Τι είναι η εργοθεραπεία;
Γράφει η Θεοφανώ Παγιάντζα,
Εργοθεραπεύτρια OTR/S.I
Η εργοθεραπεία (Occupational Therapy) είναι ένα επάγγελμα υγείας σχεδιασμένο να βοηθά παιδιά με κινητικά, αναπτυξιακά, κοινωνικά και συναισθηματικά ελλείμματα.
Βοηθά τα παιδιά να επανακτήσουν και να αποκτήσουν δεξιότητες απαραίτητες για λειτουργική ανεξαρτησία και υγεία.
Η Παιδιατρική-Αναπτυξιακή Εργοθεραπεία δραστηριοποιείται: στην πρόληψη, στην παρέμβαση και αποκατάσταση παρέχοντας εξειδικευμένη θεραπεία.
Ο Εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί το παιχνίδι σαν μέσο αξιολόγησης και θεραπευτικής παρέμβασης.
Σε όσο μικρότερη ηλικία ξεκινήσει ένα παιδί Εργοθεραπεία (περίπου) 2 χρονών, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να βοηθηθεί επαρκώς επειδή η πλαστικότητα του εγκεφάλου είναι αντιστρόφως ανάλογη της ηλικίας.
Πότε ένα παιδί χρειάζεται Αξιολόγηση Εργοθεραπείας;
Πρέπει να αναζητήσετε Εργοθεραπευτική Αξιολόγηση αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:
- Όταν η ανάπτυξη του λόγου – ομιλίας έχει καθυστερήσει και δεν ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομα του. Δίνεται μια εντολή και δεν την εκτελεί με αποτέλεσμα να χρειάζεται να επαναλαμβάνεται 2-3 φορές για να την εκτελέσει.
- Δεν κάνει ερωτήσεις, δεν απαντά, χρησιμοποιεί τον λόγο, μόνο όταν αυτό θέλει.
- Αδιαφορεί για τα παιδιά της ηλικίας του, δείχνει να είναι λιγότερο ενεργητικό από τα άλλα παιδιά, φοβάται – αποφεύγει την παιδική χαρά, μοιάζει αδύναμο , να μην έχει αντοχή.
- Σκοντάφτει και πέφτει εύκολα – χτυπάει.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών.
- Είναι ατίθασο, υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει, δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στο παιχνίδι του, δεν το ολοκληρώνει, το εγκαταλείπει και συνεχίζει με κάτι άλλο.
- Στο νηπιαγωγείο δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι (το πιάνει με την παλάμη ή τα δάκτυλα), δυσκολεύεται να χρωματίσει μέσα σε πλαίσιο, να αντιγράψει, κύκλο, οριζόντια ή κάθετη γραμμή, να φτιάξει puzzle, να κόψει με το ψαλίδι.
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα.
- Στην Α’ Δημοτικού αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των λέξεων που γράφει, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
- Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες, δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές εντολές, να συγκεντρωθεί ή να μεταφέρει πληροφορίες.
Πρέπει λοιπόν να προβληματιστούμε και να ζητήσουμε άμεσα αξιολόγηση από τον εργοθεραπευτή.
Η διάρκεια της θεραπείας εξαρτάται από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί και εκτιμάται από τον θεραπευτή.