ανωτέρω θέσεις που αφορούν τη δυναμικότητα των κέντρων Φιλοξενίας, δύνανται να μειωθούν κατά τον αριθμό των ατόμων που θα φιλοξενηθούν σε σπίτια και διαμερίσματα, υπό το πρόγραμμα φιλοξενίας της ΥΑ/ΟΗΕ για τους πρόσφυγες. Η διασπορά των εν λόγω διαμερισμάτων που δύνανται να διασφαλίσουν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, δεν μπορεί να είναι σε πολύ μεγάλη ακτίνα, με λίγα άτομα ανά περιοχή. Το εν λόγω φαινόμενο θα δημιουργήσει θέματα συντονισμού παρακολούθησης του πληθυσμού, αναφορικά με τα θέματα ένταξης και κάλυψης των αναγκών του. Το βέλτιστο σενάριο στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του υπουργείου, είναι να καλυφθεί το σύνολο των 2.000 θέσεων με διαμερίσματα, προκειμένου να αποφευχθεί η κατασκευή του οποιουδήποτε κέντρου φιλοξενiας.
- Επιλέξιμοι χώροι για φιλοξενία θα είναι και ξενοδοχεία μέσης δυναμικότητας ή συναφείς χώροι, οι οποίοι χρήζουν ελαφρών εργασιών συντήρησης και τεχνικής παρέμβασης, προκείμενου να είναι βιώσιμοι και κατοικήσιμοι.
Σε κάθε περίπτωση είναι σκόπιμο να αναφερθεί με ρητό τρόπο ότι εφ’ όσον υπάρξει δυνατότητα, με πρωτοβουλία των τοπικών φορέων Αυτοδιοίκησης (Α’ και Β’ βαθμού) για εγκατάσταση προσφύγων σε εκμισθωμένες οικίες ή σε παραχωρημένα κατάλληλα δημόσια ή δημοτικά κτίρια, θα έχει την αμέριστη στήριξή μας και φυσικά θα οδηγήσει σε αναστολή του σχεδιασμού μας που αφορά τη δημιουργία συνολικά τεσσάρων δομών φιλοξενίας στην Κρήτη.
«Στο πλαίσιο της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων με το υπουργείο, των δράσεων του εθνικού σχεδιασμού, ο οποίος συνεχώς αναπτύσσεται και προσαρμόζεται, λόγω της δυναμικής φύσης του θέματος και δεδομένης της μεγάλης εμπειρίας του Κρητικού πληθυσμού, των φορέων διοίκησης του σε θέματα υποδοχής και ενσωμάτωσης προσφυγικών πληθυσμών, τόσο στο παρελθόν, αλλά και στην παρούσα φάση, προσβλέπουμε σε μια αγαστή συνεργασία και δεσμευόμαστε για τη συμβολή και τη μέριμνα όλων των θεμάτων που άπτονται της φιλοξενίας προσφυγικού πληθυσμού στην Κρήτη» καταλήγει ο κ. Μουζάλας.