Αδελφογαμία
Ο Θεός έδωσε το νόμο κατά της αδελφογαμίας στο Μωϋσή. Στα χρόνια του Αβραάμ δεν υπήρχε νομικό καθεστώς. Για τον πιστό δούλο του Θεού Αβραάμ νόμος εφ’ όλων των ζητημάτων ήταν το άγιο θέλημα του Θεού. Μ’ αυτό επέλεξε για γυναίκα του την εξ άλλης μητρός αδελφή του Σάρρα.
Ο αγαπητός Ρηγίνος γράφει υστεροχρονικά. Με ισχύοντες σήμερα νόμους κρίνει τον Αβραάμ που έζησε 4.000 χρόνια πριν, όταν η ανθρωπότητα, και ο Ισραήλ, όπως είπα, ήταν χωρίς νόμους, κλονίζοντας άθελά του την πίστη των απλών ανθρώπων στο Θεό.
Όταν ο βασιλιάς της Αιγύπτου του άρπαξε τη Σάρρα για γυναίκα του (Γε 12,10-20), ο Αβραάμ είχε δικαίωμα σαν πλούσιος να πάρει 10 ή 20 ή όσες ήθελε γυναίκες στη θέση της Σάρρας, διότι η πολυγαμία μετά την πτώση των πρωτοπλάστων μέχρι και τα χρόνια του Χριστού ήταν ανεκτή από το Θεό. Δεν το έκανε όμως. Περίμενε χωρίς γυναίκα αγνός και πιστός και μονόγαμος τι θα του πει ο Θεός.
Στο μωσαϊκό Νόμο, όπως είπα, απαγορεύει ο Θεός την αδελφογαμία (Λε 20,17). Ο χριστιανικός νόμος υιοθετεί και επαυξάνει την απαγόρευση του Νόμου. Ας σημειωθεί ότι κανένας δεν αμφιβάλλει ότι ο Νόμος του Μωϋσέως (δηλαδή του Θεού), μέσω του εβραϊκού και χριστιανικού κόσμου, είναι που έκανε λιγότερο ή περισσότερο ανθρωπινότερους και ηθικότερους τους νόμους και τα ήθη όλων των λαών, και περιόρισε ή και απάλειψε την αδελφογαμία.
Όσο για τους Αφρικανούς και Αιγυπτίους δεν είναι έτσι, όπως λέει ο Ρηγίνος. Οι άνθρωποι αυτοί είναι πολύγαμοι και συχνά αδελφόγαμοι. Μόνο όσοι στις χώρες αυτές ή και σε άλλες χώρες μη αφρικανικές οι άνθρωποι έλαβαν το χριστιανικό μήνυμα έχουν ηθικό λόγο να μην αδελφογαμούν.
Όταν ένας γιατρός γράφει κάτι αναληθές για ιατρικό ζήτημα, δεν θα υπάρξουν γιατροί που θα ακολουθήσουν την λαθεμένη γνώμη του. Όταν ένας θεολόγος γράφει κάτι θεολογικώς αναληθές, δεν θα είναι λίγοι αυτοί που θα υποστηρίξουν το λάθος του. Έτσι έγιναν οι αιρέσεις. Γιατί; Διότι για τα θέματα ποὺ διδάσκει ἡ Βίβλος δεν υπάρχει ουδέτερος παρατηρητής. Όλοι ενδιαφέρονται λίγο ή πολύ, καλοπροαίρετα ή κακοπροαίρετα, και συντάσσονται ή αποτάσσονται . Γι’ αυτό προκύπτει ευθύνη από μια ανακριβή ή ελλιπή βιβλική αντίληψη.
Αυτά για τον καλοπροαίρετο Ρηγίνο στα όσα ελλιπή γράφει για τον Αβραάμ και Ισαάκ. Για την ανησυχία του ως ιατρού λόγω αὐξήσεως τῆς αἱμομιξίας στὶς κοινωνίες τῶν λαῶν, καί στην ελληνική, συμφωνώ και υπερθεματίζω. Θεωρώ το πράγμα εσχάτη κατάπτωση ήθους οφειλόμενη στην απομάκρυνση του ανθρώπου από το Θεό.
Αθανάσιος Γ. Σιαμάκης, αρχιμανδρίτης
12.6.2018
Υ.Γ.: Η απάντηση αυτή στο Ρηγίνο στάλθηκε στην εφημερίδα ΗΧΩ της Φλώρινας 12.6.2018. Επειδή όμως για τεχνικούς λόγους δεν παραδόθηκε στο mαil της εφημερίδος, το στέλνω στην ηλεκτρονικὴ εφημερίδα Φλώρινας ΝΕΑ ΦΛΩΡΙΝΑ, την οποία παρακαλώ να τη δημοσιεύσει και ευχαριστώ εκ των προτέρων.